Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
rallarn_lkpg

bayliner 2355 eller searay 230 + / - hjälp mig

Rekommendera Poster

vilken är rymligast på däck o nere i ruffen, bäst midcabin, vad är prisskillnaden reps anndrahandsvärdet. (kollar man på ex blocket får man en uppfattning av att searay är dyrare men bayliner är större i ruff etc). skrov som skrov, motor som motor dessa saker är inte det avgörande båda går bra i vattnet och motorer är ju typ dom samma.

någon som driekt vet om dessa två delar samma marina gärna skapligt nära linköping västervik så jag nån gång kan bestämma mig för vilken.

 

eller gör mig mer osäker   någon liknande båt av annat märke i samma storleksklatt, design o vikt.

 

panik för båtköpt med allt om skrovnummer ce märkning o båtval....blä

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på vilken som är störst men eftersom jag rivit ur allt i både Sea Ray och Bayliner åt andra för att göra nya inredningar så kan jag tala om att Sea Ray håller en avsevärt högre kvalite i byggsätt. Börja riv i en Bayliner så är det mesta inslängt och dåligt ihopsatt medan Sea Ray är genuint byggt utan osynligt fusk. Vidare så skiljer det i plasten. Bayliner har en mjuk gelcoat och stenhård plast som gör att en till synes liten skada kan vara stor under gelcoaten som fjädrat men plasten bakom spruckit. I Sea Ray harmonerar båda dessa med varandra så att det inte finns några obehagligheter gömda bakom gelcoaten. Vidare så är Sea Ray mer eftertraktat och håller därför ett högre andrahandsvärde. OK jag åker Sea Ray själv och man kan tro att mitt inlägg färgas av det men anledningen till att jag åker det är ovanstående. Har även haft en Bayliner så jag vet vad jag jämför med.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att 230n känns lite bättre i kvalitet (har iof inte mer erfarenhet från Baylinern än att jag klämt på ett par). Vissa saker i 230 kanske inte var så bra kvalitet heller, men ok. Sea Ray bör också hålla andrahandsvärdet lite bättre.

Dock skulle jag definitivt kollat efter en lite större modell än 230n. Exempelvis en Sea Ray 250. Dom är betydligt trevligare och bättre att åka/bo i tycker jag.

(skrovnummer etc. ser du antar jag i den andra tråden, kolla skrov-, motor- och drevnummer med försäkringsbolag/larmtjänst sen bör det vara ok).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja som alltid så är  d Bayliner som hamnar i skottlinjen när den ställs emot sina likvärdiga konkurenter. Som alltid när man skummar av marknaden så är d Bayliner som ofta står sig bättre i pris om man jämför med sea ray. Så d där med att bayliner skulle stå sig sämre kan vi stryka direkt så inge missförstånd uppstår..

Jag äger själv en Bayliner 2355, och har så ägt i många år nu. Den har inte krånglat något nämnvärt under dom åren jag kört den, 4 sesånger nu.. Åker fortfarande på orginalmotor och så här över 10år senare så får man väl se den som en bra båt för rimliga pengar. D som Bayliner har som nästan alla andra jänkare saknar är bra ljusinsläpp i kabinen. Sea ray hade på sina 80-tals åk bättre ljusinsläpp än vad dom har nu, ett steg tillbaka i utvecklingen om ni frågar mej..

Sedan så är d inte så konstigt att Bayliner har lite billigare detaljer den är ju avsevärt mkt billigare som ny..

Det är vad man eftersöker men ska man ha en 2355a så bör man köpa en efter 97, för då ändrades en del detaljer och framför allt sittbrunnen.. Jag köpte en 96a för att jag vill mublera sittbrunnen själv och istället ha flera förvaringsfack och avstälningsytor på d lilla akterdäcket som finns. Planlösningen inombords är samma på båda båtarna, sittbrunnen skiljer sig en aning och där är smaken delad.

Dock tycker nog jag att du ska klättra lite till upp på stegen och kolla på Glastron eller maxumbåtar. Tex Glastron 249 är en fin båt som inte är så jätte vanlig, och med bättre detalarbete än vad både Bayliner och sea ray erbjuder..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej som ni ser äger jag en Sea Ray 250, hela resan började med att vi skulle ha en Uttern 6200CC med en utombordare, fin och ganska ovanlig båt. Bayliner sorterade jag bort från början, inte på grund av kvalitén utan för att man alltid måste försvara märket i alla lägen..

Efter mer än 12 besök hos div privatförsäljare som import beslöt jag mig för att ta det säkra före det osäkra.

Fick efter en tids sökande tag i en pärla, tittade på 240 och även 230 men 250 skiljer sig i ytor och volym, vi gick efter planlösning helt och hållet.

Vår båt är en av få jag sett tillsalu som är byggd för Europa och intagen enligt alla regler med original 220v etc., historik fanns också med för denna båt ..

Jag skulle personligen aldrig våga lägga över en kvarts miljon och vara osäker på CE .. importpapper, överraskningar.. Och jag hoppas att min står sig mot andra likvärdiga..

Det kostar ju i alla fall runt 20 tusen varje år i underhåll, försäkring, förbättringar och hamnavgift..

Det kostar lite mer att inte behöva oroa sig.

Ta tillfället .. ut och kläm, känn.. skaffa dig kunskap om båtarna.. Snart hittar du din båt..

Svårt att köpa ett hus på vatten som skall gå i 35 knop utan att titta på flera..

 

Lycka till .. e du i Sthlm så hör av dig så kan du få titta på vår..

 

// P

post-28196-1394235828,88_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän berättade ett skämt i somras: -Det finns två saker du aldrig kan göra dig av med.. HIV och en begagnad Bayliner..

 Var själv och tittade på  en Bayliner förra helgen i gävle och jag tyckte det såg ut som om någon hade sprängt en överviktig hamster i ruffen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...