RannerKing 0 Postad 17 Maj , 2009 Hej, är helt ny på detta med större båtar. Har funderingar på att montera i en B21:a med växellåda i en liten plast/trä båt. Vad jag har förstått så är det ganska mycket problem med då motorn måste jobba hela tiden. Men den skapelse jag tänker på är ett litet livsfarligt sattyg för 2 personer. Och den kommer endast användas i en älv så långa fullgasrepor kommer inte finnas på kartan(sjökortet). Det jag hade tänkt göra är att montera i motor, låda och kardan. Kardanen hade jag tänkt dra ut genom akterspegeln för att sedan montera propeller. Original kylsystem hade tänkt användas men med större kylare och elfläktar. Även oljekylare hade jag tänkt använda. Motortemperaturen kan man ju hålla reda på med mätare, så går den varm så är det väl bara att låta den vila ett tag. Så, som sagt: Relativt stor motor i liten båt. Antagligen livsfarligt men kul om inte annat! Ni som tycker att jag är ett totalt rikspucko kan ju låta bli att skriva det då jag inte ber nån bekräfta det, utan hjälpa mig med min idé i stället. Är denna tanke bara att skrota? Varför? Synpunkter är mycket välkommna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 17 Maj , 2009 Verkar som att du har mycket fritid... Kör du bara i sötvatten kan du kyla motorn med sjövattnet, så slipper du kylare och fläktar. Vill du göra det riktigt enkelt för dig så bygger du en sådan motor som man kör med på långsvansbåtar i Thailand, dvs en förlängd axel med en propeller utan vare sig växellåda eller backslag. Då kan du inte backa och du måste montera motorn så att du kan lyfta upp axeln (och propellern) ur vattnet vid start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 17 Maj , 2009 Underbart med människor som har lite till övers fritid och gott om livlig fantasi! Ska du köra i en älv så skulle jag nog som föregående talare nämnde skippa kylsystemet och köra på direktkylning från älven. Oljekylare duger nog om du har en sån där som sitter vid oljefiltret och pumpar vatten genom den också. Möjligen att du får ha en lite kallare termostat än till bil (eller skippa den). På detta sätt lär kylningen vara fixad iaf! Sen får du nog fundera lite på vart du ska ha motorn respektive förarplasten så du får nått sånär balans i båten. Annars tror jag det inte ska vara några jätteproblem. Växellådan har du ju inte så mycket användning av rent växelmässigt utan blir nog mest för att få friläge och back. Har du tid över bör du ju säkerligen kunna konstruera nån typ koppling utan växellåda inblandad så slipper du en del vikt. Typ bara tryckplattan på svänghjulet och sen lamellen direkt på drivaxeln till propellern, om du nu inte prompt vill kunna backa! Låter som ett skoj projekt och får önska dig lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RannerKing 0 Postad 18 Maj , 2009 Ja, någon bananbåt blir det iaf inte. Jag tror att jag vet vad du menar, typ sån båt som Rambo har i senaste filmen. Tackar för svar iaf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RannerKing 0 Postad 18 Maj , 2009 Det skulle gå att skippa kylsystemet om man fixar så att det går att tömma allt vatten när man inte använder båten. Jag hade tänkt använda kylare och fläktar eftersom det är minusgrader på nätterna redan i slutet av september här. Och då finns möjligheten att blanda i glykol. Växellådan tänkte jag mest ha för att man kan ha växellåda, samt att det finns möjlighet att ha en lågt vinklad propeller men ändå kunna få bra med fart om man vill. Back är ju bara ett plus! Angående viktfördelning så går det ju att ha ballaster om det skulle bli helt galet. Mycket fritid har jag inte, men jag tror inte det bara är jag som bygger fordon i huvudet när man ligger i sängen på kvällen/natten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Maj , 2009 skippa kylsystemet med kylare och fläktar och dra bara ett kopparör under båten samma gäller för oljan-har föresten en sån oljeadapter liggande med anslutningar. kollar du i andra asiatiska länder så har varenda Banka båt innombordare och då en vanlig bilmotor med växellåda, funkar hur bra som helst. Skulle jag bygga ny båt skulle det bli innombordare men vattenhjul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RannerKing 0 Postad 18 Maj , 2009 Vad menar du med kopparrör? Att vattnet och oljan kyls när det går igenom rören eller? Det hade nog fungerat! MEN hur ska man dra dom utan att det finns risk att dom tar i sten osv? Senast ändrad av RannerKing | 18 maj 2009 | 12:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Maj , 2009 enklat är väl att köra med båten i vattnet och inte blad stenar. utnyttja akterspeglen dra antingen rörern just under vattenytan eller om du vill få en snygg och praktisk och kraftig akter ta ett vanligt värmeelement från någon gamal kåk och bulta fast som akter, praktiskt att ha delen av elementet som sticker upp som handukstork och sen om du ångrar dig och vill hänga på en kraftig utombordare så klarar de flesta element rätt många hk. lägg gärna upp bilder på bygget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RannerKing 0 Postad 18 Maj , 2009 Ja, att ha dom vid akterspegeln fungerar ju förståss!! Det skulle ju t.o.m gå att montera en bilkylare där. Kanske inte så snyggt men bra kylning hade det blivit. Bilder kommer om det blir något bygge, än så länge sitter allt i skallen. Men nu vet jag att det är fullt möjligt i alla fall! Tack alla som har svarat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser