Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
seku

Problem med AQ170

Rekommendera Poster

I höstas köpte jag mig en Ockelbo Dc 21 med volvo penta AQ170. Och nu i helgen så sjösattes båten nu är det så att jag har problem med att jag inte får upp motorn i varv när jag kommer över 3000 varv så börjar den missa lite och efter 3500 så orkar den inte mera. Båten har varit på land i några år så jag trode det hade med bränslet som var kvar i men igår så lyckades jag nästan köra upp den sista och hällde i 30 liter ny soppa men med samma problem. Någon som har varit utför samma ?

//Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur har du en gammal god idiotsäker motor men det går ändå inte på rak arm säga vad det är för fel. Jag skulle börjat med att kontrollera att fördelarens förtändning fungerar. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

thx ska kolla det.

Men kom gärna med mera förslag... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt brytare, kondensator, tändkablar, tändhattar, fördelarlock, tändstift och bränslefilter. Bränslepumpen (membranet)?.  som föregående skrev. Kolla även vakumet till tändförställningen. Kan ju även vara skit i förgasarna. När den har stått i några år kan det ju vara att det låg skit i förgasarna som löste sig upp när det komm bensin i flotörhusen och som satte sig i något munstycke.

Senast ändrad av Holliday | 16 april 2009 | 07:24

Senast ändrad av Holliday | 16 april 2009 | 07:25

Senast ändrad av Holliday | 16 april 2009 | 07:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj nu blev det mycket ;) ska kolla dom sakerna jätte tacksam för all hjälp jag kan få har aldrig ägt en båt med innombodare så är verkligen ny med detta.

//Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var lösningen????

Har exakt samma problem med min aq151...

Tänkte börja med förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej...

Jag fick ett mail där det stog att jag skulle byta kodensatorn men då jag har brytar fri tändning så har inte jag det på min utan byte tändspolen istället och nu går min båt som den ska.

Lycka till //Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min hade kamremen hoppat en kugge. såg att tändningen sto knas.

Ställde rätt men problem kvarstod, så jag rev kylaren för att kolla kamrem och mycket riktigt, den satt fel. Detta på en AQ151 kanske inte blir samma sak på aq170.

Harri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...