Jernevid 1 Postad 15 April , 2009 Hej, fler och fler båtar utrustas med GPS/plotter som är integrerad så som syns på bilden. Kan man ta med sig enheten ur båten eller hur stöldskyddar man den effektivast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 16 April , 2009 När de sitter infällt monterade så brukar de ju vara skruvade bakifrån, blir därmed lite bökigt att plocka loss var gång. Antar det inte är så mycket man kan göra om man vill ha den monterad så. Skruva fast plottern med någon lite lurigare skruvtyp eller nån brytbult. Annars låta bli att skylta med vad man har i båten, lägga nån handuk lite fint över plottern eller så. Finns ju även larm, men kanske ska finnas lite annat värt att skydda då också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernevid 1 Postad 16 April , 2009 Tack BMoon, då vet jag. Trodde att de kanske hade någon form av snäppfäste sa att man kunde ta dem med sig. Det är ju hur som haver snyggt med fast installaiton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 16 April , 2009 1. Kolla med försäkringsbolaget. Räknas det som fast utrustning? osv. 2. Släng en handduk över instr.bräden/plottern när du lämnar båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 16 April , 2009 Testade plotter förra helgen och jag säger bara, fy fan Är det åldern tro? Jag har aldrig varit så rädd i mitt liv. Stirrade på båten, eller trekanten eller vad det va och den där jävla linjen så jag visste inte var jag va någon stans Nej det där är inget för mig iaf. Har klarat mig med papperskort nu i 40 år, svårt och lära gamla hundar sitta eller Ps, Den enda trekant jag varit rädd för i mitt liv, haha Ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 17 April , 2009 Hej Sobril, vilkenplotter har du använd? Vad är det egentligen som är problemet, storleken på displayen eller andra inställningar? jag funderar på att köpa en plotter och alla är så lyriska. Så det är litet uppfriskande att höra en negativ uppfattning :-) sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 17 April , 2009 Det är nog alldeles för få som använder papperskort utan förlitar sig helt på sin nya fina megaplotter. Vad gör dom när plottern pajjar 20 sjömil ut på havet? Plotter är ett kanoninstrument------som hjälpmedel till ordinarie papperskort. Som svar till trådskaparen så har jag aldrig sett fast monterade plottrar som sitter med snäppfästen men kanske nåt för branschen att ta upp. Min i doghouse är fastskruvad och räknas som fast inventarieutrustning medans den lilla tas med hem efter båtturen. För att få bort den fasta så får man riva halva instrumentbrädan, inget som görs i en handvändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perpro 0 Postad 17 April , 2009 Ja, för att inte tala om hur många som bara har EN motor i båten. Vad händer om den havererar nära ett rev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 17 April , 2009 Tycker att sjökortet är en utmärkt kompletering till plottern. 80% av all min navigering sköts via plottern, papperskortet tar jag till när det är något jag vill dubbelkolla. Med hjälp av plottern kan man få en jäkla massa mer info än bara sjökortet. Jag tror att dom flesta som klankar ner på plotterns funktioner är äldre som inte gärna överger det sättet dom navigerat på de senaste 20 åren. Sjökort ska finnas med som en backupp när man navigerar på okända vatten. Som svar på trådskaparens fråga så är iallafall Garmins innfällda modeller för fast montage. Man kan ju sika fast dom om man vill men o andra sidan kan det ju vara jobbigt om dom går sönder. Nu är det vår! /Mathias Senast ändrad av Yamma | 17 april 2009 | 14:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 April , 2009 Jag håller med, papperskort ska finnas med. Oavsett om man väljer att använda plottern som huvudmetod och kort som backup, eller tvärt om så är det alltid hälsosamt att inte ta positionen helt för given, utan fortsätta kolla och jämföra med verkligheten som man ju brukade göra förr. Många stirrar sig blinda på skärmen. Idén med plotter med snäppfästen är inte alls dum. Skulle kunna vara bilstereo-style. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser