tokfort 0 Postad 9 Mars , 2009 Hej. Som novice båtägare har en Uttern införskaffats. Det sitter ett kylskåp i som det står Indel på. Inte så stort... Båten är från -83 och jag gissar att kylen är från snarlik årgång. Då jag tänkt vara ute med båten 3-4 dagar åt gången i sommar undrar jag om någon vet hur mycket stöm det förbrukar per dygn? Mvh Tokfort - novice båtägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 9 Mars , 2009 Har helt och hållet att göra med kylskåpets förbrukning. Räkna 4 amp per timme (när kompressorn går) säg att den går 12 tim på ett dygn = 44 amp (Ja jag har säkert tagit i, men då hoppas jag i överkant..:-)) Sedan hänger det på om du ligger still och inte kör motorn, om du laddar med varma öl hela tiden, om kylskåpet är fullt eller halvfullt o.s.v. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Mars , 2009 Jag har en 120 liters kylbox i båten. Ska jag ut på en veckotur så laddar jag det med fryst mat och lägger maten i den ordning den ska ätas så att man slipper ha öppet och gräva runt mer än nödvändigt. I stort sett allt går att frysa, och sedan toppar jag med ett antal 1 1/2 liters petflaskor, fyllda med vatten och frysta. Det här håller 5-6 dagar utan att kylsåpet startar överhuvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tokfort 0 Postad 10 Mars , 2009 Tackar. Får bunkra med fryst mat eller utöka antalet batterier om el-ekonomin skall hålla Senast ändrad av tokfort | 10 mars 2009 | 16:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Mars , 2009 Du kan ju börja med att faktiskt mäta under en timme (efter att skåpet stått på nån timme eller så) hur mycket skåpet faktiskt drar NÄR det går och hur lång tid det är igång under denna timme = Ah. Då har du i vart fall ett basvärde vid mättillfällets omgivningstemnperatur och skåpets fyllnadsgrad. Mitt gamla Elekrolux på kanske 48 liter drar 4,6A vid start, efter typ 30 sekunder kryper det ner till 4,0 - 3,8 A. Det stoppar sen normalt efter ungefär 2 minuter och står sen still i kanske 8 minuter (vid 20 grader omgivningstemp). 2 minuter på / 8 minuter av = 25% på * sntt- 4,2A under tiden det är på =1,05 Ah. Flitigt dörröppnande ökar förbrukningen dramatiskt, blir lätt det dubbla eller mer. Att mäta är att veta Senast ändrad av Gunnar_ | 10 mars 2009 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Mars , 2009 Satt just och funderade på hur man skulle kunna göra detta över en längre period utan att behöva sitta och klocka skåpeländet, men jag kom inte på hur jag ska göra. Att, utan att skruva söder skåpet alltför mycket, ansluta någon form av klocka som går igång när kompressorn startar. En möjlighet skulle kunna vara att lägga ett röststyrt (ljudstyrt) fickminne på kompressorn och efter ett dygn eller så kolla hur mycket brum som spelats in. Alternativet är att ansluta ett fulladdat batteri och låta kylen gå en tid för att därefter mäta spänningen. Kräver dock att man vet batteriets skick, dessutom kompliceras det av att batteriers kapacitet varierar med urladdningstiden. Dock kan det ju ha sin relevans eftersom man då vet hur länge batteriet räcker, vilket oftast kanske är det man egentligen är ute efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Mars , 2009 Ett alternitv är att faktiskt viga en timme av ditt liv till att vara uppmärksam och hålla koll. Ett anant är att helt enkelt skaffa en batteri-övervaknings-dator så sköter sig det själv En ekvation där bland annat kostnad (tillgängligt kapital) , tid man har att spendera, hur kul man tycker det är = hobby.. är parametrar. Själv ligger jag högt på alla parameterar i ekvationen så ser inget problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Mars , 2009 Erkänner. Har jag tid att sitta och kolla på den här siten så har jag nog, egentligen, tid att klocka ett kylskåp en timme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tokfort 0 Postad 11 Mars , 2009 Tack för bra info! Jag har ingen aning om hur jag skall mäta hur mycket skåpet drar när kompressorn går. Men jag kan ju anta, efter er info, att den drar 4-4,5 Ah. Kupévärmaren får simulera lite sommar och värma upp båten till 20 där den står i det kalla garaget också tar jag helt enkelt och mäter tiden kompressorn går under en timme eller två. Återkommer med resultatet. Mvh Tokfort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 11 Mars , 2009 Hur man mäter ström: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/matning/strom/http://www.bde.se/labbar/elab001a.pdf I ditt fall väljer man 10A-uttaget på multimetern (som kan inhandlas på Biltema för en hundring). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 11 Mars , 2009 Lite off topic, men kan vara intressant för vissa som följer tråden. Pratade lite med en säljare på mässan, tror det var Isotemp, angående strömförbrukning på halvgamla kylskåp. Av samtalet framkom att alla tillverkare i stort hade samma kompressorleverantör, Danfoss, och att den kompressor som sitter i idag kom in på marknaden -97. Hade man den nya kompressorn fanns ingen större vinst att hämta på ett nytt skåp sett enbart till kompressorns effektivitet. Ett sätt att se om man har den gamla eller nya kompressorn var att kolla märkningen på matningen. Den nya kan matas med både 12 eller 24 volt, medan den gamla bara klarade en spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser