NiMaHo 0 Postad 21 Maj , 2009 Har en fråga om batterier och dess kapacitet. På min båt har jag en 50 hk Force motor från -91. Batteriet är ett 12 V/44Ah. Även om jag har laddat batteriet under natten, monterar det i båten och försöker starta så går motorn bara runt några varv och sen klickar det bara. Efter ytterligare några startförsök finn inget liv alls i motorn. När jag mäter över polerna visar batteriet 12,88 V och även vid motorn. (Har inte lyckats mäta vid belastning). Min undran är om 12V/44Ah är åt h-e för lite eller är det nåt annat fel? Någon som vet om min motor laddar/ska kunna ladda batteri vid gång? Ni kloka forumbesökare kan säkert ge mig tips och info om mitt dilemma. Jag vill ju ut på sjön... Senast ändrad av NiMaHo | 21 maj 2009 | 13:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 21 Maj , 2009 Det batteri du har borde funka. Mät batteripolspänningen under startförsök. Den bör inte undertiga ca 10 V. Förläng mätledningarna om detta skulle behövas för att se mätvärdet samtidigt som du startar, det påverkar inte mätresultatet. För ett startbattetri är Ah mindre intressant. Istället mäts kapciteteten i CCA eller MCA. http://www.batteriexpressen.se/tips_och_rad_till_batfolket.htm Notera att 1 MCA ungefar lika md 0,8 CCA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Maj , 2009 du bör ha ett startbatteri på 75amp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 21 Maj , 2009 Det är ju inte svar på frågan. Det spelar inte så stor roll om det är på 44 eller 75 Ah för motorn borde gå runt och relativt länge på ett 44 Ah batteri, flera minuter minst så det är inte felet. Har du kollat så att du inte har stora spänningsfall i kablarna mellan batteri och startmotor. Du kanske har en löst fastsatt polsko eller koppling vid startmotorn. Kanske en massa ärg vid inkopplingen vid startmotorn. Mät spänningen precis vid startmotorn för det är det intressantaste batterispänningen kan vara hög (12,88 V) men kanske bara 10 V vid motorn om du har en taskig koppling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Maj , 2009 eller ett dåligt batteri belastnings prova batteriet. kan också vara något kol i startmotorn som inte ger kontakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snok 0 Postad 21 Maj , 2009 du har ju svaret på sidan bayliner force = crap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bore_99 2 Postad 21 Maj , 2009 Försök belasta batteriet har du ingen ta batteriet från bilen å prova. Startar den lätt då så borde det inte vara spännings fall utan batteriet. Om du inte kan belastnings prova ta med bateriet till en verkstad kan dom säkert mäta för en billig peng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiMaHo 0 Postad 22 Maj , 2009 Jag bugar o bockar för kunskaper o tips som ni delat med er av... Fick hjälp med att kolla batteriet vid belastning och det visade 0.02V. Därav har ett nytt batteri inhandlats och installerats. Nu är jag ute på sjön igen. Och vad gäller kombinationen Bayliner Force=Crap... Verkar mera som att batteri från Biltema är det enda som kan benämnas dom Crap i det här fallet!! Så min båt kommer att glädja mig o andra ett tag till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser