Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Patrik_

Vad kostar det att byta ryckutjämnare Mercruiser?

Rekommendera Poster

Hej,

den andra båtturen för året igår slutade med att båten tappade all drivning och det luktade rejält av bränt gummi. Det är en Mercruiser 5,7 V8 med Alpa One Gen II-drev. Efter bogsering hem och ny provstart vid bryggan så gick propellern i alla fall runt, så förhoppningsvis kan jag puttra in till upptagningsrampen.

Jag misstänker att det är ryckutjämnaren som har gett sig. Vet någon vad det ungefär kostar att byta på en verkstad? Behöver motorn lyftas?

Till saken hör att vi hade en rejäl grundstötning förra året och har bytt drev under vintern. Efter det så har båten gått ca 1 timma. Är det möjligen ett följdfel efter grundstötningen? Antar att jag får ringa och höra med försäkringsbolaget om vad de tror...

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,  motorn måste lyftas och kåpan (brukar kallas sprängkåpa) bakom motorn tas bort. Där innanför sitter ryckutjämnaren. Har man kommit så långt är den lätt att byta.. Det är högst sannolikt att grundstötningen orsakat skadan. När propellern tar tvärstopp så håller inte gummivulkningen. Kostnaden törs jag inte svara på... Det stora problemet blir kanske att hitta nån som har tid att göra jobbet nu??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag har pratat med försäkringsbolaget som sagt att de vill att verkstaden ska börja med att mäta så att motorn är linjerad mot båtens längslinje och inte har flyttat sig i s m grundstötningen. Personligen tror jag att det är osannolikt att en motor på ca 400 kg skulle flytta på sig... De trodde inte att det var kopplat till olyckan i och med att båten gick ca en timma innan ryckutjämnare gav sig. Jag har faktiskt (peppar peppar...) fått tag på en verkstad som kan ta båten i nästa vecka. De gissade en kostnad på 4-6000 kr material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...