Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Stoffe79

Täta ett litet hål i skrovet?

Rekommendera Poster

förra ägaren hade borrat ett litet hål igenom skrovet i motor utrymmet som han sa var för dränering iom att båten hade stått i massa år (lite över 6 år) på land.  Jag blir ändå fundersam varför man gör så?  Kan någon förklara vad det är för fördel med det?  Jag kan inte alls förstå varför man skulle göra det?  Men men

Skrovet ser hur som helst fint ut i övrigt.  Nu till frågan, hålet är runt än 1 cm i diameter och går genom skrovet, så hur går jag lättas tillväga med tätning av hålet?  Är det bara att pilla i glasfiber spakel  och sen tuta och köra?

Som sagt behöver lite råd här?

Väldigt tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska vanligt att man gör hål i båten för att dränera ut fukten ur plasten.
Vissa seglare, då gärna kappseglare borrar massa hål varje höst, för att sedan spackla igen dessa med epoxy. http://www.viebke.nu/komposit/reparation.htm

U.M.

Senast ändrad av Sobril | 12 maj 2009 | 06:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, jag har sett den där sidan tidigare,  men tänkte att man kanske inte behövde gröpa ur det på det sättet om det bara var ett 1 cm runt hål igenom.  Men jag ska alltså, göra hålet lite kon format?  Enligt texten där så ska jag lägga lager med glasfiber väv, men antar i och med att hålet är så litet att det räcker med lite glasfiberspakel bara? Och sen efter det lägger jag på gelcoat lagret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir säkert bra. Sätt teip på ena sidan så det blir en fin kant, sedan kan man slipa lätt om det behövs. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,det enklaste,en rostfribult med bricka o lite massa runt,sen kan du ta ur den i höst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm,  ja det var ju enkelt också, måste jag säga.  Kanske ska ta en liten bult bara.  För grejen är ju att jag funderar på att köpa ett ekolod också.  Och då har jag ju ett färdig borrat hål där iof. :-)

Tyckte bara det kändes lite onödigt att behöva gröpa ur och göra hålet större, bara för att täta ett 1 cm stort hål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste bara fråga.  Jag fasar väl av kanterna på insidan av skrovet, och börjar bygga upp därifrån?  Och på utsidan täcker jag bara över med lite gelcoat sen?

Tänkte först att jag skulle börja slipa på utsidan av skrovet, blir som sagt lite osäker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...