Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
abandofhope

DC båt?

Rekommendera Poster

Hejsan jag funderar på att köpa mej en ny DC båt. Har ni några tips på såna i prisklassen 150-200k. Jag har kikat lite på örnvik 520. Tacksam för svar. är trött på begagnad båtar o motorer men kom gärna med tips

MVH abandofhope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur och till vad har du tänkt använda båten och i vilka farvatten, trailer eller båtplats, hur många passagerare, barn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående!!! Du måste tänka på vad båten framförallt ska användas till, är det dagsturer eller fiske etc etc.

En sak är säker!! Snart sjöljer sjönCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jo det är klart ni har rätt, båtplats har jag trailer med har tänkt mej för dagsturer kanske även med övernattning, jag har planerat och ha båten i en sjö men vill även ha möjlighet att dra upp den hyfsat lätt och kanske köra ut den till havet.

mvh abandofhope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan tack för dom bra tipsen blev faktiskt intresserad av den 4 taktarn du länka mej, är typ en sån modell jag är ute efter. länka gärna mera och den får kosta upp till 200k så är gärna intresserad av o se mer

Tack för hjälpen: Mvh abandofhope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En sån här går mycket bra i sjön och motorn likaså:

http://www.blocket.se/vi/20812218.htm?ca=7_s

Kanske du kan pruta ner till nivå din plånbok tillåter. Modellen hette de första åren 5920 men bytte senare namn till 59 DC men det är samma båt i grunden men t ex sidorutorna i skrovsidan (portligts) kom till 2006 årsmodell så de finns inte på båten i annonsen men går förstås att eftermontera för den händige. Observera att båten i annonsen har teak vilket är dyrt tillägg när man köper en sådan ny båt.
Jag har själv systerbåten (5820/58BR) som har samma skrov och jag har även samma motor som i annonsen (har haft min båt i 7 säsonger). Troligen ett säkert köp och fabrikatet har bra andrahandsvärde. Båten har för sin storlek ganska stort krypin i fören där två vuxna kan övernatta. Båten har vunnit tester i båttidningar (som brukligt för detta fabrikat) samt motorn likaså. Tryggt med andra ord.

Video:
http://www.algonet.se/~boem/video/59dc.wmv
http://www.algonet.se/~boem/video/59dc2008.wmv


Lyckat till!

/Bo



Senast ändrad av bossee | 04 april 2009 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OjOJ väldigt fin båt tusen tack för tipsen jättesnällt av dej, den var riktigt fin, vet du vad det kostar med försäkring på en sån båt. är den dyr i drift, vet du vad det kostar att ha en sån båt förvarad innomhus under höst o vinter ungefär, måste vara säker på att plonboken klarar av det :)

Tack på förhand Mvh abandofhope.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den här är ett bra köp http://www.blocket.se/vi/20998821.htm?ca=14_s. Du får en båt som är över 6m med en trevlig u-soffa som gördet bekvämt när ni ska sitta till bords.

Jag hade köpt den själv om det inte vore för att den hade en tvåtaktare i aktern. Är inte två/fyrtakt viktigt för dig tycker jag detta är ett toppenköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Försäkring:
Brukar t ex bero var du bor, försäkringsvärdet förstås, stöldskydd, ev skadefria år, självrisknivå mm vad årspremien blir.
T ex Atlantica/Moderna försäkringar om vi antar båtens värde 225 tkr och du bor i Stockholmsområdet, 10000 i självrisk och har det mesta i stöldskyddsväg så landar man på ca 3800-4000 kr per år, helförsäkring (bas=1 april till 15 oktober i sjön övrig tid på land).
Ingen jättekostnad med andra ord (men det beror ju lite vad man förväntat sig kanske).

Dyr i drift:
Bensinförbrukningen på en Yamaha F115 är bland de snålaste i klassen. Räkna med ca 0,7-0,8 liter per sjömil vid marshfart 25 knop. Bensinförbrukningen är inget att oroa sig för egentligen på en sån här båt, om du inte skall köra väldigt mycket och på höga varv hela tiden.
I driften får du även räkna in kostnad för service på motorn, varje höst skall det göras årsservice som du antingen gör själv eller lämnar till marinverkstad. Räkna med ca 2000 kr per år och när impeller (vattenpumpens gummiskovelhjul) skall bytas blir det nån tusenlapp till, och var 5:e år skall kamrem bytas och det går på ca 4-5 tkr. Det går i vilket fall som helst inte att strunta helt i service för det kommer förr eller senare att straffa sig, kanske när du är ute på sjön. Stämpel i serviceboken är ju även värdefullt den dag man skall sälja båt och motor.

Konstnad att förvara inomhus:
Det beror ju på var och om du skall stå i kall- eller varmförråd. Själv nöjer jag mig att stå i kallförråd hos en bonde för 875 kr per vinter (okt-maj). Jag har min båt på trailer då. Hos en marina i t ex Stockholmsområet kostar det betydligt mer.

Egentligen är driften inte så dyr om man jämför med andra fritidsnöjen, en viss kostnad är det men knappast så att man skall behöva rygga tillbaka för när det gäller en båt i 5,5-6 metersklassen om man har nåtånär ordning på sin ekonomi.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 04 april 2009 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för att du skrev så mycket Bo verkligen hyggligt av er alla. tusen tack för all hjälp, nu ska jag ta mej en funderare angående båt, och ringa runt lite till ställen var man kan förvara båten. än en gång tacka för all hjälp

Mvh abandofhope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...