Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Micke9000

Bygga kylbox

Rekommendera Poster

Hej på Er,

Har läst i lite olika inlägg om de som bygger egen kylbox med kompressor. Har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Jag har en Isotherm 2001 kompressor med O- förångare. Vart placerar man lämpligast förångaren? Högt, lågt, stående, liggande. Spelar det eg någon roll?

När man byggt ihop stommen med isolering tänkte jag behandla den med Epoxy inuti, går det att behandla isoleringen med det direkt? Är det någon spec typ av Epoxy man ska använda? Är helt lost på det här med Epoxy :P

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Micke

Vad menar du, direkt på isoleringen eller på materialet du byggt med? I vilket material har du byggt boxen, plyfa? Isoleringen, är det frigolit?

Senast ändrad av Sobril | 21 februari 2009 | 02:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag byggde min kylbox i min förra båt använde jag skivor som var avsedda för ändamålet, med färdigt laminat på ytan.

Om jag skulle gjöra som du tänker skulle jag använda typ Divinycell, Bongocell eller liknande. matrial som tål lösningsmedel. Har för mig att jag hört att vanlig frigolit  klara epoxy, men jag har inte provat.

Oavsett vilken skiva du använde, kan du passa in skivorna så att de får den rätta formen och därefter plasta dem, när du har dem liggandes på arbetsbänken. Jag skulle laminerat på ett lager med väv. Att bara köra med epoxy tycker jag är en halvmessyr av flera skäl.

När du sen får skivorna på plats är det lätt att plasta på en remsa i skarvarna. Det är betydligt värre att plasta hela boxen invändigt på plats.

Jag ville bygga bort lite utrymme, så att jag kunde nå hela boxen från öppningen. Dessyutom ville jag inte ha några oåtkommliga döutrymme som det varit tidigare. Det var mögel i dem. För utfyllnaden använde jag mig av markfrigolit. Min box har mellan 10 och 15 cm isolering på 90 % av ytan. resten är 5 cm.

Förångaren placerade jag som den fick plats. Såg inte så många alternativ eller tänkte inte ens tanken. Den sitter relativt högt. Kyla faller ju nedåt.

tommy

PS

När jag tittade på bifogade bilden ser jag att anledningen till att jag placerade förångaren högt var att jag hängde den i två vangsbultar ovanifrån. Det var den enda fastsättningen som blev absolut stabil.

DS

Senast ändrad av toaen | 21 februari 2009 | 07:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för snabba svar.

Det är i 5 cm mark isolering jag har byggt boxen. Det där med att plasta delarna lösa och sedan lägga en remsa i varje hörn lät inte som en dum idé. Ska man då plasta ena sidan och runt hörnen eller bör man plasta precis allt inkl baksida? 

Kan nu förstå att man bör montera förångaren lite högre då kyla går neråt.

Vad bör man sedan måla det man plastat med? Skulle vara trevligt att boxen vit inuti :)

Mvh Micke

Senast ändrad av Micke9000 | 21 februari 2009 | 08:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle bara plasta den sidan som vätter in mot den färdiga boxen. Vill ju inte ha köld/värmebryggor. Tätade i skarvarna på min box med vanligt fogskum och fogarna mellan mina färdiga skivor med sikaflex.

Plastar du med epoxy finns det något som heter vitpasta. Misstänker att man kan göra vit epoxy med hjälp av den http://www.batepoxi.se/index.php?surf=sortiment_tillsatser&my=sortiment

Annars kan du måla med tvåkomponentsfärg.

Hoppas att det går att plasta med epoxy på markfrigolit. Den tål i varje fall inte polyesterplast. Se bifogad bild - en droppe, plus en acetonfuktig trasa som nuddat. Prova på en spillbit först.

Annars får du laminera upp skivor på tex en aluminiumplåt och limma fast dom med tex sikaflex, eller nån form av sättlim.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sista skivan på min kylbox fastsatt och tätad med fogskum.

Senast ändrad av toaen | 21 februari 2009 | 09:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har klätt in insidan med aluminiumplåt, leder kyla och lätt att hålla rent.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på en detalj som jag tycker är bra.

Har i många båtar haft isbox. Då har man oftast ett avlopp så att smältvattnet rinner ur. Brukar sätta en bottengenomföring på lägsta punkte och ansluta en slang som jag lägger i ett liggande S, så att det blir en vattenlås.

Även om jag inte använde boxen som isvbox tycker jag det är bra att ha ett avlopp när jag gör ren boxen. Tvätta och spola ur med vatten.

På bifogad bild ser du bottengenomföringen och slangen. Sangen är vid tillfället rak, men jag böjde senare upp den till ett vattenlås. har tyvärr ingen bild på det.

post-945-1394235794,1384_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få utloppet på lägsta punkten, lät jag skivan luta en aning mot avloppet. dessutom turade jag ut underlaget mot punkten som avloppet skulle sitta på och pressade ner skivan med det jag hade till hands när jag limmade fast den med fogskum. Det råkade va ett batteri och några brädbitar så jag fick trycket på rätt ställe.

post-945-1394235794,194_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej,

Skulle man kunna täta och limma isoleringen med sikafelx?, eller är fogskum bättre? hur bär man sig åt med fogskum isf då det brukar expandera mkt. Sätta ihop lådan och sedan täta med fogskum i springor?

Likaså som ex klä lådan invändigt med alu och även täta och limma dessa plattor/skarvar med sikaflex?

Hur får man sedan till locket?, behöver det vara av lika tjock isolering? Ska man lägga någon form av tät-list utanför toppisoleringen om man har en lucka i anslutning ovanför?

Oj, det vart många frågor :) Frågar man inte får man ju inget veta :)

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag limmade ihop min kylbox som en låda, sedan limmade jag in en ytterliggare skiva i botten, för att slippa skarvar som läcker ut kyla. Hela inredningen kläddes in med aluminiumplåt och limmandes med kontaktlim. Fogarna tätade jag med våtrums silicone med antimögel medel. När allt var på plats och kylenheten var monterad limmade jag fast locket. Jag skar ut hålet något vinklat inåt och tog bort den bortskurna delen, som senare limmades på en plexiskiva som var 6 cm bredare. Så när jag stänger boxen så är det lufttätt. Mao öppnar jag boxen uppifrån.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såg att du bor i Östergötaland.. köpte materialet i Las Vikas av en firma som tillverkar badhusleksaker i en speciell sorts cellplast. RIPACK HB 0123-12130

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns hos plåtslagaren, eller på Bauhaus, (men då blir det små skivor).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, ska kika lite hos någon lokal plåtslagare i veckan.

Nu till en annan fråga, hmm. Jag hade planerat att ha den infälld i förruffen men nu vart de hela ändrat. Den kommer att hamna under aktersängen på höger sida av motorn. Hur kommer detta påverka kylan?. Boxen är på ca 40L.

Kan man isolera boxen med en hel skiva som går enda bort till akterspegeln (ca 110cm).

Eller klarar sig boxen med en 70mm isolering på den sida mot motorn. Ville absolut inte placera den där men det är det ställe som jag har ordentligt med plats.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtar är ju alltid kompromisser. Min kylbox är vägg i vägg med motorummet. Det var det stället jag kunde bygga boxen på. Jag fick ta ur motorn och riva skottet till motorummet för att komma åt att bygga.

Va hos plåtslagar och skulle ha ett par skydd till värmarslangar, som sitter utsatta. Hade tänkt mig i rostfritt, men det hade han inte tillräckligt tunn för att det skulle gå att valsa. Men han hade tunn  vitlackerad aluminiumplåt.

Du ville ju ha vita sidor. Lätt att klippa till, fast om du gör mallar så klipper plåtslagaren till bitarna i sin sax och då är de klara och blir fina med engång. Bara att limma mot frigoliten med sikaflex eller liknande och foga mellan aluminiumskivorna med sikaflex - vit.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många exempel på olika installationer i detta forum, vissa är enormt bra gjorda, andra bra :-)

Det jag snabbt lärde mig var att skivorna ofta är stora och klumpiga och att platsen man monterar dem på oftast har någon krånlighet. Jag köpte som sagt var mina skivor i Valdemarsvik, materialet är detsamma som man använder till flygindustrin och har bra isolervärde. Mina skivor är 6 cm i tjocklek och räcker gott och väl för en 80 liters låda. Att man dessutom kunde limma dem med kontaktlim gjorde inte monteringen svårare.. Du behöver inte ta hänsyn till luftventilering för själva boxen, däremot undvik att ha den i anslutning till varmare utrymmen, typ sittbrunnen, Men det finns olika skolor även för det. Jag har placerat min i doghouse, men byggde in den i en teaklåda, med teaklock, blev då ett extra bord att ställa maten på, eller TV eller.. Tänk på att det skall var lätt att komma åt, för det blir en vana att ta ut öl, glass m.m.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok :)

Tror nog jag kommer att strida mot alla bra monteringar faktiskt.

Den kommer att hamna bredvid motorn under aktersoffan, får se hur det går, ska försöka isolera den del åt motorn med dubbel isolering (totalt 10cm). Hade som sagt tänkt att montera den i förruffen men så vart det lite väl tight där.

Tankarna har gått åt det håll du säger, att ha den som ett bord. Det passar tyvärr inte så bra i min båt. Tankarna flyger ständigt i huvudet om en ev bättre placering. Har bara inte kommit på något annat.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite som en TRISS lott, plötsligt så händer det :-)

Lycka till!

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, visst är det så :)

Nu har jag kommit så långt att jag ska klä boxen inuti med aluminium. Nu till frågan. hur tjock aluminium behöver man. Ju tjockare ju bättre?. 07, 1 el 2 mm? Tjockare alu borde väl hålla kylan bättre? Nå för att det kostar mera men endå.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite spännande det där med att sätta ett utlopp/avlopp i botten. Jag har också lite problem med att det bildas smältvatten i min box. Men har inte vågat att göra hål i botten, för jag fick för mig att kylan rinner ut där (kallt varmare än varmt)....  Men det där med vattenlås borde ju fixa den detaljen... Låter ju  genialt..... !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min plåt är tunn, ca 0.8 mm, troligen är en tjockare bättre, men jag fick en hel rulle aluminiumplåt gratis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...