iatoaon 0 Postad 13 April , 2009 Hej, Förmodar att detta orsakats av korrision? Vi har i år monterat nya offeranoder, både bygeln och trimfenan. Det har sett ut såhär på drevet sedan vi köpte båten för 2 år sedan (3 säsonger i vattnet) och inte lett till några problem men förmodar att det bör åtgärdas. Frågan är hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 April , 2009 det är korrision är som rost måste slipas bort o svetsas på nytt material Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 13 April , 2009 Varning. Det går inte att svetsa denna skada utan att riskera det innanför liggande lagerläget! Värmepåverkan kommer att deformera metallen, så att hålet, där lager och tätning ska sitta, blir orunt. Det går inte att se hur djup skadan är, behövs det åtgärdas? Det räcker kanske att bara spackla o måla? lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 April , 2009 skit snack finns inget lager läge där,svetsa direkt på skadan går ej ,det är bara att slipa bort det korriderade området innanför där är det ett tomnt utrymme.Lägg dit en koppar plåt som man kan bygga på aluminium fastnar ej på koppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 April , 2009 Ser ut att vara en yamaha 60-70hp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 April , 2009 Det sitter en oring runt lagerhuset som tätar mot växelhusets innsida ca 5cm från skadan,inga problem fast lagerhusets måste demonteras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iatoaon 0 Postad 13 April , 2009 Det är en Yamaha 115b från 94. Det är så djupt att där är en spricka som går igenom godset Vad spacklar man med (plastic padding?)? Varför skulle det vara sämre att spackla än svetsa? Vad är det värsta som kan hända om det inte åtgärdas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 April , 2009 vad som händer är att det kommer att läcka avgaser där som kan störa propellern,det finns ju metallspackel också fast svetsning är nog bästa hållfastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iatoaon 0 Postad 13 April , 2009 OK, men eftersom vi tänkt sjösätta nästa söndag och därför förmodligen inte hinner lämna in den för svetsning måste spackling iaf vara bättre än att låta det va som det är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 April , 2009 javist fast det blir mera jobb med rengöring för borttagning av spackel vid ev svetsning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 13 April , 2009 Jag fixade ett växelhus med kemisk metall efter en grundpåkänning. Fungerade bra. I mitt fall var den noskonen som fått en djup skada fram på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iatoaon 0 Postad 14 April , 2009 Tjena, Kemisk metall = metallspackel? Tack för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 April , 2009 Rulla du ner båten till någon som är duktig med tigen så går det att svesta utan någon demontering om nu ingen oring eller lager ligger direkt i närhet. Massan och oljan i huset håller nere tempen när det svetsas. En kopparbit på insidan kan hjälpa för att slippa onödigt slipjobb, men tar man det försiktigt ska det gå att svetsa som det är, klabbar du med spackel tror jag inte någon svetsare vill ta i grejerna sen och omdu trots gör det så blir rengörningen från spakel att skadan görs större. Men är det korrision är det inte en spricka som tidigare dolts från tex propellerbyte?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iatoaon 0 Postad 14 April , 2009 Hade vi haft trailer till båten så kunde man gjort det. Kemisk metall är inköpt nu, testar med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser