Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Jiell

Lägger ni till med fören eller aktern?

Rekommendera Poster

Hej på er, snart dags för sjösättning, nyfiken fråga

Brukar ni lägga till med fören eller aktern när ni besöker bryggor/gästhamnar?

Hittills har jag bara lag till med aktern på hemmabryggan, tycker man känner sig lite för öppen mot bryggan om man lägger till med aktern om man ska ligga för natten

/Jiell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktern hemma där jag har örnkoll på vattendjupet och hur bryggan ser ut.

Nosen in på alla andra ställen. Vill inte riskera nåt med drevet. Har ju akterkabin så insynen spelar mindre roll för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger alltid till med fören inåt på hemmaplan. Precis som Anders_St skrev - dunkar det till i bryggan ser jag hellre att fören slår i än motorn.

I år har jag satt upp ett bildäck på bryggan också, och det kan jag rekomendera till andra som är lika gröna på det här som jag är... ibland är det svårt att bedöma hastigheten exakt när man ska lägga till, och jag smällde i fören i betongen rätt hårt vid något tillfälle i höstas. Nu är jag mer vaken så jag kan smälla i backen om det går för fort :)

Någon gästhamn har jag aldrig besökt ännu, men är man van att lägga till med fören inåt lär det väl bli enklast att göra det när man är på bortaplan också, i alla fall till en början.

/thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har båtplatsen i ett innerhörn där bryggan svänger 90 grader, så jag ligger både med fören och sidan mot bryggan. Avnjuter även lyxen att ha den enda båtplatsen där bryggan svänger = egen brygga typ. I gästhamnar blir det antingen med fören eller sidan. Aldrig aktern före.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många hamnar tillåter inte akter mot brygga och jag har akterhytt så det känns lite overkill att försöka baxa in den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tänker ofta på hur solen kommer in på kvällen ..för den solen vill man inte missa  när man sitter och äter eller  gottarsig med en drink ! :-)   oftast så blir det med ''baken utåt'' när det gäller gästhamnar eller öar . På hemmabryggan är det ALLTID baken in ;-)

post-11345-1394235912,2782_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillåter kanske var fel uttryck, rekommenderar bättre ord. I gästhamnsguiden står det hur dom vill att man förtöjer båten och flertalet skriver för mot brygga. Tror inte någon bötfäller om man inte följer detta :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger mellan två Y-bommar vid bryggan så det blir fören mot bryggan för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aktern före, givetvis, om det finns plats. Har aldrig förstått denna svenska fixering vid att lägga till med fören in. Allt blir så mycket enklare med aktern mot bryggan.

Har man en öppen båt med bred passage från fören är det naturligtvis egalt, men jag har alltid tyckt att det är enklare att backa in än ut i alla typer av hamnar. Kanske därför jag alltid backar in med bilen också. :)

Om jag ska lägga till vid en klippa blir det nog trots allt oftast fören in, för säkerhets skull, när jag har drev. Med vattenjetbåten backar vi alltid in, oavsett var. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tidigare haft större båtar med rak axel vilka inte har den bästa styrförmågan när man backar. Därför alltid lagt till med fören. Nu har jag skaffat en båt med drev (Sundancer 230) och tänkte börja backa in där det är möjligt. Har inte provat än. Några speciella tips att tänka på när man backar in mellan stolpar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mellan stolpar? Skaffa bogpropp när det är kraftig sidvind. Annars blir det alltsomoftast flipperspel av tilläggningen. Vare sig fören eller aktern kommer först... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade bogpropp på förra båten, vilket var bra på den, en 29-fotare med rak axel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag lägger till vid öar är det alltid fören in då vi använder badbryggan bak att bada ifrån.

Mackan  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag backar med drev försöker jag alltid se till att backa snett mot vinden, om det är sidvind relativt tilläggningsplatsens längdriktning. Att backa rakt in vid sidvind brukar sällan funka om man inte vågar dra på med ordentligt med fart. Det blir alltid avdrift så om det är smalt mellan bommar/stolpar/intilliggande båtar är det bäst att backa mot vinden och sedan räta upp båten i sista momentet.

Jag gillar stolpar bättre än Y-bommar (som jag menar borde förbjudas) eftersom de är stabila, man kan få tag i dem och eftersom de inte hoppar upp och ned som Y-bommar gör är de mycket lättare att bära av emot. Dessutom sticker de ju upp så att man kan nå dem från fördäck vilket inte i mitt fall gäller för Y-bommarna utan att behöva ligga och hänga med överkroppen ut över relingen.

Stolpar är betydligt vanligare i Finland, där vi har vårt sommarställe, vi borde ta efter finländarna.

Jag ser fram emot att börja använda mitt nyinstallerade förliga ankarspel, perfekt när man backar in mot gästbryggor, privata bryggor och liknande. Bara att dumpa i ankaret och sen backa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Lite det jag var ute efter eftersom jag är nybörjare vad gäller båt med drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...