Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Yammamoto250

Segelåt Vs motorbåt? Vad tycker ni?

Rekommendera Poster

Hej, är som bekant motorbåts ägare och gillar det men undrar lite över vad seglare ser med det dom gör.  vad är fördelarna med att segla / åka motorbåt. Dela med er av vad ni tycker både seglare och motorbåtsägare.

Undrar även varför segelbåts ägare har en tendens att ibland inte hälsa på snabba motorbåtar. Gillar ni inte oss?

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av mina rättså många år till sjöss har jag träffat både dom ohyffsade lakanstorkarna och dom trevliga segelbåtsägarna.. Lakanstorkarna visar på en ohyffsad snobbig attityd med glåpord som miljöbov, fartdåre, badjävel, motorbåtspack, D där är min plats osv och alla andra mer eller mindre otrevliga glåpord, En utav dom prejade dessutom min båt när jag låg för ankar och anledningen gissar jag på var att jag hade tagigt (hans) vik inga skador men gör man verkligen så??...

Den trevliga segelbåtsskaran hälsar även på mig som motorbåtsåkare och har överseende med att alla inte kan eller vill segla. Samt erbjuder gärna en motorbåtsägare en tur i en för dom (riktig båt)..

Fördelarna med motorbåt är ju främst farten, och att dom är grundgående så att man kan glida upp på stränder och gå på grunda vatten dit segelbåtar inte kan färdas.. Sedan beror detta givetvis på vad för motorbåtstyp man har.. Motorbåtar låter tufft, en segelbåt låter inte alls. D är ju bra när man sover, men man ska väl inte sova o köraFlört..  Eller så köper man sig en motorseglare och så har man 2 in 1.. Hmm ja nästan alla segelbåtar har en liten snurra, så hur deffinerar man en motorseglare i dagens samhälle?? Förr var ju en motorseglare en typ stor henånjulle med mast.. Idag vet jag inte hur dom ser ut men d kasnke är något liknande..

Ps Yamma jag tor du har mail..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föredrar segelbåt för att man inte behövr ha på motorn hela tiden.

Man förstår inte hur mycket det låter förrän seglen är uppe och man får stäna av den, ljuvligt.

Sedan behöver jag inte ligga i  hamn veckan innan lön - vinden är gratis (även om segel kostar men dom kan man ju köpa när lönen har kommit.

Sedan är det mer en utmaning att komma framåt på smartaste sättet. Man får se öar man inte tänkt segla till då vinden helt enkelt bestämmer en hel del. Man är alltså mer beroende av naturens nycker. Man behöver heller inte avskräckas av vågor på några meter, båten klarar det utan att det är för obekvämt.

När jag blir riktigt gammal och inte orkar segla, eller om jag flyttar till en ö så skaffar jag motorbåt. Finns många fördelar med dom också.

En är att det är mindre tungt att köra motorbåt. Man kommer in där det är grundare. Finns många motorbåtar med fina utrymmen med utsikt. Som ren transport överlägsen segelbåt som inte går i mer än 5-9 knop för motor.

Men i nuvarande situation nöer jag mig med vår planande gummijolle.

Varför vi inte hälsar på snabba motorbåtar? Vi hinner inteFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är uppväxt med diverse stora monster med två rejäla VP motorer. Stora saker med både utrymme och massa motorstyrka. Nu har jag ju alltid föredragit segelbåtar, men min mor tycker inte om när det lutar så det är först nu när det passade min familj att skaffa en egen båt som det blev segel.

En motorbåt tar en från punkt A till punkt B. Med en segelbåt så njuter man hela vägen mellan punkt A och punkt B. Sen måste man ibland ankra på punkt B...

Det är tyst, det är aktivt, det är spännande, det är roligt och det luktar inget. Därför, bland annat, seglar jag.

Jag har personligen inte något emot de flesta motorbåtsägare. När jag själv kör motorbåt så är jag uppfostrad med att inte köra upp stora svall eller störa andra mindre båtar - men det finns motorbåtägare som inte beteer sig på detta vis och då blir jag lite lack. Man har kanske helt enkelt ingen försåelse för vad som händer efter man har passerat? Att det kanske står någon i segelbåten och lagar mat? Jag fick iallafall lära mig att ta det lugnt, hålla avstånd och inte dra upp svall så att det stör andra som är ute för att njuta av vår skärgård. :)

Motorbåtsägare som visar dylik hänsyn får både vink och gärna ett glas vin i vår sittbrunn om vi nu skulle råka hinna till samma hamn.

Senast ändrad av mariatherese | 21 februari 2009 | 20:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul inlägg jag ville just höra båda både segelbåtsägare och motorbåtsägare har för syn.

Dela med er vad ni tycker.

PS, Till Rexco, Jag kan inte kolla mailen förens i morgon då jag är ute på klubbholmen och har lite fest.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag svara på den sista frågan först så att vissa motorbåtar kör ofta så fort att vi inte hinner.Glad Dessutom så måste vi hålla oss fast för att inte ramla och slå oss. Flört Med bägge händerna, dessutom pga att det ofta samtidigt kommer helt oväntade mycket kraftiga vågor på den i övrigt spegelblanka vattenytan. - Konstigt va. Cool

Jag är nog, från barnsben, allergisk mot bilar och motorer. Både min far och min morfar var överdrivet intreserade dessa tingestar. Dock inte av båtar. Jag ser sånt som går med motor,  som ett nödvändigt ont. Dessutom kommer jag och motorer oftast inte överens

Jag fick tidigt ansvar för en av scouternas segelbåtar. Dessa hade ju ingen motor så man fick ju lära sig segla.

Det är underbart när man får hissa seglen och stänga av motorn som för en massa väsen och luktar illa och det blir en helt annan båt.

Jag skulle aldrig vilja ha en ren motorbåt, men jag kan inte tänka mig att ha en segelbåt utan en riktig inombordare heller. Jag skäms heller inte för att gå för motor om det passar mig. Men fart och häfftiga upplevelser är inget som tilltalar mig. Alla mina båtar har varit deplacementbåtar har min maxfart legat mellan 5 till 8 knop. När jag är på sjön vill jag ha det lungt och skönt. Seglar gärna med revade segel, speciellt när det blåser 15-20 25 m/sek.

Du Rexco - du får väl följa med ut och segla nån gång i min motorseglare.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en rejäl motorbåt med segel till. Tyvärr vågar jag bara segla i lätta vindar eftersom jag inte riktigt litar på vantinfästning och sånt. Vill inte få masten i huvudet.Foten

Segling är en fantastisk upplevelse och jag saknar en segelbåt mer och mer. Det är något visst med att segla. Jag seglar så ofta jag kan.

Att ta sig från punkt A till punkt B kan faktiskt även vara en njutning i motorbåt. Det är lite en väderrelaterad fråga. Man kan ligga och puttra i 4-5 knop och bara njuta av resan.

När det gäller att hälsa så hälsar oftast jag först och de allra flesta hälsar tillbaka. Motorbåt som segelbåt.

Benny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, liggga och puttra i 6-7 knop och kan skita i hur mycket det blåser, eller rättare sagt hur lite det blåser är ganska skönt som motorbåtsägare, men visst saknar jag segelbåtstiden litegrann, det skall man inte sticka under stolen med...men hyfsat stor snipa är  okej det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg har alltid haft motorbåt. Inte stora, inte snabba, men alltid motorbåtar. Det har säkert mkt att göra med mina intressen såsom fiske och vattensport. Nu på sista tiden däremot har jag mer o mer sneglat åt lakanshållet. Att det sker nu, och inte förr har säkert en hel del att göra med bryggseglarna i de klubbar jag varit medlem i.. ju större segelbåt, desto oftare ser/såg man dom puttra ut till klubbholmen med beslagna segel eller vad det nu heter. Motorbåt med mast kallas dom visst.

Nu, när jag lutar åt att ta ett sabbatsår till sjöss, med båten som hem, blir det som till en början kändes som ett nödvändigt ont mer o mer som en dröm. Att kunna segla var man vill, när man vill till en kostnad som inte innebär att man måste invänta lönen (i nuvarande fall A-kasseutbetalningen) lockar mer o mer. Vad som inte lockar är nödvändigheten att sitta utsatt f väder och vind under gång, DÄR har motorbåten en STOR fördel framför alla (mindre) segelbåtar. Personligen ser jag alla till sjöss som medsjö-människor (hehe eller vad man nu ska kalla er/oss)  och hälsar, oavsett om mötande farkost har lakanen på tork, pratar canadensiska, eller vrooomar på med ett par maffiga V8or. Vi är där f att ha gött. Let´ s keep it that way.

Senast ändrad av KillerBoo | 21 februari 2009 | 21:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både och.

Kappseglat flitigt sedan barnsben. När det var dags för familje båtliv prövade jag först givetvis segelbåt. Mycket stressfullt för jag är allergisk och mår fysiskt dåligt när båten inte är perfekt trimmad. Som inbiten jolle seglare ger jag heller inte mycket för segelbåtar som inte planar på alla bogar.

Lösningen blev motorbåt för familjen och jolle för mej. Det seglare som irriterar mej mest är de som går för motor och segel och tror dom väjningsmässigt är segelbåtar. Dom får lite extra svall (kan inte hjälpa det).

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med segelbåt, är att man när man känner för det, kan stänga av motorn och ändå komma framåt. Då blir det tyst och skönt och det slutar att lukta avgaser och väsnas, ända tills NI kommer åkande. Ibland alldeles enligt VÅRT tycke för nära. Då hälsar vi inte utan då håller vi i oss. Men alla skulle ha en kompis som har en snabb motorbåt för det är ju roligt att köra fortFlört

Mvh Lasse Liten 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från rundeka på dryga 5meter med en sjögullet på, till corall 23 med 280 hkr i. Otaliga motorbåtar emellan inklusive en 9 meters fiskebåt i ek.
Helt plötsligt fick jag lust att segla? Och jag har aldrig ångrat mig.
Har en liten vega idag som är helt fantastisk. Helt lagom stor för oss två där njutningen är seglingen mer än putsningen. Glad
Men en båt som inte skiner är man heller inte rädd att kliva på.
Rycker någon fisk ibland och det blir en blodig kamp i sittbrunnen, jag vinner alltid!
Om några år så kommer det naturligtvis bli något annat, mrén vi kommer att hålla oss till segel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början av karriären som havskajakpaddlare fick man lära sig att det farligaste som fanns på havet var fulla motorbåtsförare. Den kommentaren fick man sig intutat på ett sätt att man aldrig glömmer det. Jag har under mina paddlingar aldrig träffat på någon full motorbåtsförare, och tror inte att det är så ofta förekommande. Med detta vill jag säga att det har inte med typ av farkost att göra, utan människan i farkosten. Det finns säkert omdömeslösa gökar både inom segel- som motorbåtsvärlden, som man skall passa sig för.

Val av farkost handlar om vad man prioriterar med att vara på sjön, med havskajak har man fått oförglömliga minnen, då man kommit väldigt nära in på naturen, (och inte minst djupgåendet). Jag har valt segelbåt av samma anledning. Nu vet jag inte om det kommer att fungera på samma sätt med segelbåt som med kajak, eftersom jag, tidigare i livet, aldrig haft båt i någon form, men har en ide om att det med segelbåt kanske kan bli lite samma känsla. Tror att det är litet bekvämare i båt än med kajak, speciellt här nere på sydkusten där det inte finns så mycket att gömma sig bakom när det brallar i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är det inte antingen eller utan både och. Motorbåten har dock alltid varit förknippad med någon form av arbete eller åtminstånde någon form av nytta - åka och handla, hämta folk, fiska, dyka, åka och bada etc etc.

Semester turer och då framförallt långa turer kan jag inte tänka mig i annat än en segelbåt. Att under flera dygn höra en motors entoniga ljud är ju närmast att likna vid tortyr. En gång gjck jag från Visby till Västervik (inte speciellt långt) med en Solö 28 i 12 till 14 meter/sek och det kan jag säga var inte en trevlig tur - skumpig och blöt. I en segelbåt hade det varit skönt - avslappat  - och roligt. De flesta motorbåtar i svenska farvatten är inte gjorda för havet utan skall helst gå innomskärs. Men varför så många motorbåtar, som ju går grunt, kör i farlederna är och förblir en gåta för mig.

På vissa ställen är det näst intill omöjligt att segla i farleden på grund av det sora antal motorbåtar som drar upp sjö och därmed försvårar seglandet. Det positiva är naturligtvis att därmed har tvingat bort mig, vilket gör att jag har sett hela vår fantastiska kust och inte bara farlederna.

Därtill kommer att segling är en utmaning som du aldrig, på trots av åratal av träning, blir perfekt på (oftast inte en gång bra på) medan man väl inte kan säga att det är någon större utmaning att köra en motorbåt - eller?

sgs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl egentligen inga fritidsbåtar som behöver gå i särskillda farleder, utom på vissa speciellt besvärliga ställen. Skärgården norr om Väsatervik är väl lite trixig för den okände?

Det är nog egentligen bara okunskap, osäkerhet och att man inte litar på sitt eget omdöme. Vanans makt kanju också göra att man intt ens tänkt på att det går att färdas utanför de utprickade ledena.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig seglat och skulle vilja testa det men jag tycker att det värkar ta sån tid mellan ställena. Jag är i skärgården i ca 2-4 veckor/sommar och jag vill hinna se så mkt som möjligt. kanske ligga på ett fint ställe max två dagar och sen vidare för att se nya ställen. Det känns lite som att många som seglar tar typ en vecka på sig att komma dit dom ska och sen åker dom runt där i nån vecka tills det är dags att ta sig hem. Det tar då en vecka att ta sig hem igen. då hinner man ju inte se så mycket, fast dom kanske njuter mer av färden en av färdmålen.

Är det sen dåligt väder och man vill hem jag då tar det en vecka hur man en vrider på det fast man kunde vara hemma dagen efter med en snabb motorbåt.

Dock måste det ju vara fantastiskt om det är fint väder och slippa höra motorn och bara flyga fram. sen drar ju inte segelbåtar så mycket soppa heller.

Skall nog prova att skaffa en segelbåt när jag blir äldre nångång.

Beträffande seglare som hälsar på motorbåtar eller ej så verkar det som man hälsar mindre ju närmare stockholm man är. Tar man en tripp neråt tex trosa så hejar nästan alla glatt. kontigt tycker jag.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det där stämmer väl ändå inte.  Från Stockholms centrum innanför slussen har jag 36 sjömil till Långviksskär i ytterskärgården och det gör jag utan vidare på en dag om jag vill.  Så nog hinner man se en hel del i en långsamtgående segelbåt alltid.  Och hälsar gör jag lika gärna från segelbåten som från motorbåten, men går man i trånga farleder där man möter hundratals båtar så orkar jag helt enkelt inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur långt går du en på en dag på sjön med din snabba motorbåt?

En inte helt ovanlig dagsetapp för mig i min långsamma segelbåt är 50 distansminuter. Och på den tiden hinner jag se ganska mycket - det går ju så långsamt.

Hur mycket har du hunnit se av den svenska kusten?

Jag har hunnit se hela den svenska kusten, mycket av den Danska och Norska och allt för lite av den Finska.

Det är goytt att slippa höra motorn, men flyger fram tycker jag inte att man gör. Fast det är ganska häftigt att segla de 30 distansminuterna mellan Sirevåg och Tanager, runt Jaerens rev i en havsfidra med en snittfart på 8 knop. Det var medsjö, medström och medvind upp emot kulingstyrka.

Jag seglar  ofta en viss sträcka och vänder och seglar hem igen. Om inte båten igger kvar tills nästa år nånstans på vägen. Så får man göra om man vill komma lång bort från hemmahamnen och har begränsad semester. Är jag 400 distansminuter från hemmahamnen så tar det minst 8 dar att segla hem. Å andra sidan vill jag inte hem bara för att det är lite dåligt väder. Nu har jag dessutom köpt mig en motorseglare med styrhytt, så att jag kan sitta inne och styra om det regnar hela semestern (som det har gjort ibland)

Skall nog prova att skaffa en segelbåt när jag blir äldre nångång

Det är ingen bra ide - skaffa en nu

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen

Det är något jag också tänkt på - kommer man bara ut till ytterskärgården så finns de få fritids-motorbåtar - för att inte tala om på öppet hav där man nästan bara möter seglare och yrkessjöfart med motor. Har tänkt att det har att göra med att motorbåtar kostar så mycket att åka med och att det inte alltid är så bekvämt att åka i stora vågor.

Bland oss seglare går ju mängder med eskadrar långväga varje år. Vet att SXK väst tänker segla till Scottland i år och här i öst har de varit i Tyskland och Rysslan bla. Där är det nästan bara segelbåtar med även om jag vet att en kompis till oss åkte med till höga kusten i sin Albin 25 förra året.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller jag med om. Ett problem med motorbåt är att dagsetaperna (i stockholms skärgård) blir för korta. Efter 2-3 timmar är man framme. Där ser jag ett klart plus med segelbåten där man kan åka längre. Å andra sidan tycker ungarna det är skönt att komma fram.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hopp.

Som motorbåtsägare kan jag tyvärr inte säga nåt ang segelbåtar. Jag kan hellt enkelt inget om dom, Nothing what so ever.

Jag har alltid åkt med motor från jollen med en gammal 2hk johnson till dagens båt.
Jag hejjar glatt på ALLA på sjön från kajak till KBV, från billigt till svindyrt. Doesnt matter. Alla är vi lika på sjön.

Däremot så skulle jag gärna vilja följa med någon kunnig seglare där man kan få äran att följa hur det funkar osv osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i mälaren så jag har 50 distans bara jag skall ut i saltsjön. det är inte ovanligt att jag på en dag bränner av 70-80 distans bara för att komma dit jag vill starta min semester. Jag har vart i mälaren hala mitt liv och det har sin sharm det mad, men när mina semester veckor börjar så vill jag bara ut i saltsjön snabbt och ett ex är att kanske åka ner till trosa/stendörren första dagen. sen saxar man sig fram norrut mellan ytter och innerskärgård tills man tex är uppe i Finnhamn, och sen därifrån neråt igen och slussar in i stockholm och hem. Jag kanske kör båt nån timma om dagen då och ligger en till två nätter på varje ställe och njuter av färdmålen. Jag njuter även av resorna för jag gillar att åka och helst hyfsat fort.

Tog även en gång och brände över till Åland fram och tillbaka med en vattenskoter. ett projekt som med en segelbåt skulle ha taygit betydligt längre tid. vi var över på ett litet kick käkade och smög runt i ålandsskärgård hela dagen på både djupa och grunda ställen och bara njöt. När kvällen kom lastade vi skotrarna på kärra i kappelskär igen och for hem.

En annan gång skulle vi åka hela mälaren slussa ut och gå på grönalund. det slutade med att vi rent spontant drog till utö dagen efter sov där, dan efter det kollade vi in nåtarö och sen dragets kanal till södertälje och hem.

Det är det jag gillar med motorbåt, Smidigheten att snabbt och ganska oplanerat bara ta sig fort på en liten tripp.

Skall man ut på långseglatser runt hela länders kuster så är det klart att det har sin sharm med segelbåt. den lär ju inte slå så hårt i vågor på öppet hav och inte dra så mkt soppa heller. Men skall man ta sånna resor räcker oftast inte ett par veckors semester som jag oftast har i stöten så därför känns det mera som att det är en grej man gör nar man blir äldre och har mera tid. 

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en segelbåt är nog seglingen själva intresset och båten är anpassad för det. Har man en motorbåt är det inte alls säkert att intresset ligger i att bara gasa omkring, utan kan vara många andra saker, så att båten blir ett redskap att göra det man har som huvudsyfte. Som fiske t ex.

Vad gäller fördelar så är det svårt då en segelbåt är så specialiserad och en motorbåt oftast väldigt bred i sin användning. Som att jämföra motorbåt vs färja.

Jag tror det finns några olika orsaker till att vissa seglare inte hälsar. (tror för övrigt att det även finns gott om motorbåtsägare som inte hälsar)

• Brister i sin personlighet. Surgubbe helt enkelt.
  • Märkesförakt - samma fenomen som inom MC-världen när Harleyåkare inte hälsar på nån som åker Yamaha för det är inte på riktigt.
  • Avundsjuka (nog mest vanligt när det är en feting till motorbåt med flera våningar och lättklädda tjejer)
  • Gammal vana
  • Orkar inte hälsa på alla

Finns säkert fler anledningar men det här var de jag kunde komma på =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi trivs på sjön så det får gärna ta lite tid att komma fram.

Vissa saker gör det extra trivsamt. Behaglig ljudnivå är plusvärde. En del att pyssla med, trimma och dona med segel för bästa framfart.

Laga mat och äta gott, kanske även när båten rör sig. Eftersom det tar lång tid att komma framåt händer det ofta att vi lagar maten och äter den under segling. Det kan vara bra att veta när man passerar en segelbåt. Med kraftiga svall blir det lätt svordomar från kabyssen när det som skulle bli luch fallit på durken.

Kunna ta sig längre sträckor utan att besöka dieselmackar.

De här kriterierna stämmer bra på segelbåt. På en sommar kan vi dra iväg 2000 M vilket med en törstig motorbåt skulle kosta över 20000 kr.

Visst hejar vi på motorbåtar om vi hinner. Det kan också hända att vi inte har nån hand att vinka med om vi käkar för tillfället. Men vi höjer vänligt glaset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick från motor till segel. Ett steg som jag inte ångrar. att ta sig fram med hjälp av vindarna är helt fantastiskt. När man stänger av motorn o vinden tar tag i seglen, det  är en underbar känsla. Att inte alla trivs med det har jag full förståelse för. Ibland kan det vara ganska häftigt att susa iväg i 30-35 knop. Då åker jag med kompis som har motor.

Jag hälsar i stort sett alltid på alla. Men när det kommer stora motorbåtar som inte respekterar fartgränser, så blir vinkningen med knuten näve. Råkade ut för ett par  episoder förra sommaren.

Men generellt så tycker jag att vänligheten är hög på vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara seglat 1 gång o tyckte väl att det var ok. Men jag skulle aldrig välja bort den friheten att vara lite här o där nästan samtidigt som en motorbåt ger en. Att bensinen kostar lite är det helt klart värt. Seglarna lägger ju ner en smärre förmögenhet på sina skor,regnkläder mm för dom måste ju vara av rätt märke annars är de ju inte hippast i hamnen.

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om de inte är av hippaste märket så kostar de en del - men utan blir man den blötaste och mest frusna i hamnen. Inte skå kul.

Det är väd det enda jag är avundsjuk på motorbåtar för. Man kan ofta köra inifrån medan vi står där i regn och rusk - även när vi går för motor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara haft motorbåtar under min tid på havet, har dock många kompisar som seglar och dom trivs med det. Jag kör motorbåt…

Jaha… varför det?  För det första så kan jag inte segla och jag har inget intresse av att lära mig heller. Åkte med kompisens segelbåt vid ett tillfälle och konstaterade att det var hyperstressande att efter en timme fortfarande kunna se hamnen som vi lämnat J Det ligger inte i min natur…

På Västkusten blir det inte så långa sträckor att åka vare sig man vill eller ej, däremot anser jag motorbåtar i allmänhet vara överlägsna att bo i när man har lagt till.

Jag älskar kapellet (som nu vissa hatar) just för att det är så flexibelt, är det kallt och blåser så stänger man och kan i alla fall se vad som händer runt om i hamnen utan att behöva gå ner i ”källaren”. Kommer det en solglimt så öppnar man lite på den sidan där det känns skönt och man kan få lä. Skiner solen så cabbar man ner och njuter. Oavsett väder så kan jag köra, laga mat, äta och sova i kortärmat J

När man dessutom har små barn ombord så trivs jag bra med att komma fram snabbt utan att det lutar och dessutom slipper man stå i eventuellt ösregn och köra. Inga segel som man skall pyssla om innan man åker, medans man åker och när man kommer fram… utan man vrider på nyckel och kör.

En sak som jag finner intressant är jag läser tråden är att flera segelbåtsägare anser att segelbåten bland annat är bättre då den hanterar vågor och sjö bra, men bara så länge vågorna inte är skapade av en motorbåt. Då är det nämligen väldigt svårt att segla i vågor… J

Hänsyn visar man alla, vare sig man är seglare eller kör motorbåt.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som jag finner intressant är jag läser tråden är att flera segelbåtsägare anser att segelbåten bland annat är bättre då den hanterar vågor och sjö bra, men bara så länge vågorna inte är skapade av en motorbåt. Då är det nämligen väldigt svårt att segla i vågor… J

Detta fenomen kanske kräver en förklaring.

När vi ligger i öppen sjö lagar vi mat och äter på ett annat sätt. Då vågorna kommer hela tiden anpassar man sig efter det och maten blir mer spartansk om nån alls vill ha nåt att äta.

Inomskärs med platt vatten kan man bulla upp desto mer. En våg som kommer lite plötsligt kan då ställa till det både i köket och i brunn. Vi brukar alltid skrika till den som är nere i källaren och inte har nån koll VÅGOR.

Oftast är det inte några problem men en vält kastrull med kokande vatten är en av de farligaste olyckorna för seglare. Nu äter vi inte hela tiden och då har det givetvis ingen beydelse med svall.

Jag har också förståelse för att motorbåten behöver behålla sin planingsfart då det kostar på att få upp allt i planing igen. De flesta motorbåtar är tvåfarts. Snipan är ett undantag då den går att köra i den fart föraren själv bestämmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi började inse att vi skulle ha båt så kom vi fram till att man verkade få mer/större båt för pengarna om man valde en segelbåt. Nu hade ju både jag och min fru ingen erfarenhet av segling så vi beslöt oss för att hyra en segelbåt en vecka på semestern för att testa.

Valet föll på en Scamper 22 med utombordare, sagt och gjort hyrdes den i Lysekil. Semesterveckan firades tillsammans med ett par goda vänner i en 25-fots motorbåt och gick norrut längs Västkusten. För övrigt en av de bästa semesterveckorna jag haft.

Passagen genom sotenkanalen gav mig svettpärlor i pannan. Scampern gjorde ca 4 knop med utombordaren ylandes bakom båten och givetvis var inte bron öppen mitt i kanalen så vi var tvungna att lägga till och vänta, inte helt enkelt när man skall ner över pushpit för att nå gasen samtidigt som motorbåtarna flåsade oss i ”nacken”. De skulle bestämt köra om i den trånga kanalen och jag upplevde det hela som rätt obehagligt och svor tyst för mig själv över dessa motorbåtar.

Ja… så blev det ju då motorbåt, på den tiden en Flipper 700 och återigen så passerades sotenkanalen, denna gång som motorbåtsägare. I kanalen åker flera mindre seglare i ca 4 knop och ännu en gång skulle jag bli svettig i pannan då man inser att styrförmågan är ytterst begränsad under 4 knop med drevbåt. Bron stängs och seglarna lägger till, trångt blir det och vinden i sidan… så vad gör man? Man kör om… och så tänkte jag för mig själv ”undra om dom svär över mig nu…”

En sak är jag dock säker på… någon mat lagades det inte i deras båtar, i alla fall inte just då J

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...