Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
crabfish

Man mår illa, ullk

Rekommendera Poster

Det är intressant att läsa om alla människor som uppenbart upplevt en massa bajskorvar och papper som flyter omkring i naturhamnarna. Jag har seglat i hela mit liv, ett halvt sekel, och jag kan inte påstå att jag sett det.

Sen undrar jag om ni själv har tömt eller sett folk som tömmer sina tankar i naturhamnarna för jag tror inte det är speciellt vanligt. De flesta normala människor tömmer väl inte ut sin skit där dom har ankrat upp och själv skall ligga. Varför tror ni då att andra  skulle göra det.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om man lyckas påvisa medicinska efterverkningar osv osv så är det jä--igt äckligt att spola ut skiten i vattnet. Inte många som tar ett dopp i en septiktank frivilligt. Varför ska jag då behöva göra det om jag vill bada...

Jag skulle inte ha samvete att pumpa ut skiten i vattnet och ska jag döma efter alla försvarsinlägg här ute så låter det som att de flesta andra också har problem med att tömma med rent samvete. Varför försöker man annars hitta argument för att få tömma en septiktank i havet/sjön???

Är det rätten att få tömma bajs i havet ni försvarar eller har ni bara dåligt samvete för att det inte finns någon smidig, enkel och billig lösning på tömningsproblematiken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish 

Det skulle vara roligt att veta vilken typ av båt och båtliv du bedriver. För om du är ute mer än en dag så måste du väl om du är normal göra någon form av toalett besök. Åtminstona måste du väl pinka !! Går du upp på land och gör det i buskarna eller ligger du alltid i en marina och gör det där eller hur löser du dina problem??????

Är du kanske bara ute till havs 3-4 timmar per dag???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag aldrig stött på en flytande bajskorv men som du skriver är det tydligen en vanlig syn ute i skärgården. ;)

Säg att man lägger en kabel på morgonen kl 09:00. Använder vanligt dasspapper och häller i en skvätt sådan där förmultningsvätska man brukar tillsätta.

På vägen hem mellan hemmahamnen och ö'n man bebodde under natten så tömmer man tanken och korv med tillhörande papper åker nu ut i havet.

Hur lång tid tar det för denna korv av genomsnittlig konsistens att försvinna i havs- eller sjövatten? En dag? en halvdag? En vecka?
Tar det tre timmar kan man väl helt enkelt se till att släppa ut den tre timmar från närmsta kust? I lugnt vatten borde detta inte vara något större problem. Vid storm är det ändå ingen som badar...

Om man bortser från äckliga flytande korvar så tror jag att vi alla är överäns om att detta inte är ett problem, snarare en oangelägenhet.

Senast ändrad av Gaidin | 08 juni 2009 | 11:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite mer ved på brasan..................Cool

http://www.aftonbladet.se/wendela/ledig/article5175215.ab

Ska man tro detta så verkar det ok att bada i sitt kiss på land eftersom så många kissar i bassängen och inte nog med det 47% är så skitiga innanför sina badbyxor/bikinibyxor att det gör vattnet ofräscht.

Kommentaren om att det därför är en anledning till att människor hellre badar i havet kommer ju på skam med era argument. En del här påstår ju att det är skitigt och ohälsosamt att bada i havet.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag debatterar av den anledningen att jag tycker man håller på med en skitsak Cool

Jag seglade förra sommaren till havs i höjd med Oskarshamn och kom in i ett tjockt bälte av alger. Det var över en så stor yta att jag inte kunde se slutet åt något håll och det var tjockt som seg plastfärg. Tror att det var ett par cm tjockt och en skrämmande känsla kom över mig eftersom havet var alldeles stilla. Som att segla i ett gungfly eller som om havet var täckt av olja som hindrade vågorna att bildas.

Senare under sommaren passerade jag ölands västra sida och på stränderna låg det massor av ilandfluten algsörja och ruttnade. Något vidrigt så att om jag mot förmodan skulle sett en flytande bajskorv så skulle den varit behaglig att se jämfört med rutten algsoppa.

Detta skrämmer mig och jag kan garantera att det beror inte på att man tömmer septiktankarna på ett antal fritidsbåtar utan en total övergödning av vår jord och då främst i forna östeuropa.

Debatten är ju som att sila bort kamelerna och skjuta på de få myggor som man kan se just nu.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill bara veta att det faktiskt är en miljövinst att bygga anläggningar för tömning och sedan transportera avfallet till en annan anläggning. 
Och även om det görs så kommer ju uppenbarligen en hel del ändå åka ut i havet (det som inte reningsverken klarar av).

Grundproblemet är nog så att oavsett var vi skiter så hamnar en del skadliga ämnen i havet. Det måste lösas. Oavsett om vi skiter hemma, i fritidshuset eller i båten.
Så, något måste göras.
Det gäller bara att agera efter fakta och vetenskap. Inte känsla och reflex.

Ackelargumentet anser jag för övrigt vara rent barnsligt och har inget med debatten att göra. Det är väl betydligt äckligare att en svanjävel skiter bredvid båten i paradisviken där ungarna badar än att man tömmer finfördelat avfall på öppet vatten (har ni sett en svan skita, JAG skiter inte så mycket på en vecka..)?

Och bajskorvar som flyter omkring i gästhamnarna kommer inte från båtar som har tank! En korv passerar inte genom det systemet orörd! Kan bara tänka mig att det är de som gör sina behov i en potta som töms över relingen. Det är faktiskt lite småckligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker inte på miljön i första hand utan snarare känslan... vet inte om det är bättre att det inte flyter... Det är många öar man går iland på där stenarna inne vid stranden är slemmiga och fulla av alger...och kanske ännu mer om man börjar tänka efter. Hmm...

Sen undrar jag hur många som seglar/åker ut på havet av alla de båtar som finns i Sverige. Inte är det så jäkla många som regelbundet är ute på öppet hav. Räknar man in toalettbåtar i insjöar så är det ännu färre, i jämförelsen. Dessa kommer inte tömma sitt avfall ute i havet utan närmre stränderna eller i leden förbi de öar där vi går iland och vill bada.

Att det är många i den här tråden som är ute till havs ofta gör ju inte så stor skillnad i det stora hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och bajskorvar som flyter omkring i gästhamnarna kommer inte från båtar som har tank! En korv passerar inte genom det systemet orörd!

Äntligen någon mer som fattat detta elementära, även om man pumpar barkbåtarna rakt ut i böljan krossas de av toapumpen.

Mvh Andréas.....som tömmer iland, men har sjötömning som nödlösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem är du att avgöra vad som ingår i debatten och inte? För att inte nämna vad som gör att äckeleffekten skulle vara underställd något annat för de som deltar i debatten? Jag har nog missat regelsidan för bajsrelaterad debatt på MG i så fall.

Vet inte heller om jag tycker det känns som en tröst med en tömning av diarré istället för fasta föremål...

Jag tycker det är intressant att man vill försvara tömningen och undrar hur många som skulle försvara den om de inte själva var i behov av att utföra den. Jag tror fortfarande att siktet är fel inställt. Istället för att försvara tömningen borde det väl vara bättre att fråga efter alternativ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ackelargumentet anser jag för övrigt..

Jag meddelar min åsikt. Jag trodde det var tillåtet här Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är problemet med något som har hanterats likadant sålänge människor har funnits på planeten?

If it ain't broken, don't fix it

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha nänä... inga såna fulingar här... du anser att det är barnsligt...sen fastslår du att det inte har med debatten att göra.

Men ok, om du anser att det inte har med debatten att göra så visst...då tar jag det som din åsikt och inte en regel som begränsar mitt deltagande.

Jag tycker ändå vi slösar energin på fel sak. Nu vänder sig båtfolk som inte spolar, mot båtfolk som spolar... istället för att komma fram till någon förbättring. Det är ju bara pajkastning, hur underhållande det än kan vara.

Jag har för övrigt små rosa moln av sockervadd omkring mig och anser att vi ska leva lyckliga tillsammans resten av våra liv. =)

Ja alltså inte du och jag Fredrik, utan vi som medmänniskor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Smitto och äckelargumentet är bara intressant om man är nära stränderna där det kan vara andra som vill bada eller diska. Någon skrev att det var ok att tömma tanken på öppet hav tre timmars resa från kusten (=strand?) men inte vid badviken. Kan hålla med om det.  

Men jag undrar hur många båtägare håller sig på öppet hav i Stockholms skärgård? Då är man nog inte kvar i Stockholms skärgård. Snarare på väg till Gottland, Estland eller Åland, särskilt efter några timmars färd utanför Sandhamn eller Utö.

De jag känner tömmer sin toa på öppet vatten på väg mellan Bullandö (Stavsnäs) och Sandhamn, eller Vaxholm och trakterna kring Grinda eller Möja. Plocka fram sjökortet eller titta på eniros karta så ser ni hur öppet hav det är där. Väldigt lite öppet vatten tycker jag, men jag kanske har fel perspektiv på vad som är öppet hav och vad som är kustnära.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ältar vi ett problem nu eller inte?

En fråga; Hur många av er har verkligen stött på skit i vattnet? Själv har jag aldrig sett det, är det någon av er? Är detta över huvud taget ett problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är väl inte tollar som ligger och flyter? Vem har sagt det?

Men visst det finns större problem än att älta om det är nödvändigt att sätta i en pump och några slangar och en däcksgenomföring för några tusenlappar om man nu måste skita i båten.

Vi har en porta-p som vi använder i nödfall. Sedan är det bara att ta bajsprotföljen och tömma i en vattentoa de fåtal gånger vi måste använda den. Vi klarar oss normalt 4-5 veckor med bajamajor och ett fåtal gånger spade i ett snår. Det var två år sedan portan kom till användnig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu förstår jag varför man blir så brun i skärgårn.

Är det här ämnet det enda som irriterar med tanke på allt annat som hamnar i vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lösningen på problemet!

Om alla båtförare samt besättning trycker i sig en ask Imodium innan avfärd, så är problemet löstGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blandade tankar:

Näringsbalansen...

Om jag fattat saken rätt fiskas det mer än 400 000 TON strömming, skarpsill och torsk/år enbart ur Östersjön.

Merparten av den enorma biomassan (och dess förväntade avträck) torde förtäras på land, och sedan i sin tur avträckas på land (i vart fall under höst/vinter/vår av merarten av konsumenterna) och således egentligen skapa ett rejält närings/avträcks-underskott till sjöss.

Så, om man som jag äter kanske 250 gram fisk typ 3 gånger/vecka, 48 veckor om året (blir typ 36 kilo tillagad fisk) och avträcket från det intaget hamnar på land/reningverk.

Sen *skiter* jag under 4 veckor enbart landproducerad föda (noll fiskelycka Rynkar).

Hmmm...för att återställa balansen borde jag kanske egentligen *bajsa mer i sjön* ?? Förvånad

Senast ändrad av Gunnar_ | 08 juni 2009 | 21:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant matematik

Om jag åker bil till Hötorget och köper 1 kg frukt där så borde jag innan jag åker hem få lägga en 9:a på torget.

Om jag hade i stället valt cykeln hade jag även kunnat få pissa en skvätt på torget ty jag har ändå inte totalt ökat biomassan.

Någon undrade vad jag har för båt

Givetvis har jag en Baja 35,   Vacuflush toalett med pumpout

::Harry::

(skämtade givetvis om båten)

post-10001667-1394235959,7789_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte har båt själv är det förstås enklare att ha synpunkter på vad andra ska göra. Fast kanske inte så mycket att bry sig om då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trist för dig, själv har jag båt och portapotti.

Baja är namnet på både en båt och vad man kan göra själv, och då häller man det inte i havet. (har givetvis inte en sådan dyr båt och hade jag haft pengarna hade det blivit något mer lugnare)

Troligen blir det så att regeringen hjälper lortgrisarna på vägen både genom förbud och fler tömningsplatser. BRA

http://www.regeringen.se/sb/d/11721/a/121681

Övergödningen i Östersjön kommer med stor sannolikhet från orenat avloppsvatten och jordbruket och troligen påverkar fritidsbåtarnas utsläpp så lite att det inte är mätbart. Men inställningen till att det är OK att släppa ut skit från fritidsbåtar visar på intresse att ta tag i problemet och vi kan aldrig kräva att andra länder ska rena sitt avloppsvatten om vi själva har en sned inställning till att använda havet som en sopstation.

Dessutom är det äckligt.

::Harry::

Senast ändrad av crabfish | 09 juni 2009 | 06:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, förbud är ju en populär populistiskt politikerlösning på ickeproblem.

Jaja, det löser sig väl sa han som sket i vasken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish....!!!!!

Du verkar ju ha en ganska ensidig bild av skitproblemet och då bör du ju ha lösningar som fungerar så jag har några frågor till dig.

1. Jag seglade ca 60-70 dagar förra året och låg i hamn kanske 10 dagar. Detta gjorde jag mest för att kunna bunkra mat, vatten och någon gång diesel. Övrig tid låg jag på svaj i naturhamn eller längst kusten någonstans i östersjön och i Bälten. Jag har 2x80 liter septiktank och jag spolar mina toaletter med ganska mycket sjövatten för att slippa stopp och elände i systemet. Likaså skulle det vara omöjligt att för segel flytta sig tillräckligt snabbt för att hinna till nästkommande ställe att tömma tankarna i land om jag inte kör för fullt med motor.

Fråga: Hur tycker du att jag skall lösa mitt tömningsbehov eftersom det inte finns så många ställen som har landtömning. Anser du att jag skall sluta segla och inte ha sjölivet som intresse.

2. Vi har en global uppvärmning av vår jord vilket nog de flesta forskare är överens om. Att tex helt i onödan utan något direkt motiv ödsla med de fossila bränslen för att bedriva sina rent egoistiska intressen kanske skulle ifrågasättas.

Av allt att dömma har du en motorbåt som du bedriver ditt intresse för sjön ifrån. Något jag INTE ifrågasätter och som jag INTE tar debatt om. Men att bidra till global uppvärmning genom förbränning av fossila bränslen eller som du tycker, övergödning av Östersjön genom tanktömning kan kanske gå på ett ut.

Fråga: Vad ger dig rätt till att skita ner den luft vi andas, oändligt mycket mer än vad jag gör när jag seglar. Vad ger dig rätt till att ifrågasätta andras beteende när du själv är en ännu större lortgris.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har så rätt Per!

Aldrig har väl uttrycket sila mygg och svälja kameler varit mer relevant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att man måste vara helt perfekt och inte göra några fel för att få kritisera eller framföra sina åsikter. Det skulle bli så jävla tråkigt och framförallt så skulle det inte hända ett skit.

Så fram för yttrandefrihet och åsiktsfrihet - även för mänskliga människor! Mer debatt och diskussion! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av frågorna är relevant, nämligen hur alternativet ska se ut.

Jag kan tycka att om man inte har nåt bättre alternativ än det gällande så kan man hålla tyst istället för att bara klaga. Sen är jag den första att gnälla utan att ha ett alternativ. =) Men då är jag ju mänsklig.

Men det finns en poäng där. Hur vill vi som tycker det är äckligt/miljöovänligt/whatever, att det ska skötas istället?

Skulle det funka med fler tömningsstationer? I så fall kanske problemet är att det är för krångligt eller för dyrt att bygga en tömningsstation. Går det kanske att ha en enklare lösning med kompostering om det ändå är finfördelat/biologiskt nedbrutet?

Jag är ingen miljöjeppe så jag vet inte vilka möjligheter som finns, men det är ju bra om de som normalt sett pumpar ut det i vattnet svarar på vilka (rimliga) krav de har på ett system för att det ska fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att skriva så här

Per !!!!!!!           (betyder troligen att man vill sätt dit någon, larvigt)

Föredrar detta

Hej Per

Till frågorna du ställde och ska försöka svara på ett trevligt sätt.

1. Att många båtar har vattenspolande toalett är för att de är byggda för att släppa ut skiten i havet. Tankar (om de nu finns) är endast till för tillfällig förvaring innan man når ut där man kan tömma dem. För att fungera på ett riktigt sätt skulle tankarna behöva vara betydligt större. Lösningen, enligt mig, är då inte vattenspolande toaletter utan varianter typ kemtolett, torrtoa eller andra lösningar.

Men problemet med hur man löser detta borde väll rimligen ligga hos den som har behovet och inte omvänt.

2. Detta inlägg gällde utsläpp av avföring och urin och inte motorers utsläpp. Givetvis gör ju även en dieslemotor i en segelbåt också utsläpp precis som övriga motorbåtar.

Men om man ser till olika båtar så kan de precis som bilar indelas i miljöbelasting där en undersökning visade att stora törstiga Hummer hade bättre miljövärden än en Toyota Prius och det kan tänkas att en större segelbåt av glasfiber skulle hamna snett i en jämförelse med en motorbåt av trä. Men den diskussionen överlåter jag till andra att ta upp.

Länk till artikel om Hummer vs Toyota Prius

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45967.ece

Och angående påhoppet om att jag skitar ner mer blir hopplöst eftersom du inte vet vad jag har för båt eller hur den belastar miljön. Dock har jag fortfarande en fri rätt att tycka att saker är rätt eller fel, (yttrandefrihet) men hur du gör är upp till dig.

Vänligen, Harry

Senast ändrad av crabfish | 09 juni 2009 | 17:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer vi någonstans i diskussionen? Tycker allas ståndpunkter är tämligen klara just nu. Jag och många andra tycker det är skönt med egen toa med naturliga utsläpp som inte stör naturen och några andra känner sig störda av de naturliga utsläppen. Ingen tänker ge sig utan diskussionen går bara runt. Vilket tycks roa en del oerhört.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Senast ändrad av Anders_St | 09 juni 2009 | 19:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett något i massmedia där en politiker uttalat sig om tömningsstationer för båtar. Vad jag förstod av det inslaget trodde politikern att båttoa var det samma som portapotti.

En portatoa häller man som regel i en illaluktande desinficeringslösning som troligen inte är det bästa för fiskar och mikroorganismer i havet. Lösningen ska väl dämpa bakterietillväxten i tanken och dämpa lukten vilket kan diskuteras. Vi hade en sån toa några år och den fick ögonen att tåras av den stinkande västskan. Toan kändes verkligen inte rätt att tömma i sjön.

Då kan det kännas behövligt att ordna med tömningsstationer lite här och där då den kemiska vätskan inte känns lämplig att hälla ut i havet.

Är det så att vi bygger tömningsstationer för portaportor som står för en blygsam del av båttoaletterna, om än betydligt mer nedsmutsande. Tror beslutsfattarna att vi kommer med Portapottor till tämningsstationen. Med kemikalietillsatser. Vilket reningsverk vill ha in bakteriehämmare i reningsprocessen. Där ska väl bakterierna jobba på ostörda så långt det går av kemiska tillsatser.

Har du en sån toa förstår jag att du har betänkligheter att tömma i sjön crabfish. Det hedrar dig i såfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...