PoinBreak 0 Postad 18 Februari , 2009 Jag har läckage men vet inte var det kommer ifrån. Har en X99 och får in par liter vatten i veckan kanske mindre..... Trodde jag hade läckage genom skrovet typ sprickor, men det finns inga sådana som jag ser. Lämnade även båten Otäckt någon regnvecka i höstas när den var på land. Men det kom inte in något? Någon som har något förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Februari , 2009 Kondens är ett hett tips om du bara har vatten i kölsvinet när någon vistas i båten och det är varmare inne än ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Februari , 2009 Smakar vattnet salt? Ett enkelt test. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 18 Februari , 2009 Beror på om manligger i hav eller sjö! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2009 He-he. Får mig att minnas hemsegling av nygammal båt från Vänern. Vattensäcken hade spruckit vid tankningen och det var några hinkar vatten på durken. Och inte gick det att smaka av så det blev lite panik med hela familjen i sittbrunn och kuling på Dalbosjön. Turligt nog kom vattnet inifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 21 Februari , 2009 Har smakat på batterivatten, när batteriet hade vällt (smakar skitäckligt faktiskt). Men det kan ju komma in vid propelleraxeln om du har en sådan. Även vid roderbussningen. Vid vilken bordsgenomföring som helst faktiskt, det är bara till att börja leta. Mvh Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 24 Februari , 2009 Hej! Nu vet jag inte hur X99:an är konstruerad, men det kan hända att det läcker i skarven mellan skrov och köl! kontollera tätmassan och provdra muttrarna på kölbultarna! Hälsningar Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 2 Mars , 2009 är masten på?? /Suz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 2 Mars , 2009 Skulle gissa på kondens eller genom masten. Även om masten är tät i damasken så kan det rinna på insidan. Det är mycket svårt att göra nått åt (skumma inne i masten eller liknande tror jag). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 3 Mars , 2009 Visserligen inte samma båt men hittade mitt osanolika läckage som jag tycket ökade när jag körde för motor varför felsökning låg på kylsystem. Det var rodret som släppte in en droppe då och då men för motor då den ständigt gräver kom det mer. Står jag stilla är rodergenomföringen ovan vatten. Vet inte hur detta är konsturerar på x en Hur som helst vattnet samlades tills slut i kölsvinet Senast ändrad av thrh | 03 mars 2009 | 09:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 3 Mars , 2009 Har du tittat vid propelleraxeltätningen? Jag antar att du inte ser om det rinner från fören eller aktern? Jag hade själv en liten liten läcka under propelleraxeltätningens infästning. Var väldigt svårt att hitta och laga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Mars , 2009 Intressant, hur får man IN vattnet i ett kölsvin????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 4 Mars , 2009 det rinner säkert in igenom masten eller längs likrännan, det gör det på vår båt /Susanne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PoinBreak 0 Postad 19 Mars , 2009 Tack för många intressanta inlägg. Masten är det inte för det samlas under den samma om det skulle komma där. Tror lite på rodervarianten men det är ju hopplöst att hitta. Tänk om man kunde trycka det baklänges :-) Solen skiner och snart gör min båt det oxå ;-) Blue skies Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PoinBreak 0 Postad 19 Mars , 2009 Ligger i havet....Men såpass mycket kondes? nja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Mars , 2009 Var det salt då? Smaka på tungan bara, du behöver inte dricka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfris 0 Postad 22 April , 2009 Det är med största sannolikhet läckage i kölinfästningen. Skär ut en fin jämn skåra längs hela skarven, täta med Sikaflex och ev. känna på kölbultarna. /Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linco906 0 Postad 3 Maj , 2009 Hej! Vårat läckage berodde på en läckande kran till kylvattnet. Nu är den bytt och båten torr på insidan. Lycka till Linda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser