Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
weedogt2

Bästa 2-komponets lackfärgen

Rekommendera Poster

Jag ska måla om in båt och har kollat lite på 2-komponets lackfärg:

Hempel Poly Best polyuretan 0,75 liter för 496:-
International Perfection polyuretanbaserad 0,75 liter för 510:-
Biltema Topcoat polyuretanakryl 1 liter för 189:-
Double Coat polyesterbaserad 1 liter för 615:- (www.kmarin.se)
Jotum Hardtop AS polyuretan 5 liter för  1075-1245:- (www.frewi.se)

Prisskillnaderna är enorma! Vilken är egentligen bäst? Det är inte så säkert att vissa dyra varumärken alltid är best value for money...

Tidigare har jag målat med International Perfection men har inte varit nöjd, det har blivit småblåsor efter ett par år vid vattenlinjen. Andra på detta forum har sagt samma sak. Somliga säger att det bara är dåligt grundjobb. Själv vet jag inte, men jag gjorde hemläxan med 2-komp grundfärg, nogrann slipning osv.

Nu ska jag måla en annan båt och vill INTE få problem igen efter ett par år. Är det någon som har synpunkter på färgerna ovan? Jag vill helst höra vad de som har målat skrov (nära vattenet) har för erfarenheter. Är det fortfarande snygget efter ett par år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade hela min första båt på både ut och insida samt hela överbyggnaden. Valet var Tikkurila Temadur 90 Hela Scandinavium är målad med denna färg. Den kan både sprutas och rollas. Tillsätt matteringsmedel eller välj Temadur 20 om du önskar måla invändigt på råaytor som inte skall för blanka. Priset för denna produkt var ca:1/3 av Perfection och kvaliteten kanon helt utan blåsor etc. Samt att rengöringen var busenkel efteråt. Färjen säljs av ex Färgab i Göteborg.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TEMADUR 90 är ett intressant förslag. Helt okänd för mej så jag kollade lite på nätet och hittade ett datablad. Där står:

Lämplig för målning av broar, utvändiga ytor av cisterner, stålmaster, transportutrustning och annan stål- och maskinutrusting.

Efter ha letat lite mer visade det sej att detta är den färg som fabriken som tillverkar Buster använder.

Det verkar alltså handla om en industriell färg för metall. Är det verkligen rätt till min båt som är av glasfiber?
Dessutom: Var kan man som privatperson köpa färgen? (Jag bor i Stockholm)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga som helst problem att köpa produktan. Kolla med din Alcro/Becker butik. Tikkurila ingår i samma företag. På din fråga om det är rätt färg så är det ablolut det.

Pris på en industriprodukt jämfört med en marin vet nog redan. Samma vara i olika förpackningar oftast.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använde åxå Temadur 90 till mitt skrov.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar intressant! Ska måla en plastbåt och har testat lite med topcoat men det är svårt att få en hyfsad yta.

Använder ni någon grundfärg under Temadur??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som grundfärg använde jag Perfection i en bruten kulör som avviker från gelcoatkulöen. Detta för att vid slipningarna se var det är gropar som måste spacklas.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lackade min båt med Polybest för sex år sedan.
Har sedan tvättat av och vaxat den varje vår.
Den har inte mattats alls!
Gick åt tre burkar á 0,75 liter till 24 fot skrov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

målade min plastbåt med Double Coat förra vintern och gjorde min research innan. Priset blev inte dyrare i slutändan. Snarare tvärtom eftersom De IJssel Coatings Norden gav mig full telefonsupport under helgerna när jag var ute och målade. De sade att ingen polyuretanlack är anpassad att målas under vattenlinjen men att man kunde göra det om båten låg i under korta perioder och då skulle man måla 4-5 lager istället för 2 lager som är standard ovan vattenlinjen. i varje fall fick jag klart båten. målningen var enkel. de har en specialrulle som är bättre än mohair. jag kan inte bli nöjdare. jag läste någonstan här på forumet att det inte är någon större skillnad på dyra och billigare. javisst. vi kan ju ses här på forumet om tio år och se hur många gånger biltema-målarna har målat om sin båt under denna period. jag skulle gissa en gång om året om de vill att ytan skall se lika glansig ut som min båt.

detta är inte en del av båtrenoveringen där man skall satsa på skit eftersom det är så sjukt tråkigt att slipa ochj göra om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har målat med Biltemas, Internationals och Jotuns. De senare är likvärdiga att stryka medan Biltemas är väldigt svår att få att flyta ut. Den sätter sig nästan direkt och minsta miss blir då oreparerbar. Jotuns på 5 l kostar mindre än hälften av Internationals så för mig är valet klart. Jotun bryter också färgen till nästan vilken kulör som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rollade igår förmiddag min Gullringen Cabin -70 med biltemas benvita topcoatfärg (189:-/l)och en mohair roller. For sedan ner till garaget igårkväll för att kolla resultatet. Hade inga direkta förväntningar då vi alla vet att biltema kan ha sviktande kvalitet på sina produkter. Kan nu inte sluta tänka på hur nöjd jag blev!!! Jag blev supernöjd med resultatet! Hur båten ser ut om ett par år har jag ingen aning om- men det spörs som vi säger i Värmland! Tänkte ge min styrpulpet en riktig omgång med samma färg!!

Lycka till!

Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...