Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Carl-m

Garmin nüvi 500 Någon som provat/vet?

Rekommendera Poster

Nej.. men den låter intressant dock!

Skulle dock vänta lite, eftersom jag skulle bli galen på den lilla skärmen.
Vill nog ha med en widescreenskärm, då det inte blir så plottrigt.. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade för ett tag sedan med sjökort i en Nuvi 200, det funkar också, men den kan inte ställas om i marina färger, vet inte om 500 kan det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande, jag har en Garmin nüvi 255 WT. Funkar sjökort till den tror ni? Kör man in sjökortet i SD-platsen helt enkelt eller måste man hacka den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Magellan RoadMate 2200 som är CrossOver konverterad. Funkar bra med sjökort i den (SD-kort) även om skärmen är i minsta laget.

Av länken att dömma så är det ungefär lika stor (eller liten) skärm på nüvin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga som kanske tangerar till gråzon:

Om man har ett C-map-kort, kan man i PC/Mac kopiera över till SD med en vanlig läsare eller måste man köpa ett SD-kort från butik? Dvs om det finns en massa viktiga drivrutiner som är svåra att få med eller kopieringsskydd,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då vi testade så var det ett SD-kort, borde funka i 255 också, även gröna kartan funkar i en nüvi 200, men som sagt dom kan inte visa marina färger för sjökorten.

Det vi prövade var SD kort som är till en bärbar Garmin Colerado 300.

Magellan har väl ett annat fabrikat på sina kort, Navionics än Garmins BlueChart.

Senast ändrad av knota | 06 maj 2009 | 08:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lutar åt en 550 då det är europakarta med för vägen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var fick du tag i sjökort till 200:an?

Jag har letat efter det men hittar inget, klarar den andra format än Garmins egna eller kan man konvertera från t ex Fugawi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har köpt en och provat i några timmar och är positivt överraskad!

/ Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör gramin nuvi 660 med sjökort på SD kort. Sätter sugproppen under sprayhooden vid segling. Funkar grymt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade ett Garmin Bluchart kort i den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag köpt en men får inte fram farleder, prickar, grynnor mm. Man ser vattnet land. Säkert en inställningssak men jag fattar inte hur. Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag testade på skoj efter att ha läst denna tråd och jag hade en garmin 4008 i båten och en Nuvi 500 i bilen. Tog sjökortet från 4008an och satte in det i Nuvin. först kom inget upp då gick jag in i menyerna på nån meny som hette kartor tror jag och då låg bilkartan och stockholm mälaren där. jag valde stockholm mälaren och vips så hade jag sjökort i Nuvin.  allt var med men det var inte så många olika färger som på båt gpsen.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan även vara så att du i bil gpsen en gång har ställt in att den skall visa lite detaljer då försvinner endel viktig info i sjökortet tror jag. Den funktionen andvänder man för att det kan bli plottrigt när man ser kyrkor bensinmackar mm mm.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat med max info osv. Men får inte upp farleder mm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan vara så att det inte syns i vissa zomningar. Jag skall sätta igång min i helgen igen och testa så kan jag berätta mer exakt hur det såg ut.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra, för jag tycker att jag provat allt nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

funderar att köpa en nüvi 500 till båten (och bilen). Är det någon som hunnit testa den ordentligt till sjöss? Är skärmen tillräcklligt stor, får man med alla detaljer och färger?

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en Nüvi 500 eftersom dom hade en kampanj på Dustin (1700 sek) och laddade ned Blue Chart Atlantic  v9.5. Det konstiga är att i 'kör läget' för båt får jag upp sjökortet men utan någon detalj information typ prickar, djupkurvor, farleder etc. Spelar ingen roll hur mycket jag zomar eller ställer in max kart-information i set-up läget.

Men om jag då trycker på pek-skärmen får jag upp denna information men är inte längre i körläget. Dvs kartbilden följer inte med när båten försvinner utanför skärmen, man ser inte båtens fart och bäring etc

Användarmanualen ger ingen hjälp. Kan det bero på att jag inte har G2 versionen av sjökortet? Någon som kan hjälpa?

/Christian 

Senast ändrad av ehschos | 02 augusti 2009 | 13:40

Senast ändrad av ehschos | 02 augusti 2009 | 13:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Importerade en Lowrance XOG crossover-GPS som jag har och kör sjökort på. Är ju samma princip som med Garminen fats inte lika vattentät. Kostade strax under 3000:- med sjökort vilket jag var ungefär vad jag tyckte det var värt för en GPS, annars hade jag kört vidare utan.

Använder den i princip bara för att få en prick där jag befinner mig och till det fungerar en sådan GPS utmärkt. Skärmen är lite liten och aningen svår att se detaljerna på då jag har den en bit bort, touch-screen är aningen bökigt när man kör båten och den hoppar lite samt att bakgrundsbelysningen är i svagaste laget i direkt solljus även om det fungerar (en plotter brukar ha kraftigare CCD-belysning, denna har LED).

Ska man ha en GPS och lägga rutter och köra efter tror jag gärna man vill ha en lite större skärm. Men som jag använder den i kända vatten för att ha lite mer koll på omgivningen samt inte vill lägga ut allt för mycket pengar så fungerar det perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu funkar det faktiskt att få mer detaljerad sjökortsinformation i kör-läget på min Nüvi 500. Detta efter jag laddad ned senaste mjukvaran till GPS:en från Garmin.se.

Kanon.

Funderar även på att skaffa en begagnad mini laptop typ Asus Eee med SSD hårddisk och köra MapSource på den och ha den kopplad till min Garmin etrex GPS för positionsangivelse. Då får man en billig navigations lösning med rejäl skärm (8-9 tum). En dator med en vanlig HDD disk kan nog lätt gå sönder i en båt.

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Köpte en nuvi 500 före semestern och har använt den flitigt i bilen. Har precis fått ordning på sjökorten. Har lånat dem på en viss bukt. Tog ett tag och klura fram hur man kodar dem. Har bara testat en kort tur i båten, men tycker att det funkar fint. Ok lite liten skärm men i en 19 fots HT duger det gott som komplement till papperskorten på badturen.

Såg att dustin home sålde dem för 1695:-

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag slog till på en sådan 500 som nu säljs för 1700:-

Utan direkt erfarenhet av GPSer så tycker jag ändå att den är mycket lättfattlig och har bra display. Det står lite olika om att den tar Bluechart G2 och G2 Vision, så om jag fattar rätt så är G2 ett grundkrav, men vet någon om man drar nytta av G2 Vision i denna enhet???

Sen undrar jag om någon provat att lägga in fartkamerorna?? Funkar det, hur gjorde du?

Senast ändrad av riksost | 09 september 2009 | 13:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också nyfiken på Nüvi 500.

Vad jag förstår av produkttexterna fungerar inte någon av Vision-funktionerna i enheten, vilket borde innebära att G2 är ett billigare och lika bra val. Någon som har testat kanske kan bekräfta eller dementera.

Vad jag undrar över är TrackBack-funktionen som enligt produktjämförelsen på Garmins hemsida saknas. Jag förutsätter att det inte betyder att spårfunktion saknas? TrackBack måste vara någonting annat, för en plotter utan spårfunktion vore inget vidare. Någon som vill lugna mig där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu kört den i bilen med förvånansvärt bra resultat, har ju inte använt GPS förut, riktigt riktigt kul. Nu avaktar jag bara att någon kan informera om G2 med eller utan Vision.... så jag kan ut i båten med den innan oktober..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har använt en 500:a nu i sommar i båten med Garmin Atlantic Blue chart (ej G2 Vision) och det funkar riktigt bra (även om skärmen är lite liten).

Visions funktionerna fungera dock ej i 500:an. Dessa funktioner är t.ex flygfoton över en hamn, 3D bilder av farled och havsbotten och sattelitbilder. Då måste man upp i betydligt dyrare plottrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som provat att tanka ner bluechart g2 vision i torrent-form?  Funkar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...