Gäst BonusVita Postad 16 Februari , 2009 Hej. Jag står i begrepp om att beställa mig en ny båt direkt från fabrik. Ursäkta mig om det på vissa ställen står på Engelska, för båten jag tittar på just nu kommer från utlandet, och jag vet inte vad det heter på Svenska, knappt än mindre vad det betyder... Så om du vill så får du gärna översätta det för mig. I segelsättningen till detta flytetyg är det Dacron, 1st choice, cross cut, 2 reefs på storen och dacron 1st choice på genoan. Om jag väljer tillvalen så kan jag välja bland 3 olika matrial (vet ej vilka i nuläget) på storen. På jib och solent dacron 1st choice. På solent och genoa tri-radial cut of hydranet or spectra. På gennaker polyester stormlite. På spinnaker vet jag ej... En god vän till mig säger att han på sin båt enbart kommer se till att det sitter mylar-segel. Så min fråga är vad är det för skillnad på mylar och dacron? Vilket segel blir bäst på en båt som i mitt fall kommer att seglas iväg på en långsegling, och då träffa på alla möjliga sorters väder, vind, miljö, sol och kyla. I min väns fall där båten mestadels kommer att seglas här hemma i våra Svenska vatten och kanske till våra kära grannar alldeles nästgård, sådant man kan och bör kunna klara av på en vanlig 5-veckors semester... Inga av båtarna kommer någonsin under vår ägo att kappseglas med. Så vad blir bäst? Det som tillverkaren anser som standard, eller det som finns som tillval eller helt enkelt någonting helt annat? Kom med förslag, tankar och ideer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 16 Februari , 2009 Det har varit uppe tidigare och det kan man läsa om härhttp://www.maringuiden.se/forum/;thread=195015 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 16 Februari , 2009 Ok. Då får någon förklara för mig skillnaden, för jag har läst den tråden både upp och ner, och inte hittat något ställe där det förklaras vad skillnaden är mellan dacron och mylar. Och min fråga är om jag skall välja tillverkarens val av uppsättning, antingen som standard eller hans tillval, eller om jag skall välja någonting helt annat!? En förklaring av de Engelska orden hade inte varit fel heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 17 Februari , 2009 Det enklaste är väl att ringa en segelmakare och fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Februari , 2009 Ska du kappsegla är formförändringar i seglet nåt man vill till varje pris undvika så då slantar man upp mer pengar och får ett formtåligt material, t.ex mylar. På köpet får man ett mer ömtåligt segel som inte klarar veck lika bra som Dacron och likn. varumärken. Ska du långsegla så är det styrkan du vill åt och om du kommer 2 timmar senare till Västindien så kvittar det. Billigare blir det ju också. Ta en kraftig duk (ytvikt) av Dacon eller likn. fabrikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 17 Februari , 2009 http://www.saltsjobadssegel.se/material.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 17 Februari , 2009 Oki, jag tror jag börjar förstå! Ett segel i mylar är ett mer ömtåligare men bättre anpassat segel för kappsegling och snabb överfart. Ett dacron är ett mer tåligt segel som klarar hantering, dock är det inte så snabbt. Enligt länken ovan så finns det ett matrial (Polyester), som innehåller både dacron och mylar. Är detta rätt uppfattat? Ett sådant segel borde då vara ett rätt så ultimat segel väl? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Februari , 2009 Vi hade en flerskiktsduk i vår förra genua som vi tagit ur bruk då den fått massor med sprickor i mylarskikten. Det blev en Dacronduk 340 g/kvm istället. Jag ska inte säga att sandwichvarianten är fel val men det är även en prisfråga. Jag har aldrig seglat sönder någon Dacronduk även om sömmarna spruckit. Sånt fixas provisoriskt ombord med tejp och handsöm eller när man kommit iland till bra pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 17 Februari , 2009 Jag har ett försegel i mylar, det har funkat hur bra somhelst. Köpte det på saltsjöbadssegel. De är mycket bra att ha o göra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 17 Februari , 2009 Man kan säga så här: Alla segel är fina i början, förutsatt att de är rätt sydda. Ett segel i ren dacron är slitstarkt, men töjer sig lite hela tiden och tappar formen något varje gång du använder det. Seglet blir bukigare och båten kränger mer och du får en obekvämare segling, detta lite i taget över tiden. Ett segel i laminatduk eller i mer spännande duk, t ex mylar, håller formen länge, för att en vacker dag ge upp. Beroende på hur du använder seglet, och framför allt hur du förvarar det avgör hur länge det dröjer, men ett välskött exotiskt segel kan lätt vara hur fint som helst efter 10 år. Efter 10 år kan dacronseglet vara hur helt som helst vid första anblicken, men helt utseglat och tappat formen totalt och göra din segling både obekväm, långsam och svårtrimmad. Vilken båt du ska ha avgör också vilket segel du ska ha, inte bara hur du tänker använda den. En bra kompromiss är som föreslaget ett sk cruisinglaminat, som jag tror är dacronduk som är skiktlimmad (har jag fel, hojta till!) för att minska töjning av duken. Kanske är det det rätt för dig, en ganska bra inte allt för dyr kompromiss. Hittade f ö ännu mer bra info om olika dukar här, http://www.gransegel.se/duk.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Februari , 2009 BonusVita Många båtar utrustas orginal med billiga, dåliga segel som inte gör båten rättvisa. Detta i ett fösök att få priset för båten att se billigt ut och ändå tjäna på marginalerna. Hur är det med din båt-typ? Försök ta reda på det. Kan ske finns det en märkesklubb för båttypen som du kan kontakta och fråga. Vet Bavariaägare som inte tagit orginalsegel utan låtit segelmakare sy upp nya bättre segel istället. Kanske lönar det sig för dig också särskilt med tanke på att du tänkt långsegla och måste kunna lita på att seglen håller (och då menar jag också formen) hyfsat länge . Det är alltid trevligt att prata med segelmakare. Vet att det finns dom som syr upp seglen hos RollyTask i Thailand vilket blir billigt trots att kvaliten är bra. RollyTask är ett av de största segelmakerierna i Nya Zeeland ( eller var det Australien) Har en bekant som fick segel från dom som han var väldigt nöjd med. Kommer inte ihåg vilket segelmakeri det var men det går säkert att Googla på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 17 Februari , 2009 Gissar att det är Rolly Tasker som syr upp seglen hos Rolly Tasker. ;-)http://www.rollytasker.se/ Och Seglarhuset förstås... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Februari , 2009 Ooooops! Har hänt en del sedan min bekant beställde segel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Februari , 2009 För långsegling är det dacron som gäller fortfarande. De är slitstarkare, kostar mindre, är mer förlåtande mot överbelastning och är lättare att reparera/förstärka än dukar av mylar, laminat och andra moderna alternativ. Dina segel kommer att behandlas illa - de kommer att sitta uppe i kanske åratal, de kommer att utsättas för massor av hetta och UV-strålning, kyla, fukt och mögel. De kommer att fladdra för mycket då en långseglarbesättning ofta är liten, de kommer att ta stryk i för hård vind. Allt detta klarar dacron bättre än något annat material. Och dessutom billigare. Och som sagt och reparationsmöjligheter finns nästan överallt, även i tredje världen. Dacron tappar visserligen formen tidigare än alternativen men i gengäld sker försämringen i ganska långsam takt. Ett gammalt dacronsegel kan vara rätt dåligt i formen men fortfarande vara användbart medan mylar, laminat och andra mer high-tech alternativ tar slut tvärt. Och då är de verkligen slut! Nu vet jag inte vad det är för båt, men två rev på storen låter inte bra, det skall vara tre och det tredje riktigt djupt. Och jag skulle nog vara tveksam om seglen är standardsegel som följer med en ny båt. Dessa brukar vara billiga och av låg kvalitet. Långfärdssegel kan gott behöva förstärkas litet med några extra sömmar på strategiska ställen, slitlappar vid spridarna och gärna något tyngre duk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 18 Februari , 2009 Ett laminatsegel är bätrre snabbare snyggare när det är nytt. Ett draconsegel är bättre snabbare och lever fortfarande om 10 år. Sen finns det kvalitets skilnader inom både laminat familjen och dracron familjen. Och de sämsta och billigaste kvaliterna är alldrig bra. Ett billigt dracronsegel är kass redan från början. Jag såg p å mässan ett dracron med invävda vecktran trådar för långseglare verkar bra. Typ det bästa från två världar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser