Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Sparre

Mycket skräp till salu på blocket

Rekommendera Poster

Någon fler än jag som har slagits av hur mycket gammalt skräp som annonseras ut på blocket till rena fantasipriserna?

Motorbåt upp till 6 meters längd köper man helt klart bäst nytt. Andrahandsvärden för begagnade båtar och båtmotorer är helt klart inte av denna värld. Nu vet jag ju visserligen inte om säljarna får ens i närheten av det de begär, men jag förstår ärligt talat i sådana fall inte hur köparna resonerar. Ny båt och motor med garantier, nytt kapell etc etc, eller en 10 år gammal båt med säckigt kapell, en motor som sjunger på sista versen, mjölig båt, med slitna dynor m.m. för kanske dryga halva nypriset. Hade det istället varit bilar vi snackat om hade de snarare gått till skroten i det skicket...

Vad säger ni? Själv hoppas jag på börsvändning så jag har råd att köpa nytt, för man blir inte särskilt köpsugen när man scannar av blocket till salu annonser direkt... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in under Örebro och titta på båtar till salu företag så ska du se fantasipriser samt hur tråkigt det är när nästan ett och samma företag i stort sett bara vräker ut skit för fantasisummor.

Det gör nästan att man inte vill titta med företag i blocket men det blir ju då lite tråkigt för de andra företagen.

Behöver inte nämna något namn men företaget ligger i Laxå

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å Mr Robbinsson är korad till årets marinhandlare ! ????

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många lägger nog in sina båtar på vinst och förlust och hoppas på napp. Vissa båtar har jag sett annonser på i flera år. Har man gott om tid och is i magen går det nog att få ner priserna en hel del. Själv var jag otålig och köpte min alldeles för dyrt med facit i handen, men det var iofs inte så mycket pengar det handlade om ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte säljarna som är dumma, det är väl i så fall köparna....tror knappast att dom får vad dom begär, inte många i alla fall.Oskyldig Börsvändningen kommer snart, men då ökar väl nybåtspriserna också förmodligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är sant. Det är nog köparna till detta som borde få hälsan undersökt;-)Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he,

Gick precis in och tittade. Du har helt klart rätt. Vad sägs exempelvis om en 20 år gammal Yamaha 70 hk tvåtaktare, för det fassila priset av 35 tkr?  Kan väl säga som så att jag betalar nog hellre 70 tkr för en helt ny fyrtaktare då...

Egentligen borde man sälja sitt egna gamla skräp på blocket och sedan placera på börsen. Med lite tur har man då bytt upp sig rejält för samma pengar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp,

Instämmer till 100% ang Laxå-handlaren.

Var ngn gång för länge sedan i kontakt med den handlaren, Då ang pris på en förhållande vis dyr båt.  Samt önskan om förslag vid inbyte om mellanpris.

Att få ett ganska lågt pris för inbyte vet ju alla att det är vardag. Hade ju vid tilfället flera andra inbytes-priser och förslag att jämföra med.

Men sättet denne handlare presenterade sitt bud på gör att jag aldrig någonsin kontaktar dem igen. Agerade i sitt svar som att man var idiot.

Samtidigt som de lägger sig 20-30% över många andra handlare i ut-priser, Kan de underbjuda med 100 tusen tals kronor jämfört med andra handlare vid inbyte. Och samtidigt göra det på ett fränt och otrevligt sätt.

Är väl en av de få båt-handlare, som vecka efter vecka harvar med samma båtar på KVD. Alla till fullt normalt listpris. Verkar inte få mkt sålt då det mesta provas om och om igen.

Well, bläddrar numer alltid förbi annonser därifrån hur som helst,

Bemötande betyder mycket.  

Senast ändrad av Philos | 28 mars 2009 | 12:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passerar där ibland och visst lockas man som båtägare att gå in och titta men varje gång man gör det så står i stort sett samma skit kvar där som  förra gången.

Och vilka priser på skiten.

Och när man åker därifrån så tänker man aldrig mer.

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handlaren i Laxå har tidigare varit total oseriös.

Jobbarkompis köpte en motor (utombordare) där för några år sedan. Bra begagnad skulle den vara, bara ett par år gammal. Han fick den inte att starta. Kollade upp vad som var felet och fann att förgasaren saknades. Blivit bortplockad och troligen använd som reservdel på annan motor.

Hört mer fall och berottt på att jag själv berättat hur det gick till när jag själv skulle köpa båt och var där våren 2001.

Var helt oerfaren av båtar och vad som krävs för att få en bra lösning. Blev erbjuden en beg. 5 meters båt med utombordare. Hade förklarat att vi skulle ha båten på västkusten för nöjesturer och mest som badbåt då man ibland lägger till vid långgrunda platser ibland

De insåg troligen snabbt att vi var mycket oerfarna och inte begrep så mycket om båtar. YES.

Motorn som skulle vara med på båten var utan el-tillt, och då en 50hk relativt tung sak. Båten som säkert varit ok i en insjö men knappast på västkusten som vi berättat om. (mycket låga fribord mm)

Alltså en kass lösning som man försökte pracka på en nybörjare. Ruttet. Dessutom skulle de ha 110-115.000 kr. för en begandad båt med en motor som man inte elektriskt kan tilta upp då man närmar sig stränder eller inte reglera läget på då man kör.

Köpte sedan en ny Uttern 5202 med rätt utrustning och ny 4-taktare för 175.000 på HL-båtar i Lidköping. En mycket lämplig båt på västkusten och fick all hjälp en nybörjare behöver. De insåg snabbt och rekomenderade en lämplig båt som även fungerar för en nybörjare. Samt förökte inte sälja massa onödigt som nybörjare lätt kan luras köpa utan plockade ihop precis det vi behövde. 4 flytvästar skickades med på köpet och hade deras företagsnamn på ryggen och vi gjorde gärna reklam för ett bra företag. Heders.

Bort med alla oseriösa båtföretag. Speciellt de som försöker blåsa oerfarna.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med letade en begad 115 kollade på en i laxå

40000 för en slutet på 1980  börja på 1990

fantasi priser

sluta med att jag köpte en sprillans ny 2006

på en lokal firma för 70t

alltså 16 år nyare med 2års full garanti

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gått under dagen och grunnat på den i laxå.

Det är nog ett riktigt försäljningstrix höga priser på skit kanske gör att folk lika gärna köper nytt när det inte skiljer mer.

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laxå företaget sägs var ett av et bäst växande marinföretagen.
(antar att man då syftar på ytan de förvarar begagnade båtar på!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en släkting till mig skulle köpa en zodiac gummibåt och letade efter en specifik modell. Firman i Laxå utgav sig för att he en sådan som var en demo båt. den var några tusen billigare en en ny så han åkte dit ca 20 mil enkel resa för att konstatera att det inte ens var samma modell och att den var 12-13år gammal. Han blev såklart sur och åkte hem. ett par veckor senare ringer en säljare och undrar om han förtfarande är intresserad. snacka om lurendrejare.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att 90% av alla båtar som står på den ytan aldrig går att sälja. det står nästan bara skrot där till rena fantasipriserna. Jag såg att dom sålde en F100 2004 med förgasare beggad för samma pris som man kunde köpa en ny med insprutning för när yamaha hade en kampanj med 10000kr billigare för ett tag sedan.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skräp eller inte, med tanke på utbudet som finns på blocket är det iallfall väldigt lätt att jämföra priser och försvåra för dom som sätter ut omöjliga priser. Jag uppskattar blocket för dess ENORMA utbud, det finns oftast fler än 1 av varje produkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp Raceboat, visst är det samma firma även i den killen drabbats av.

Är tydligen tyvärr ganska många med samma erfarenheter, Nu när ngn lyfte upp dem som samtalsämne.

Hoppas det kan hejda ngn som går i köptankar att köpa sig problem.

Bra service och nöjda kunder är den bästa reklamen. Den handlare jag vände mig till sist visade på allt detta. Nära nog över förväntan = Går naturligtvis tillbaka nästa gång jag behöver ngt eller vill byta båt. är ju så det fungerar, iaf för mig. Erfarenheten av rätt behandling och gott rykte/bemötande, kan ju till och med vara värd ngr kronor mer vid köp och jämförelse av priser. Än att handla ngn krona billigare och vara oviss över facit om ngt händer.

Kul som Jimsan skriver: bäst växande marinföretagen (antar att man då syftar på ytan de förvarar begagnade båtar på!)

Muhaha,,, och i allt detta har vi nu en förklaring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laxå Marin & Fritid verkar ha en annons på Marin Guiden.

http://www.marinfritid.com/

Ush, såna bolag som luras och inte alls vill andras väl borde inte få vara, nåja, man ska alltid akta sig, och nog kan ju Laxå Marin & Fritid vara bra också på sina punkter.

(http://www.maringuiden.se/images/banner/b251.gif)

MvH

Senast ändrad av Limpann | 31 mars 2009 | 00:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Företag som försöker blåsa folk för egen vinning.

Tycker inte vi behöver sådant alls i Sverige.

Även om jag nu har tillräcklig kunskap för att klara av att köpa rätt båt och utrustning så skulle jag ALDRIG komma på tanken att sätta min fot där.

Detta är gratisreklam som tack för hjälpen. Tur var att de vill ha så mycket pangar att jag ville fundera över affären. Visst känns det när man inser hur nära man var att bli blåst och man glömmer aldrig sådant.

Även bra att det finns detta forum så man kan byta erfarenheter och osäkra köpare få hjälp och tipps av andra.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också varit i Laxå och tittat. Fann den båttyp som jag ville ha, men deras ex. var smälld i botten. Enligt uppgift krockad med en stock/flytare. Vid priskoll med dem sade de sig ha ett bud på båten som motsvarade vad en likadan men hel och i mycket fint skick, skulle ha kostat. Vände och gick...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som när gamla segelbåtar säljes, 70-talare med så mycket plast att man kunde bygga tre båtar med samma material. Men priset är ofta drygt halva priset på en ny liknande båt. Så det är inte konstigt att det är svårt att få såld dem.

Mvh

Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som varit på väg att handla av Laxå men dragit mig för avståndet. Vill se på grejorna man köper.

Nu kan jag uppenbarligen lugnt glömma den firman. Tackar för detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också backat ur från att köpa av dem... båtmotor i mitt fall. Tyckte de låg lite väl högt i pris, när de ville ha runt 40% mer än min närmsta handlare. Och det för en gammal 80-talare som såg ut att vara i betydligt sämre skick.

Men å andra sidan har de ju 415 års erfarenhet.. av vadå? Blåsa folk..? Guld
Förresten, de fanns ju nästan på Wasas tid.. med andra ord! Förvånad

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...