Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Sobril

Jakt!

Rekommendera Poster

Någon som vet. Är skarven en god fågel att äta?
Den äter ju bara fisk!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skarv eller Ålekråkas bröstfileér skall vara en delikatess. Eftersom fågeln verkar vara fridlyst här i Sverige har jag inte själv ätit av den. god jakt/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns för många år sedan då både ägg och kyckling smakade fisk eftersom hönsen matades med något fiskfoder.  Det var ett väldigt rabalder om det då.  Så nog misstänker jag att de inte smalkar gott.  Fast de kallas ju ålakråkor också, så man kanske skulle prova att röka en?  Rökt ål är ju gott Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som är delikatess där behöver ju inte vara det här.  Jag längtar t.ex. inte efter råa sälögon precis.  En yrkesfiskande kompis till mig i Gävle fick just en säl i garnen för ett par år sedan.  Den köptes av en överlycklig Estländare.  Själv tycker min kompis att säl nog är det vidrigaste han smakat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit skarv. Jag tycker att det var helt okej. Då skall tilläggas att den som tillagade den inte var helt tappad bakom flötet vad gäller matlagning (arbetar som kock på finare restaurang). Fågeln ser rent anskrämligt äcklig ut...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande Hur f kan den fågeln va fridlyst?
Värre sjöråtter finns väl inte.
Vet att man funderar på en avskjutning i finland just nu eftersom knipa, svarta och andra goda sjöfåglar minskar. Men där är det inte bara matfrågan, havsörnen tar visst en hel del också.
Vet att man skjuter av här också ibland, men bara till en viss del och till de som har
tjatat sig till att få ta del av godsakerna.
Såg ett program om just det utanför Landsort.
Det var riktigt svårt att ta dom vill jag minnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns skyddsjakt på skarv i flera områden. Skarven är betydligt ymnigare nu än vad den var för 15-20 år sedan så man kan ju ifrågasätta dess status som fridlyst? Att det finns gott om den måste ju betyda att det finns fisk iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande Tackar.

Flå skarven, skär ut bröstbitarna och låren. Ta noga bort allt fett. Gnid in bitarna med vitpeppar och grillkrydda. Salta efter behag.
Bryn bitarna i gryta och slå sedan på litet vatten. Stek under lock cirka två timmar för ungfågel, något längre för gammal fågel.
Lägg i en medelstor morot hackad i bitar samt en knippa persilja. Ös skyn över bitarna lite då och då under hela stektiden. Kokt potatis och sås sätter piff på anrättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grillkrydda i mat är en styggelse, den ska man möjligtvis andävnda till att blanda i bottenfärg. Där gör den i alla fall ingen skada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvärtom!

Grillkrydda ger ofta den där fylligheten som man inte får på så många andra sätt.

Tex om man haft i vin i såsen men behöver något annat för att få den perfekt. Då prövar man (=jag) ofta honung och lite grillkrydda och så vips! så sitter såsen.

Annars är det naturligtvis obligatoriskt till det grillade på klippan på skärgårdsön (i en grill förstås!)  i aftonsolen med ett gott glas rött!

F_n, nu längtar man ju sådär igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför blir det inte sommar imorgon? Inte för att jag vill sitta och grilla skarv på en klippa dock... Cool Jag tror jag har hört något om att fettet på skarven smakar illa, det är nog därför man skall ta bort det noga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig, det ena utesluter inte det andra.  Normalt sett är jag oerhört noggrann med valet av råvaror, köper t.ex. aldrig färdig köttfärs utan maler själv.  Bröd?  Icke från affären med flera dagars hållbarhet, utan från bageriet på hörnet.  Marinader gör jag också själv, men ibland skiter jag i alltihop och lägger på en köttbit kryddad med piffiallkrydda, det går det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man grilla skarv, får man göra det i en skreva....! Gud vad dåligt Skäms
Godnatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skreva?  Nä nu har du missufattat.  Det är Gon-orren som gillar skrevor.  Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande Lite av vårdagjämningen (idag) som spelar en spratt förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har både jagat, tillagat och ätit skarv. Fågeln har kraftig transmak som sitter i fettet. Om man tinar bröstfileèrna i mjölk innan tillagning och steker i gryta med mycket rotfrukter som drar åt sig transmaken och dessutom använder senap eller liknande i grytan så går den faktist att äta. Men det är ingen höjdare faktist när det ju finns en del betydligt bättre matfåglar som dessutom är lovliga....

// Djupvik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...