snusmumriken 0 Postad 22 Mars , 2009 hejsan jag är nybliven ägare av en örnvik 566 med 90 hk mercury, jag undrar en sak ang huvudströmbrytaren. huvudbrytaren bryter bara instrument och lanternor mm ,men ej motorströmmen ,varför är det så tro,på min förra båt så bröts all ström,skall man koppla om det eller skall man ha det så av någon anledning. mvh martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 22 Mars , 2009 vet ej vad du skall göra men tycker att den skall bryta allt utom typ klocka eller så för om du skulle få kabel brand o den inte bryter till motorn så lär nog båten brinna upp då det brukar vara ganska stora kablar just till motorn ps kolla vad försäkringsbolabet säger annars kanske inte försäkringen gäller mvh penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snusmumriken 0 Postad 22 Mars , 2009 håller med dig fullständigt ,,men varför är det kopplat så, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Mars , 2009 de är fördraget så på de flesta nyare båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Mars , 2009 tänk er om man skulle bryta strömen på en nyare mercedes eller bmw med alla data boxar som ska initieras för att få ström kan bli många konstigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snusmumriken 0 Postad 22 Mars , 2009 men skall man ändra på det,motorn är från 96 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Mars , 2009 tänk dig att det skulle bli fel på huvudströmbrytaren när motorn går då pajar du säkert likriktaren sedan är du utan laddning,nä låt det vara kopplat så men har du en brytare utav plast byt ut den mot en riktig utav metall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 22 Mars , 2009 Så länge inga instrument, larm eller andra saker i båten kräver evig ström. Ja då ser jag d meningslöst med denna koppling.. Dra om möjligt allt via huvudbryatren, och passa på att se över funktionen på brytaren. Orsaken till kopplingen kan ju vara att förra ägaren inte fick ordning på d hela eller inte orkade byta brytaren när maskinen inte fick tillräcklig startström. Knappast troligt men d märker du i så fall. Friskt kopplat hälften räddat eller hur man nu säger??? !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Mars , 2009 Det är dragit på detta vis från örnvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snusmumriken 0 Postad 22 Mars , 2009 det hela känns lite konstigt att ha det kopplat så..man vill ju inte ha strömmen på när man lämnar båten typ en vecka...jag blir inte så mycket klokare på detta,det känns ju som om det kan ligga och dra ut batteriet.. mvh martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Mars , 2009 Trolig orsak är väl att eliminera risken att någon vrider av brytaren när motorn går så likriktarna går sönder. Minskar antalet felanmälningar. Hm, strömmen till startmotorn under start är bortåt 100-150 A. Man kan ju spekulera i att de valt en billigare brytare som inte klarar startströmmarna? Sätt dit en till brytare så är du säker på att allting är bortkopplat. Går lika fort att sätta på två brytare som en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 23 Mars , 2009 En generator som är byggd för att alltid vara inkopplad till ett batteri kan bete sig på oväntat sätt om batteriet kopplas bort under drift. Exempelvis finns risk att laddregleringen inte fungerar och generatorn helt plötsligt ger tio gånger så hög spänning som den ska, och det leder obönhörligen till omedelbar död för all elektrisk utrustning som är igång då - databoxar, GPS, lampor... Mycket pengar bara för att sexåringen undrade vad som händer om han vrider på den stora röda saken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 Mars , 2009 En huvudbrytare ska ses som ett nödstopp för strömmen i elsystemet. Får man en brand i elsystemet så är det skit samma om vissa elkomponeneter får stryk och databoxar mm blir nollade. Givetvis så kan vissa databoxar behöva kraft hela tiden och kanske bord man haft dubbla huvudbrytare. Allt man inte ska pilla på huvudbrytaren vid drift är väll självklart. När man lämnar båten är det ju bra om batteriet är frånskiljt. Den kraft som finns i ett startbatteri är enorm och då kan det vara bra att den går att frånskilja. Jo jag vet vad som händer om man bryter huvudbrytaren under drift. Höll på med rallybilar förr och där hade vi alltid huvudbrytare och en gång var det någon som pillade på denna varvid ett antal lampor gick åt he... på grund av enorm överspänning i systemet. Så har man inte behov av ström för databoxar eller klockor så se till att huvdbrytaren verkligen är en huvudbrytare. Övriga delar borde ha en egen brytare samt givetvis vara avsäkrade. Och huvudbrytaren skall vara placerad så man inte oavsiktligt kommer åt den. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snusmumriken 0 Postad 24 Mars , 2009 hej igen tack för alla svar,av era komentarer att döma så verkar det som de flesta skulle bryta all ström, är det något som kan skadas( så länge man inte vrider på brytaren under drift)för en mercury från 96 har väl inget som behöver konstant ström. mvh martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Mars , 2009 Nej inget tar skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 24 Mars , 2009 Skulle ut med båten en kväll förra sommaren, skulle starta GPS:en när vi gick ur hamnen men den fungerade inte. Typiskt tänkte jag och började snabbt fundera på kvitton, garantier etc. Testade lanternorna, de funkade inte heller....Tänkte att jag får slänga i ankaret och kolla kablarna, men såg plötsligt att brytarnyckeln hängde kvar med sin karbinhake på startnyckeln. Jag hade alltså fått tillfälligt hjärnsläpp och startat motorn utan att slå på huvudbrytaren... Stannade motorn och slog på brytaren, startade igen. GPS och annat funkade... Så är det alltså monterat i en båt från 2008. Bra/dåligt? //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 24 Mars , 2009 Så är det dragit på de flesta nya båtar i dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snillefille 0 Postad 24 Mars , 2009 Hej Martin, elen är som sagt kopplad så från fabrik. Ang urladdning kan jag bara konstatera att vi har haft båten stående i säkert två månader utan att köra den. Bettan startar fint ändå, utan några tecken på svag laddning. /Filip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 24 Mars , 2009 I ditt fall är väl startmotor->generator kopplat direkt till (start)batteriet och huvudbrytaren kopplar in/ur all annan *extra* husforbrukning. Ser inget egentligt fel med det. *Egentligen* behövs väl inte någon huvudbrytare i startkretsen, det finns ju hundratals miljoner med bilar/traktorer/maskiner av olika slag sominte har någon sådan brytare..inte f-n brinner kablaget i dom särskilt ofta? Nä..huvudbrytare i startkretsen är nog snarast något man av tradition bara ska ha..men egentligen inte behöver (möjligen som rudimentärt stöldskydd). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 24 Mars , 2009 Många båtar har taskigt dragen el. Och om det då finns någon läckström så kan denna skada dra slut på batteriet under en natt. Sånt kan även äta upp offeranoder på väldigt kort tid. Av den anledningen brukar det finnas en huvudbryrtare på båtar. För att helt enkelt spara på batteriet och inte riskera krafig korrosion på rigg och motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snusmumriken 0 Postad 25 Mars , 2009 hej igen tack för alla svar..låter nog det vara som det är med dragningen,har ju troligtvis funkat sedan 1996. mvh martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 Mars , 2009 Hmm..men har man då inte samma läckströmmar när man kör, med samma påföljd (korrosion, offrande anoder etc)... och när man ligger ute i naturhamnen i några dagar med brytaren på för kylskåpet ska gå..då blir man av med både batteriladdning och drev ? Lösningen på ett kasst draget elsystem med läckströmmar och gud-vet-vad kan väl inte vara en huvudbrytare, borde man inte fixa ursprungsproblemet i stället (snabbt offrande anoder eller snabbt urladdat batteri borde ge en kraftig signal att här har vi ett problem som måste undersökas/fixas).. ..jag vet inte..bara en instinktiv känsla jag har.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 25 Mars , 2009 visst har man det. Men din båt ligger vid bryggan i veckorna medans du arbetar och drar ström. Ibland kanske betydligt mer än en vecka. All dena förlust slipper du om du har en huvudtrömbrytare direkt på batteriet. Och självklart ska man fixa ett sånt problem på rätt sätt. Huvudbrytaren är som en föräkring. Du kommer ut till båten på fredagkväll och det finns fortfarande ström i batteriet. Senast ändrad av -Danne- | 25 mars 2009 | 20:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser