Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
alfken

Stora Nassa

Rekommendera Poster

Tänkte bl.a ge mig ut till Stora Nassa i sommar(segelbåt). Är det nån som varit där. Tycker det ser ut som man kan lägga sig i lä för de flesta vindar. Har kollat på Hydrographica 1:10000. Öarna är väl ganska låga? Stenar lite här o där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekommendera boken Arholma Landsort med Gotland, den är väl att betrakta som en bibel för sjöfolk.  Lars Granat beskriver varenda liten klippa som det går att lägga till vid.  Fint på Nassa som på alla andra ytterskär, Långviksskär är nog min favorit annars, med båten inne vid ön Långviksskär eller söderö tar man sedan jollen och åker ut till skärgårdens lilla pärla Tärnskär.  Tänk på att Stora Nassa är naturskyddat på många ställen, så har man hunden med sig så får den inte ens sätta en tass iland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur att vi har katt då.Skrattande Det låter som ett paradis. Tärnskär har vi sneglat på oxå. Har hört att det är lite söderhavs känsla därute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otroligt fint på Tärnskär med en liten lagun med sandstrand.  Men som sagt, inget att lägga fast båten vid, det får man göra inne vid själva ögruppe och sedan ta sig de två sjömilen ut med jollen.  De här ögrupperna, Stora Nassa och Långviksskär är inte så låga som du tror.  Bonden på Nassa når 25 möh och Söderö är också rätt hög.  Blir det Nassa så får kissen stanna ombord den också Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stora Nassa är numer också ett sk hänsynsområde där man inte får sjunga högt, köra runt med motor mer än nödvändigt och dyligt. Har aldrig blivit störd där tidigare heller.

Det är som det står ovan ingen låglänt ytterskärgård man kommer till utan rejält höga öar att kura bakom när vindarna viner. Ett område att segla till när det kanske ska bli mindre lugna vindar men man ändå vill vara rätt långt ute i skärgården. Jättefint!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessvärre har mina besök i ytterskärgården varit allt för få under de år jag hade båt i Stocholms skärgård. Därför är lokalkännedommen inte så stor.

Letade förtvivlat i sjökortet (på datorn) efter Tänskär vid Stora Nassa. Så småningom hittade jag ett, men betydligt längre söderut. Är det detta ni talar om.

tommy

Senast ändrad av toaen | 26 februari 2009 | 20:22

post-945-1394235798,5518_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tärnskär som jag skriver om, ligger 2M sydväst Långviksskär.  Sorry om jag var otydlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gubben och Bäckskäret hette de öar  som jag var vid i stora nassa förra sommaren, det var rätt höga öar (iaf bäckskäret) och bra ställen att lägga till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tärnskär kan jag varmt rekomendera. Tog vattenskotern dit i höstas efter att nån båttidning jag inte vill kommai håg namnet på gjort ett litet repotage om stället. Efter att ha klivit av skotern och simmat in den i en liten öppning i ön så kom vi in i en liten lagun med sandbotten och stilla vatten trotts att det blåste rätt duktigt utanför. Kan tänka mig att det är ett paradis en solig sommardag.

Mvh/Daniel

post-10007246-1394235799,1376_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

St. Nassa, augusti 2007. Hade ett par mkt fina dagar där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väl värt ett besök. Helt klart en av de bästa ögrupperna Sthlms skärgård har att erbjuda. Själv skulle jag lägga ner Arholma-Landsort och puttra runt och leta efter en egen vik. Det finns hur mycket som helst som inte är utmärkta och det går alltid att hitta en egen skyddad vik.

Så här hade vi det i föra året när vi var där.  

post-10005414-1394235799,2539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tärnskär har jag aldrig varit på. Bra tips!

Hoppas på en fin dag i slutet av augusti 2010 när skolorna börjat så det inte är så mycket folk ute för ett första möte med den ön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kul med lite tipps på vart man kan åka i ytterskärgården tycker jag. Är det fler som har andra tipps så lägg gärna ut dom på marinan Skrattande

mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stora nassa var nog det enda stället som vi, trots min rastlöhet, stannade mer än två övernattningar förra sommaren. WOW, och vilka solnedgångar....jag längtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...