Briggen 1 Postad 11 April , 2009 Vore tacksam för omdömen, plus/minus, om följande motorer (med drev) av några kunniga: Yamaha 4,3 v6, 205 hk (inombordare med Yamahadrev -05:a) Volvo Penta 3,0 GS/SX, 150 hk (-94:a) VM-diesel 4:a, 147 hk ? (-96:a drev vp sp) Anders Senast ändrad av Briggen | 11 april 2009 | 11:17 Senast ändrad av Briggen | 11 april 2009 | 11:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 12 April , 2009 Tack prins! Släktingar verkar dom vara allihopa. Färskvattenkyld? Är varken Yamahan eller Volvo/Mercruiser (GS) det? Välskött - jag tycker att en del motorer ser rostiga ut undertill, men jag vet inte hur jag ska värdera detta? VM-diesel är en Detroit-diesel vad jag förstår (VM-Motoori) Senast ändrad av Briggen | 12 april 2009 | 20:41 Senast ändrad av Briggen | 12 april 2009 | 20:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prins 0 Postad 12 April , 2009 Hej När det gäller Yamahan så är det egentligen en Mercrusier V 6 4,3 L och likaledes drevet, detta montage satt bl a i Flipper 760 och har fungerat generellt bra förutsatt att det är skött och omvårdat. Så det finns ju snarlika penta varianter på dessa block också så det handlar snarare om vilket färg Du vill ha blocket på humlan. Sedan vilken dyp av drev Du vill ha där DP från Penta är vanligare förekommande. Sedan är det precis som vanligt att en sötvattenkyld är att föredra om Du har möjligheten att välja. Volvo Pentan finns ju även idag i och med att Du säger att det skall vara SX-drevet och då är GS varianten en 135hp 4 cylindrig snurra, den Du avser är säkert med tanke på årsmodellen likaledes en Mercrusier 150 hp och det är absolut inga fel med den även om det är lite avhängt vart Du tänkt montera då den senare är 4 cyl och den förstnämnda 6 cyl med större slagvolym. Så det är väl mer en båt/smak sak. Dock har jag inte någon erfarenhet av vilken masikn VM Diesel är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser