Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Espresso

Stigande beg priser med svag SEK?

Rekommendera Poster

Hej alla båtexperter!

Antar att priserna på begagnat, och då i synnerhet större motorbåtar, fallit rejält i takt med konjunkturavmattning och fritt fall på aktiemarknaden. Visst är det säkert så att det kommer lite intresse åter när solen tittar fram och båtmässorna lockar, det är väl årlig reflex, men nu ryktas det om att begagnatpriserna börjar stiga igen. Anledningen skall vara ökat intresse från Danmark och Tyskland för svenska kvalitetsbåtar pga den svenska kronan, som ju till alldeles nyligen bara blev svagare och svagare för varje dag.

Någon med lite verklig och nylig erfarenhet? Har det gjort något verkligt avtryck i (avsluts-)priserna? Har priserna vänt?

(tänker främst på prislägen runt 400', dvs där en större Ryds kanske borde ligga)

Senast ändrad av Espresso | 18 mars 2009 | 13:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har bytt till större segelbåt, som vi faktiskt köpte i Tyskland. Nu ska ju den gamla säljas så det blir intressant att se. Jag brukar hålla koll på marknaden och det verkar som om priserna varken gått upp eller ner. En intressant iaktagelse är att det finns extremt få begagnade båtar till salu jämfört med ett bra år. I stället för att köpa nytt så verkar folk hålla i sina gamla båtar, vilket också visas av att tillbehörsförsäljarna har ett bra år, medans siffrorna för båtförsäljarna är ner med 25-50%.

Jag tror att begagnatpriserna kommer ligga kvar relativt oförändrade och att intresset från Danmark och Tyskland kommer öka. Möjligen att segelbåtar blir mer attraktiva än motorbåtar p.g.a. drivmedelspriserna. Jag tycker mig se ett ökat antal inlägg både här och på diverse internationella forum från motorbåtsägare som är nyfikna på att byta till segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...