stallis71 0 Postad 11 Maj , 2009 Hej på Er alla glada båtägare ! Har precis införskaffat mig en begagnad Yamarin 59 DC och tycker teaken ser lite grådassig ut Tips/förslag på hur man får den så där fin som ny igen ?? Senast ändrad av stallis71 | 11 maj 2009 | 21:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawaii 0 Postad 11 Maj , 2009 Hej! Ta & köp oxalsyra på färghandeln samt en rotborsta blanda ut syran i 10 liter vattten och börja gnugga, skölj hela tiden med mycket färskvatten. Olja sedan in med teakolja. Mycket billigare än att köpa färdigutblandat teakrestorer på båtaffären. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernevid 1 Postad 11 Maj , 2009 Hej Stallis71, på min Uttern D55 var oxå teaken grå och trist. I helgen slipade jag lätt ned sandpapper 120-korn och oljade in med vanlig träolja (var det enda som fanns till hands). Jag tycker resultatet blev helt ok eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 11 Maj , 2009 Hej, Om du vill ha verkligt fint uteende på teaken (gyllenbrun), och då menar jag det, så rekommenderar jag Snappy Teak NU (cleaner och restorer) och sen när teaken torkat efter det lägger du på deras sealer. http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?groupID=4&subGroupID=630&groupName=Teakdäck&ccode=undefined Kan lova dig att du inte kommer att bli besviken. Det är lite av ett trolleri vad som kommer att hända med din teak och jag skojar inte. Har använt det på min Yamarin 5820/58BR. Vet ej var du bor men Hjertmans har Snappys produkter vet jag, andra också men jag vet ej så noga vilka men alla Watskiåterförsäljare kan ta hem för Snappy finns i Watski katalogen. Lycka till vad du än väljer. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stallis71 0 Postad 13 Maj , 2009 Hej på Er igen ! Tack för alla tips ! Läste nåt om att oxalsyra missfärgar trailern, nån som kan dela med sig av erfarenhet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Maj , 2009 Hej, Ja, om du gör rent båtens botten till exempel med medel som innehåller oxalsyra så stänk som kan bli och som kan hamna på trailerns galvade delar gör att det blir lite ljusa fläckar. Blir det i alla fall på min galvade Bålsta trailer. Har haft min trailer sen 2003 och det ser inte ut att skada galvningen (man jag kan ha fel). Jag har naturligtvis spolat av trailern ordentligt med vatten i samband med regngöring av botten så värst länge hinner det inte fräta. Vet ej hur stark koncentratration med oxalsyra det är i de medel jag använt. /Bo Senast ändrad av bossee | 13 maj 2009 | 09:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 13 Maj , 2009 Silvergrå helt obehandlad teak kan vara snygg. :-) Tog en bild häromdan på min teak. Använder Snappy NU och Sealer på min båt från -05. Skrubba försiktigt med borstarna som medföljer - det räcker egentligen med svamp - och Se till att det torkar ordentligt innan Sealern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stallis71 0 Postad 13 Maj , 2009 OK, jag har även fått tips om att använda fälgrent (tex smartabs fallout remow) som innehåller oxalsyra och om man kan använda det på fälgar så borde det väl inte sabba trailern ? Iofs är det ju skillnad på galv och lättmetallfälgar !? eller ? PatricS, nedrans vad fint, riktigt sotis så vill jag ha ! Senast ändrad av stallis71 | 13 maj 2009 | 09:26 Senast ändrad av stallis71 | 13 maj 2009 | 09:30 Senast ändrad av stallis71 | 13 maj 2009 | 09:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snillefille 0 Postad 13 Maj , 2009 Jag tjackade lite brunsåpa och en burk Golden Teak. Ska testa det på teaken på min 59dc så får vi se hur det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ombo 0 Postad 13 Maj , 2009 Golden Teak Sealer efter ordentlig tvätt och försiktig slipning gjorde susen på min 59 DC. Som nytt och enligt uppgift mkt beständigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 13 Maj , 2009 Ser ju som nytt ut! Detta Snappy verkar bra. Hur ofta behöver du göra en sådan behandling för att behålla lystern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 13 Maj , 2009 Ifjol körde jag 2 gånger inne i värmen på våren (svamp) - höll sig ganska så bra hela sommaren - men visst blev det lite solkigt innan upptag på hösten. I år testar jag med att olja in bara en gång i vår (pensel) - inomhus i värmen - och ska lägga på ett lager till i juli. Körde Turtle Marine-serie Cleaner och Polish idag - fortsätter med det i morgon. På fredag/lördag/söndag blir det Sealer och ev. TC-nano. Sjösättning nästa vecka - YES!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Maj , 2009 Patric, Så det blev ingen husbil då? /Bo Senast ändrad av bossee | 13 maj 2009 | 21:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 13 Maj , 2009 Pågår fortfarande HÅRDA förhandlingar med hustru! Hade en spekulant i fredags kväll som tittade noggrannt på båten. Flera har mejlat och ringt de sista 3 veckorna. Jag hoppas och tror att båten blir kvar i sommar och att vi hyr husbil de gånger vi behöver - tex under BeachPartyt i Piteå i början på juli med bla The BeachBoys och Jerry Williams. Jo - jag är mer inne på MG än på Husbilsklubben.se just nu. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Maj , 2009 Hyra husbil låter vettigt i mina öron, svårare att hyra en sån fin båt du har. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 14 Maj , 2009 Ett tips när du väl har fått teaken som ny igen, sy upp ett helkapell som täcker hela båten från för till akter ända ner till avbärarlisten. Lika enkelt att ta ner/sätta upp som ett hamnkapell, det vill säga betydligt mindre omständigt än att sätta upp/plocka ner det vanliga kapellet. Eftersomvarken teaken eller båtens överdel utsätts för väder och vind så är den lika fin när du tar upp den på hösten som när du la i den på våren. Du slipper dessutom oroa dig för fågelskit och annat nedfall från himlen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gravis 0 Postad 29 Maj , 2009 Hej! Jag passar på att stjäla tråden lite. Efter lätt slipning och behandling med Snappy teak olja på min Yamarin 59dc blev resultatet katastrofalt på fördäcks teaken. Innan behandlingen var teaken grådassig, efter behandlingen blev teaken alldeles för mörk och inte gyllenbrunt som jag hade hoppats på. Övrig teak på båten blev gyllenbrun efter behandlingen, dvs golv och akter teaken, detta gör att skillnaden syns tydligt om man ser båten i ett helhetsperspektiv. Är det någon som vet vad jag ska göra för att få tillbaka den gyllenbruna lystern i teaken på fördäck? //gravis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stallis71 0 Postad 29 Maj , 2009 Jag har nu gjort allt klart efter mycket strul..var lite jobbigare än jag väntat mig Fick behandla om 2 ggr pga att det inte tog jämnt. Alla gångerna har jag blött teaken flera gånger innan så att den skall vara riktigt blöt vid behandlingen. Ena gången la jag medel 1 först, sedan medel 2 ovanpå medel 1 och spolade av efter ca 5 min. Lät det torka nån dag men som sagt det vart lite ojämt. Gjorde då om allt... Andra gången la jag medel 1, fick sitta ca 5 min, spolade av Lade sedan på medel 2, lät sitta ca 5 min, spolade av Lät det torka några dagar.. (det blev riktigt ljust ! typ honung i färg..) Lade sedan på sealern och då mörknade teaken till ungefär som den inne i sittbrunnen, upplever att det blir något ljusare hela tiden vartefter det torkar.. Känner mig nöjd så här långt med resultatet.. En liten varning dock, akta aluminium samt gelcoaten ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser