Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
cl0r

Segla till Indien

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja få lite synpunkter, tips och idéer om vad man måste tänka på och vad som krävs för en seglats från göteborg till indiens västkust.

Tanken är att segla ner till medelhavet, längs den nordafrikanska medelhavskusten, genom Suezkanalen och Röda havet, följa Yemens Omans och Pakistans kust österut till Indien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagens tider är väll min första tanke Passa dig för pirater

Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall nog ha en väldig tur för att klara dig undan pirater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god bok är ofta bra förberedelser.

Läs tex Det lyckliga Arabien (det lyckliga landet) om en expedition från Norden till Jemen.

Lycka till! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ om man vill segla tillsammans med andra

http://www.vascodagamarally.nl/portal/

Men kolla med ditt försäkringsbolag om du får lov att segla i Röda Havet. Vi var på en genomgång hos vår försäkringskille igår och de tillåter inte segling i Röda Havet, anser det vara krigszon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite fel håll... dom flesta kommer hem den vägen. Men bra info på Noonsite. Säkerhetskorridorerna fungerar bra. Vasco da gama rallyt är en utmärkt eskader från Turkiet till Indien, ordnar bra hamnar o arrangemang på vägen. Kolla www.resedagboken.se  sök sune larsson, han var med för 2 år sedan.  Just nu har Johan o Inga kommit hem den vägen med båt Adriatica.  Hälsn Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Jag har precis seglat rutten till Indien och fortsatt till Thailand där jag nu har båten. Till medelhavet är det inte så mkt att tänka på, det finns hjälp att få överallt. Problem el, skall jag kanske säg risk för kris börjar i Röda havet. Egypten är ganska utvecklat o har schyssta marinor (Abu Tig) (Port Ghalib) men sen är det slut. Ingen hjälp, inga marinor. Från Oman (salalah) finns det hyfsad hamn. Indien är spännande o du är som en främmande fågel, dock massa byråkratiska problem, men det går. Viktigaste är nog att ha en nyare stark motor, diesel är billigt i dessa länder (arabländerna 2 spänn litern) o gott om tid, man får vänta ut motvind o sandstorm ibland. Häftigaste fisket o snorkling/dykning är röda havet. I Indien måste du ha din eta klar vid första hamn samt visum från Sverige(mumbai troligtvis) du får inte ändra rutt väl i indiska hamnar. Ankra längs kusten går bra överallt i nv monsun. Självklart är pirater ett hot men följer man yemens kust (10 mil ut) så händer det troligen inget. Strunta i Pakistan, normal rutten går från Salalah till Mumbai eller goa

Mvh Greger beneteau oceanis 331  

post-10011978-1394236113,9029_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...