gilla 0 Postad 15 Mars , 2009 Ohoj Vad skall jag göra, får beväxtning i tanken, Som slem eller snor om det är ok med den liknelsen. Funderar på att ha absolut tomma tankar tills nästa år 2009-10. Finns det några tips nu vad jag kan göra. Det är ju int helt lätt att tömma 200 liter! För att tvätta tankarna. Är det sant att om det kommer in i motor så går allt åt hvete? Filterna borde väl fixa det.Har ett förfilter samt ytterligare ett vid motor. Som avslutning ned med miljödiesel! Bara problem vad jag vet med M deisel. Dom stora grabbarna (läs båttaxi, kust och skärgårdfolk) detta problem dom får ju riktiga grejer. Skönt med att våren är på g Hälsningar Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Mars , 2009 Första grejen; regnar det in vatten i tanken t ex genom en bränslepåfyllning med dålig tätning? Eller via någon dåligt placerad bränsleluftning? Viktigt att kolla och göra något åt! 200 liter diesel, med beväxning i är ett problem att ta hand om. Vet inte om någon miljöstation ens tar emot det. Jag trodde jag skulle behöva ta hand om dålig diesel förra året, men det var rent i tanken. Vet någon på forumet hur man gör? Borde gå att hälla genom en tratt med grovfilter för att få bort det värsta. Sedan någon bra giftblandning för att slå ihjäl bakterierna. Man ska tydligen INTE försöka få bort vatten i dieseltanken med K-sprit. Citat från Drevias tips-sidor:http://www.drevia.se/fueldiesel2.htm Längst ner:Alkohol: Volvo Penta godkänner inte användning av alkohol i bränslet. . . . Biodiesel/RME: Volvo Penta godkänner inte mer än 5% inblandning av RME i dieselbränslet. All biodiesel med inblandning av RME måste först blandas av bränsleleverantören. Volvo Penta rekommenderar också att när dessa typer av bränsle används så skall oljebytesintervallet minskas med 50%. Dina bränslefilter borde fixa så ev skit i tanken inte kommer in i motorn. Men! Risken med det att bara köra är att det hastigt blir för mycket skräp och du får stopp i filtret och motorn stannar. Naturligtvis inträffar det när det blåser ordentligt, båten stampar i sjön, dieseln i tanken (och båtens besättning) kastas runt och föroreningarna rörs upp. I det läget vill man verkligen INTE ha stopp. (De stora grabbarna kör med dubbla förfilter med en växelkran före. Båda filtren är luftade och driftklara. Blir det stopp i det ena så vrider man om kranen och kör vidare på det andra.) Själv tankar jag bara på Shell den här säsongen, pratade med en kille i Shells monter på mässan som försäkrade att det inte finns någon RME-inblandning i Shells sjömackars diesel i år heller. Senast ändrad av Anders_St | 15 mars 2009 | 22:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 15 Mars , 2009 Slemmet bildas i vattnet i tanken, inte dieseln. Det är en grupp bakterier som har en förkärlek till just gammalt unket vatten som är i kontakt med kolväten. Men som sagt när vågorna går så blandas geggan upp med bränslet till en oidentifierbar slurry som tar flera dagar på sig att skikta tillbaka. Sky inga medel att få ut skiten nu när den stillat sig över vintern, själv hade jag en pump och sög med ett alurör efter botten genom tankarmaturen. Luta gärna båten åt det håll du kommer åt i tanken Det blir en rejäl skvätt som man sedan låter skikta sig och kan hälla av en stor del av bränslet senare. Kolla sen upp alla packningar och avluftningar så kanske du tillochmed hittar källan till problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 16 Mars , 2009 Jag har haft samma problem, Jag lämna min till en marina och dom plocka ur tanken och sköljde den med saneringsvätska under flera dagar, sen monterade dom pentas magnetfilter. Lycka till Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Mars , 2009 Kommer väl geggan fram till filtret så stannar det där. Risken är att själva ledningen från tanken stoppar geggan som då kan bli en propp som även får dieseln att inte rinna fram till första filtret. Sug upp bottensatsen, kolla förfiltret och kör vidare. Sug upp bottensatsen för kontroll en gång under sommaren. Du behöver inte slänga diesel som är ren från geggan. Efter grovfiltret och sedan finfiltret finns ingen gegga alls. Segla lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Mars , 2009 Det kan vara bra att veta att dieselbakterierna inte är magnetiska! Montering av magnetfilter för att förhindra geggan att sätta igen inloppet från tanken till grovfiltret kanske inte är bästa lösningen mot dieseldjuren men det är ju inte fel att förhindra mikroskopiska stålpartiklar att komma vidare i bränslesytemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 16 Mars , 2009 Vad jag förstått så ska magnetfältet skada bakteriernas membran, varvid dessa dör och kan inte för- öka sig och eftersom efter en tids drift all diesel passerat magnetfiltret så förhindrar det tillväxt. Vet inte om det fungerar, men så är visst tanken bakom filtret Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Mars , 2009 Är skeptisk jag. Låter bondfångeri med magnetfilter. Men det lär ju knappast skada nåt. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tony65 0 Postad 16 Mars , 2009 Om magneter skulle vara bakteriedödande, varför används de då inte inom sjukvården? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plindh 0 Postad 16 Mars , 2009 Har någon provat Dieselkonservering RED LINE DIESEL FUEL BIOSTAT? Finns bl.a hos seasea: http://www.seasea.se/SectionList.aspx?news=18 mvh plindh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 16 Mars , 2009 Jag tror att dieselbakterier egentligen är någon form av encelliga djur- annars vore det ju fint om man kunde bota bakterieinfektioner med ett magnetarmband. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 16 Mars , 2009 Jag hade samma problem, köpte en hävert och pumpade ut all diesel genom ett rostfritt durkslag (ca 170 liter), sedan hällde jag in ca 3 ggr 5 l varmvatten i tanken och sög av ytan med en oljesug (dvs jag gjorde det 3 ggr efter varandra då skiten flyter på ytan), torkade ut tanken med en trasa fastmonterad på pinne = rent och torrt. Bränslet körde jag genom via en bränsleslang genom ett magnetfilter för att döda micoroorganismer, därefter hällde jag i GrotaMar tillsatser för dieselbränsle (se Drevia. Över vintern har jag ingen diesel i tanken, utan tömmer över resterna i ett mindre fat med medel i. Har fått stopp en gång mitt i farleden, vill inte vara med om det igen... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Mars , 2009 Jag har iofs inte tankat den värsta sortens diesel med RMA-inblandning, men för att vara på den säkra sidan så pytsade jag i en skvätt grotamar i höstas, får väl se om det har varit till någon nytta mer än för de som tillverkat det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 16 Mars , 2009 I det här ämnet dieselbakterier så menar jag naturligtvis ett magnetiskt filter för det. Om du nu missförstod mig och tror att jag menar magnetiskt filter för att fånga järnskrot så var det inte meningen. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 16 Mars , 2009 Som det sades ovan så är deet i vattnet i tanken som bakterierna bildas, så se till att det inte kan bli något vatten i tanken, eller smuts. Orsaken till problemet är att sugröret sitter för högt, det ska sitta SÅ LÅNGT NER I NEDRE HÖRNET SOM MÖJLIGT! då sugs varje liten vattendroppe och varje liten smutspartikel upp och hamnar i grovfiltret och dess vattenavskiljare. Så medicinen är att förlänga sugröret, kanske med en slang som tål bränslet. Glöm bort kemikalier och magnetfilter och behandla problemet enligt ovan så slipper ni göra tankrengörning, det är ju lättare att byta filter än att slabba med att sila bränslet. Lycka till, o trevlig sommar, utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flayban 1 Postad 17 Mars , 2009 Här kan ni läsa om bränsleproblem. Från Shells informationsblad: Diesel- och eldningsoljor är bekväma, effektiva och prisvärda energiformer. I dag levereras dessa bränslen till en rad olika användare; från bilförare, bönder, fiskare och åkare till stora industrier, fastigheter och villor. Vi på Shell levererar alltid bränsle av högsta kvalitet. Men det är viktigt att komma ihåg en sak – för att den högkvalitativa oljan inte ska försämras, gäller det att följa några enkla skötselrutiner. Förvarat bränsle som inte sköts på rätt sätt kan i värsta fall orsaka störningar och haveri på fordon och maskiner. Det beror på att mikroorganismer, ytterst små levande varelser, kan finna gynnsamma livsbetingelser i en dåligt skött cistern. Däremot kan de inte överleva om cisternen sköts på ett riktigt sätt. I denna skrift har vi sammanställt fakta om mikrobiell kontamination av diesel- och eldningsolja. Syftet är i första hand sprida kunskap om hur du på ett enkelt och effektivt sätt kan skydda ditt bränsle. Men även att skingra en del myter som frodas i detta sällsynta ämne. Biocider – Giftiga bekämpningsmedel som dödar insekter och växter. Kontaminering – Sammanblandning som leder till föroreningar. Mikrober – Djur eller växter som endast kan ses i mikroskop, t.ex. bakterier. 1. Kan verkligen mikroorganismer växa i bränslen? Vissa mikroorganismer kan växa i bränslen, men bara om det finns vatten i cisternen. Mikroberna lever nämligen i vatten, antingen i det separerade vattenskiktet i botten av cisternen eller i små droppar som svävar i bränslet. Mikroberna använder dessutom själva bränslet som föda. 2. Hur vanligt är problemet? Problemet är ovanligt men när det väl uppstår kan det få stora konsekvenser. Användare med marin anknytning är generellt mer utsatta än andra. 3. Vilka ämnen kan kontamineras? Mellandestillat, dvs. dieseloljor, gasoljor, marina bränslen, eldningsoljor och fotogener är mest känsliga. Även jetbränslen kan drabbas, men tack vare de extremt stränga skötselrutinerna som tillämpas vid all flygbränslehantering, inträffar sällan incidenter. Problemen beror även på var och hur bränslet används. Utrustningar med relativt grova filter kan tolerera mycket högre halt av mikroorganismer än andra. Därför skall det använda filtret vara finmaskigare än känsligheten hos den utrustning som skall skyddas. 4, Varifrån kommer mikroorganismerna? Mikroberna finns överallt. De som kan överleva i bränslet finns naturligt i marken och kommer via luften in i bränslet under förvaring och hantering. Men de kommer att förbli i vila om inget vatten kommer i kontakt med bränslet. 5. Finns mikroberna i bränslet vid leverans? 5. Finns mikroberna i bränslet vid leverans? Bränslen som produceras på raffinaderier är från början helt sterila eftersom de höga processtemperaturerna dödar mikroberna. Genom att tillämpa relevanta skötselrutiner i våra system kan vi säkerställa att de bränslen vi levererar, inte innehåller några större mängder mikroorganismer. Men inget bränsle kan någonsin garanteras vara helt fritt från mikroorganismer, eftersom de transporteras av luften. Det viktigaste är att de förblir i vila och inte ges tillfälle att föröka sig. En del användare har fått problem direkt efter en ny leverans och ifrågasätter då naturligtvis bränslets kvalitet. Orsaken till problemet är ofta att mikroorganismerna (eller annat slam från cisternen) har funnits i vattenskiktet i botten på cisternen nedanför nivån där bränsleuttaget skett. Vid leverans har det rörts upp och spridit sig till det nya bränslet. Korrekta dräneringsrutiner råder bot på detta. 6. Vilka symptom, hur vet jag att jag har problem? Första ledtråden är bränslets utseende – det skall vara klart och blankt (genomskinligt) och fritt från synligt sediment. Ett smutsigt bränsle betyder dock inte att man alltid kan skylla på mikroorganismer, och omvänt kan ett bränsle som för ögat ser klart ut innehålla en avsevärd mängd mikroorganismer. Mikroorganismerna är väldigt små, vilket innebär att man måste använda ett kraftigt förstorat mikroskop för att kunna se dem. Lämnas mikroorganismerna i fred kan dock en synlig fibrös matta växa ut i gränsskiktet mellan bränsle och vatten. Mera typiskt kan man observera en disig produkt som när mikroorganismerna ökar blir mörkare i färgen. Det mest vanliga problemet i samband med mikroorganismerna är blockerat eller delvis blockerat filter som förorsakar fordon och anläggningar att stanna eller gå med för låg effekt. Vid inspektion är oftast filtret täckta av ett svart slem – även om detta alltså inte är nog för att med säkerhet kunna säga att mikroorganismerna är grundorsaken. I vissa (lyckligtvis sällsynta) fall kan mikroorganismerna orsaka korrosion på cisternmaterialet, men detta kan förmodligen endast fastställas genom inspektion av cisternen. Mikrobiell kontaminering kan endast bekräftas med hjälp av speciella tester. 7. Vad kan göras om kontaminering konstateras? Det finns inte så mycket alternativ till en fullständig rengöring av cisternen. Den måste dräneras helt och all kontaminering avlägsnas. Detta kan innefatta högtryck– eller ångtvätt av cisternväggarna, allt beroende på cisternens storlek och problemets svårighetsgrad. I vissa fall är kanske en biocid nödvändig, men vanligen råder vi till detta först efter cisternrengörning. Biocider är giftiga och vi rekommenderar att sådan behandling utförs av specialiserad entreprenör. 8. Hur vet jag att det finns vatten i tanken? Det enklaste sättet är att dränera från den lägsta delen av cisternen ner i en klar behållare, låta provet stå och om vatten då finns närvarande bör det synas. Om man inte hittar vatten fortsätt då att dränera tills klart bränsle kommer fram och stäng sedan ventilen. Om det inte går att göra på detta sätt kan alternativet vara att använda vattenindikeringspasta på en sticka – om vatten då upptäcks ska det pumpas ut. 9. Hur undviker jag kontamination? 9. Hur undviker jag kontamination? Svaret är enkelt – det gäller att minimera vatteninnehållet. Även om mikroorganismerna kan överleva i bränslen utan vatten, så kan de inte föröka sig och vålla några problem. De viktigaste stegen är att undvika att onödigt vatten kommer in i cisternen och att dränera ut det vatten som ackumuleras på botten Givetvis ska cisterner som släpper in vatten, exempelvis genom läckande ventiler eller dåligt sittande påfyllningslock, repareras. Tyvärr går det inte att helt hindra vatten från att komma in, mest beroende på cisternernas ”andning” samt förändringar i temperatur och luftfuktighet. Men genom regelbunden dränering kan risken för mikrobiologisk tillväxt minskas. Det är viktigt att notera att dräneringsvatten och diverse slam från cisternbottnar är miljöfarligt avfall, som ska hanteras enligt gällande lagstiftning. Jonas// http://forbina9000.dinstudio.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 17 Mars , 2009 Ang. Shells informationsblad Det är intressant att se att Shell inte överhuvudtaget berör en av anledningarna till det ökade problemet med geggan, nämligen RME-inblandningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Mars , 2009 Texten ser ut som SPI's vanliga informationsblad om mikoorganismer i Diesel rakt av. http://www.spi.se/fprw/files/Mikrober i dieselbränsle, 2008-05-28.pdf Jag kollade med Shell förra året, och nu igen på båtmässan: Nej Shells sjömackar har valt att INTE ha RME-blandad diesel. Om du tankar på en kombinerad land-sjömack så är det knepigare, då får du troligen RME-diesel. Många av OKQ8's mackar är sådana, och OKQ8 ser inte heller problemet med RME såvitt jag har hört utan kör samma diesel i sjömackarna som på land. Senast ändrad av Anders_St | 17 mars 2009 | 09:16 Senast ändrad av Anders_St | 17 mars 2009 | 09:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Mars , 2009 Det här visar hur stor kontaktyta en leverantör kan ha till sina kunder, jfr t.ex med bankchefernas bonus för dåligt resultat. Citat Shell info: 2. Hur vanligt är problemet? Problemet är ovanligt men när det väl uppstår kan det få stora konsekvenser. Användare med marin anknytning är generellt mer utsatta än andra. Jag har under en enda sommar råkat ut för två dieselstopp i två olika båtar. Det är inte betydelsen jag lägger i ordet ovanligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy7morf 0 Postad 20 Mars , 2009 Att påstå att det är ovanligt är ju tokigheter. Titta på statistiken som Sjöassitans och SSRS har för uppföljning av de problem som de får åka på. Räddnings- och assistansuppdrag på grund av problem med dieseltillförsel har ökat lavinartat senaste åren. Jag är en av de som drabbades hårt förra säsongen. Jag gjorde rent tanken en gång innan sjösättning, en gång efter sjösättning och ytterliggare en gång dagen innan den stora semesterturen. Många liter diesel fick slängas bort men jag kom inte till rätta med problemet. Samma dag som vi skulle åka ut på semestern gav jag upp och köpte en utombordartank och kopplade in i stället. Funkar fint när man har en motor som drar 5 liter i timman. Den här tanken är så liten så jag lätt kan hålla koll på kvaliten på dieseln som motorn får. Jag kunde inte annat än att förfäras när jag efter två veckors semester kunde konstatera att jag hade antydan till tillväxt även i den lilla tanken. Det har förmodligen kommit med dieseln som jag tankade på sjömackarna under resan. Nu är det dock max 20 liter som jag blir tvungen att kassera nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 21 Mars , 2009 Man behöver ju inte kassera all diesel för att det är lite skit i den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Mars , 2009 Nej visst ska man använda dieseln. Jag jobar efter principen att bakterierna finns överallt och att det inte är lönt att försöka få tanken ren. Finns det bara en bakterie kvar delar den sig i flera. Suger man rent bottensatsen ett par gånger per år verkar det klara sig. Filtren klarar utan tvekan de små mängder som växer till sig i tanken. Det får bara inte bli så stora klumpar att de fastnar i röret till första filtret. Väl framme i filtret finns jätte stora ytor som aldrig blir helt täta. Man ska ju byta filter varje vår förstås. Den bortsugna bottensatsen filtrerar jag i kaffefilter och slår tillbaks i tanken. Tar en halvtimme per gång och är värt att slippa stopp. Hur lång tid skulle en tankrengöring ta? Använder inte gifttillsatser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svetsaren 0 Postad 25 Mars , 2009 Hej Jag har sett att det finns fuktabsorberande påsar som man ska stoppa ner i dieseltanken. Men kommer inte ihåg vem som säljer dessa. Dessa påsar absorbera bara vatten i tanken. Detta medför att man slipper allt grums mm i tanken Framför allt alla trevliga bakterier som trivs i denna miljö. Är det någon som vet var man får tag på dessa så vill jag ha dessa till min båt. /MikeP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 25 Mars , 2009 Hmm svårt o skydda sig mot detta, tankar sedan ett tag på Pream med gott resultat. Bästa sättet är att tömma tanken om man vet att man ska bli stående en längre stund. Har sjäv provat olika tillsatser men kan inte rekomendera nån. Tycker inte att dom uppnår mina förväntningar. Filter är bra men tättnar snart, och kör du torsk så har du en stunds luftande framför dig för att få snurr på grejerna igen.. Och d finns faktiskt en koppling med detta problem och miljödieseln. Förr var d inte så. Och Ingen annan diesel från närliggande land har en så kraftig bakterieutveckling som den vi har i detta land.. Sedan så är vår diesel helt orkeslös, man känner att d bara är vatten och inte olja i tanken. Detta resulterar i en ofanterligt mkt högre förbrukning.. Detta baserat på egna forskningar med egna maskiner som försökskaniner. Bäst är dansk diesel, sedan finsk och sluterligen tysk hack i häl.. Förr var vår diesel bra nu är det bara bakterier och vatten kvar, detta bränsle är för nya maskiner anpassade för att gå på vatten och då funkar d. Vill man fortfarande åka med riktig diesel i tankarna i detta land ja då får man bli fiskare eller växthusodlare ellr nått. Sedan så finns d bättre och sämre bolag i denna bransh med, men ryktet säger att Pream har minst tillsatser i sin diesel än så länge, och vad jag upplever d bättre allternativet.. !!!MVH NÄR SKA STATEN SLUTA BLANDA VATTEN I VÅRAT LIVSMEDEL!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka508 1 Postad 3 April , 2009 Hej ! Skall Du bli av med problemen får Du nog på ett eller annat sätt rengöra tanken. Har tyvärr själv fått göra detta. Det som fanns i botten på tanken var att jämställa med asfalt. Tillsätter nu Grota Mar vid varje tankning för att om möjligt slippa framtida problem. Lycka till ! Mvh Ingemar K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gilla 0 Postad 13 Maj , 2009 Fick tömma i omgångar, slängde ur tanken till en mera lättåtkomlig och mera lättskött historia. Behöver inte åka med 200 liter ... Har bytt alla filter och även kollat ledningar mm Tack för alla goda råd trevlig sommar Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Maj , 2009 Jag har haft stopp i bränsleldningen två ggr. Efter det har jag för vana att suga bottesatsen varje vår och en gång under sommaren. Sedan jag börjat med det har problemen upphört. Jag har en liten tank 60 lier och har bara tankat på sjömackar. Knappt märkbar beväxning. Inte mer än ett kvarts snappsglas. Några droppar vatten. Jag har inte tillsatt gift i bränslet. Har inte rengjort tanken mer än bottensugning från det rör som går till tankens botten, tänkt för just bottensatssugning. Det tar några minuter att pumpa upp med en handpump till en hink. Sen använder jag samma pump (Biltema 19,90) och pumpar tillbaks till tanken och försöker undvika att få med bottensatsen som ligger snällt på djupaste stället i hinken. Kvar i spannen blir några centiliter som får dunsta bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 13 Maj , 2009 Det måste vara vatten med i bränslet på macken nuförtiden! fick dieselstopp på klippartraktorn häromdan, och där är jag övertygad om att jag inte är skyldig själv. Vatten! nästan två deciliter svart sörja baserat på vatten fick jag ur tanken, var ett rent helvete att få ur skiten ur insprutningspumpen. Sen tycker jag dieseln är värdelös nuförtiden, det verkar räcka med två droppar vatten för att det ska börja gro i skiten. sen är det så dåligt energiinnehåll i den nuförtiden, man får ju hälla i nitroglycerin för att få ut orginaleffekten ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 14 Maj , 2009 Men då gäller det att vara försiktig. http://www.metacafe.com/watch/2785806/he_power_of_nitroglycerin/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser