nordicnews 0 Postad 7 April , 2009 Priset på begagnade bilar rasar, det tidigare dyra konsten likaså, blir 2009 en rysare för alla båtägare som måste sälja? Vad tror ni? Henrik (som ska köpa båt de närmaste veckorna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 7 April , 2009 Tror inte det riktigt. (men prutmån finns ALLTID på nytt och begagnat). Kollar på husbilar sen LÄNGE och begagnatpriserna runt 100-300 kkr verkar inte ha påverkats så mycket - en liten justering neråt men inte alls lika mycket som nyare/dyrare husbilar och husvagnar och för den delen bilar - där är största prisraset tror jag. Som tur är vill inte jag sälja - men hustru vill ha husbil - får välan se - jag hoppas det blir båt minst 1 sommar till. Lycka till me båtköpet! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 7 April , 2009 nej det tror jag inte. båtägare har oftast sina båtar länge. så dom har nog is i magen och låter sin ögonsten vara kvar tills krisen har lagt sej. det är väl nyare båtar och mindre som kanske berörs mer. typ bavaria eller liknande massproducerade. båten är ju en trygghet. den kan man ju bo i. snacka om billigt boende. jag flyttar gärna ut till mitt lilla skepp sen när det är klart. nyare massproducerade billigare båtar kanske har större andel köpare som köpt som kanske ``provar på´ ´ lite mer. så dom kanske man kan fynda när inte det nya intresset satt sej. eller kanlnar i krisens spår. men jag vet inte vi svenskar gillar våra båtar och sköter dom därefter. så några kriser hit eller dit skall väl en båtägare överleva. har ju varit en del. bara lite tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 7 April , 2009 Visst blir det lite billigare, men knappast någon slakt. Det mesta av lagren med 08 modeller verkar vara slut/börja ta slut hos handlarna vilket gör att nypriserna hålls uppe skapligt. När det gäller begagnat så kan man nog göra en hygglig affär som förstagångsköpare där man inte har en befintlig båt att sälja. i annat fall blir det ju ett nollsummespel iom att ens befintliga båt oxå sjunkit i värde. Nu är det svårt att veta vad folk får ut men jag tittade runt på Yamarin på blocket idag och visst är de begärda priserna lite lägre än förut, men utbudet är inte så mycket större än normalt tycker jag. Vilket tillsammans med att många tillverkare trots halvknackig försäljning höjt nybåtspriserna en del, samt att det säkerligen endast är de som absolut måste sälja alternativt byter upp sig till större som säljer gör att priserna är hyfsat stabila iaf. Sedan finns det säkert andra faktorer som spelar in när det gäller vissa specifika märken/modeller. t ex båtar men stora inombords bensinare sjunker mer än marknaden i övrigt etc. Tillägg.. det som i min mening skulle kunna orsaka ett större ras är verklig massarbetslöshet där många av de som köpt båtar på avbetalning de senaste åren får svårt med betalningarna och tvingas sälja. Då pratar vi främst segmentet upp till kanske 5-700k. Senast ändrad av thundergod | 07 april 2009 | 23:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 April , 2009 Vi har köpt ny (begagnad) båt och ska sälja den gamla. Jag har kollat runt en del efter liknande båtar för att kolla hur priserna ligger och upplever att utbudet är mindre än vanligt. Antagligen håller folk i sina båtar och väntar med att byta. Det verkar också som begagnatpriserna sjunkit lite, men inte mycket. Sen vet man ju aldrig vad objekten verkligen säljs för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prins 0 Postad 8 April , 2009 Hej Generellt är svaret nog nej på denna punkt, givetvis påverkar recessionen priserna på kort sikt och man kommer att se en svajighet på några få sålda båtar, där ägaren inte haft is i magen och vänta. Titta i gamla båttidningar etc så kan Du se att stabiliteten exkluderar inflationen är mycket god på äldre båtar. Det finns oavsett bra eller dåliga tider köpare till alla flytetyg även fartyg från 5-6 mkr och uppåt. Däremot finns det ju några tumregler som är värda att beakta: Stora bensinare, är lägre prissatta än motsvarande diselinstallation även om diseln gått om bensinen i inköpspris, drar dessa mera, är om de ej är skötta en större säkerhetsrisk samt har diseln större drift säkerhet. Så dessa är givetvis svårare att omsätta, vilket gör att priset kan slumpas rejält i vissa lägen. Vidare så skall man satsa på kvalitetsbåtar Windy, Princess, Fairline, Nimbus, Flipper etc, men undvika billigt 80 och tidigt 90 talsskräp från staterna såsom Bayliner m m som i princip slumpas bort idag. Omsättningshastigheten har ju redan varit trög även under de bra tiderna om de inte slumpats bort. Annars om Du kan avvara och inte behöver låna så mycket är en båt alltid en bra investering rent kapitalmässigt, glöm dock inte bort att räkna med att båten koster ca 10-12% av inköpsvärdet i årliga omkostnader Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 April , 2009 Så fort fjolårsmodellerna är slut hos handlarna åker beg priserna upp eftersom 09 blir ca 20% dyrare pga att vi inte har Euro och då sticker det begagnade med. Ha is i magen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 8 April , 2009 Jag tycker det är 50% intressant och 50% kul att se den irritation/avundsjuka(?)/självhävdelse eller vad det nu är som döljer sig bakom uttalanden som ...undvika billigt 80 och tidigt 90 talsskräp från staterna såsom Bayliner... samtidigt som man nämner ...kvalitetsbåtar Windy, Princess, Fairline, Nimbus, Flipper etc... Jag undrar om inte herrn varit ut i sin praktiska högkvalitativa Flipper från -77 och så har frugan börjat flirta med någon som blåst om i en Bayliner från -88. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prins 0 Postad 8 April , 2009 Herrn har aldrig varit ägare av en Flipper men jag kan konstatera att det är en båt som håller sig väl genom åren vilket övriga märken som jag tog som exempel i detta inlägga för att vara nyanserad. Med skräp avsåg jag mer att man får vad man betalar för, och ingen kan blunda för det faktum hur dessa båtar producerades fram under det glada 80 talet och delar av 90 talet. De som finns kvar i Svenska vatten idag har ofta uppgraderats av nuvarande ägare så att de håller en hygglig standard på övrigt. Men skiten som köps på andra sidan pölen och tas hem idag värderat på kilopris och säljs till intet ont anande köpare är åt fanders. Jag jobbar i USA från och till och många av de som säljer i USA är förundrade över hur vi kan betala för detta skräp. Och då är det orimligt att betala överpriser för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nordicnews 0 Postad 9 April , 2009 Den senaste månaden har jag följt priserna på Flipper 700 eftersom det är den båten vi helst vill köpa. De flesta båtar som är till salu ligger i prisspannet 130-180 tusen. Samtliga är fortfarande osålda. Häromkvällen var det en skåning som begärde 90 tusen för sin och den såldes på mindre än 15 minuter (jag vet eftersom en annan person hann före mig). Kan det vara så att de flesta säljare är alltför optimistiska när de sätter sina priser? Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nordicnews 0 Postad 9 April , 2009 Den senaste månaden har jag följt priserna på Flipper 700 eftersom det är den båten vi helst vill köpa. De flesta båtar som är till salu ligger i prisspannet 130-180 tusen. Samtliga är fortfarande osålda. Häromkvällen var det en skåning som begärde 90 tusen för sin och den såldes på mindre än 15 minuter (jag vet eftersom en annan person hann före mig). Kan det vara så att de flesta säljare är alltför optimistiska när de sätter sina priser? Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 9 April , 2009 Jag är benägen att hålla med i den slutledningen. Ibland häpnas man över hur pris-sättningen är på säljesobjektet. Som svar till trådens ursprungsfråga så tror jag inte det blir en rysare vad gäller prisras, beggade priserna lär inte störtdyka. Däremot så tror jag att köparna inte lika lättvindigt öppnar plånkan utan det stundande båtköpet kanske låter vänta på sig tills man vet hur jobbet osv faller sig. MEN Den lokala båtmånglarn på hemmaplan hade sålt 22 nybåtar , mest styrpulpetare, på en månad... Köpkraft kanske finns iaf.... Glad Påsk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prins 0 Postad 9 April , 2009 Man kan spekulera i detta hur mycket som helst men det handlar till syvene och sist om tillgång samt efterfrågan, vilket som nämnts tidigare gör att kvalitetsbåtar ofta vinner förtur i lågkonjunkturer och till stor del även i normalkonjunktursläge. Helt enkelt handlar det om efterfrågan av en båt är den totala kvantitet som köpare/spekulanter är beredda att köpa vid varje givet pris som satts av säljaren även om man vid anblick kan tycka detta är som nedan för högt. Efterfrågan beror av ett flertal faktorer, men grundar sig på förhållandet mellan pris, kvantitet, kvalitet samt mycket på att man kan jämföra vad man får för varje givet belopp jämfört vad nytt skulle kosta i samma storlek. Detta fungerar mycket bra oavsett om vi pratar mindre eller större båtar, förändringar i priset på en båt har två olika effekter, inkomsteffekt och substitutionseffekt. Substitutionseffekten beskriver hur mycket man är villig att förändra sin köpkraft eller lägga på konsumtionen det vill säga inköpet. Sålunda, konsumtionen av de båtar som ligger för högt i pris kommer att ändras i motsatt riktning (om priset är högt, minskar konsumtionen av varan), men de som har is i magen kan vänta ut och ändå få begärt pris. Givetvis får man inkomst effekter i samband med en recession vilken gör att konsumtion primärt på det som många vill kalla lyxvaror ändras på grund av att prisförändringen gjort att mångas reala inkomst minskat eller åtminstone skakat om levernet. Men om man inte drabbats av recessionen så långt och har ett stabilt kapital eller inkomst kan detta givetvis vara positivt, då man kan göra snabba klipp som på Flippern som beskrevs då säljaren förmodligen sitter trångt. Men enstaka affärer ändrar aldrig ett konsumtionsmönster och som sagt titta i gamla båtannonser så häpnar man över stabiliteten i prisutveckling om man ser till absoluta krontal och ej beaktan av inflation.Sålunda om säljarna gör en mindre prisändring och efterfrågan bara ändras marginellt innebär det per definition att efterfrågan är oelastisk/låg priskänslighet. Men däremot i det fall att detta skulle bli en trend avseende prisjusteringar kan detta i värsta fall leda till en avsevärd förändring i efterfrågan blir den per definition elastisk/hög priskänslighet. Men så länge nya båtar byggs i begränsade serier vilket innebär högt pris kommer marknaden att vara stabil för välskötta kvalitetsbåtar oavsett storlek på båt eller skepp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axxet 0 Postad 9 April , 2009 Suttit och jämfört beg. motorbåtar våren -08 till våren -09 Generellt ca 10-20% lägre pris på vårens båtar mot fjolåret. Båtar mellan ca 800 tkr till ca 2 milj. Vår taskiga valuta kommer på sikt att ge högre priser igen på nyare båtar skulle jag tro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prins 0 Postad 9 April , 2009 Hej, man skall ju alltid försöka att pruta så mycket det går på även båtar, vilket oftast är enklare mellan privatpersoner än via en mäklare som skall få ihop till sitt levebröd genom uttagna provisioner och därför antagligen har fått en del löplina i att förhandla med Dig som presumtiv köpare. Oprutbara priser skapar inflexibilitet som gör att man förlorar vissa spekulanter direkt trots att det egentligen fanns utrymme för en ömsesidigt fördelaktig affär. Det är nog mentalt enklare att få en privatperson att krypa i pris än handlaren, men å andra sidan är seriösa handlare som är anslutna till Sweboat, Interboat etc ett tryggare val med tanke på konsumentköpgarantier som kommer Dig gagn och då kan den lilla merkostnaden som mäklarens arvode ger vara guld värt. Men prutande är en jobbig del i en affär för den som är litet försynt och ogillar konflikter. Men när man jämför så är den nog så att priserna är lite lägre mellan nämnda år men min point var mer över en längre period för att se växling/skiftningar i priset. Det är lite som räntorna. Men priset är intressant framför allt då jag menar att tillbehör såsom teknisk utrustning exkl modernare ankarspel etc inte har någon påverkan på priset efter ett par år, men som köpare kan man ju dra nytta av detta vid en jämförelse mellan två likvärdiga båtar då man får detta utan att egentligen behöva pruta. Däremot om man kommer in på fasta installationer såsom motorer m m kan 10 år nyare motor vara värt att betala lite extra för, det har man defenetivt igen vid en kommande försäljning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser