Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
inka508

Motorisolering

Rekommendera Poster

Hej !

Är i färd med att utföra vissa renoveringsarbeten i min båt bl a ny motorkåpa.

Har köpt isoleringsmattor av traditionell typ. Min fråga. När man skall måttanpassa dessa skivor vilket redskap är bäst att använda då ? Har prövat vass kniv, såg m m. Det känns som det är viktigt att få någorlunda bra snittytor för att få dem att sitta bra ?

Mvh

Ingemar k

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att traditionell typ avser gummimatta med folie?? Går att skära med vinkelslip kakeltrissa, eller med kniv. Vinkelslipslösningen fungerar även på frigolit... Denna lösning luktar dock en del, men snitten blir fina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg förutsätter att det är motorrumsisolering som du köper på båttillbehörsaffär, foliebelagd med eller utan självhäftande lim. Först och främst föreslår jag kontaktlim framför självhäftande, det sitter längre och bättre (använd gasmask om du inte vill bli hög). Sedan så åker du till byggmarknaden och köper en rockwool såg som man har till väggisolering. Det är det enda verktyget som funkar bra för att såga dessa mattor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gåt utmärkt att skära mattorna även den som är 50 mm med en vanlig brytbladskniv. Tricket är att doppa bladet i en såpa/vattenlösning så går det perfekt. Med denna lösning slipper du få flisiga kanter som det annars blir av en sågtandadkniv. Glöm inte att tejpa skarvar och kanter med aluminimtejp efteråt. Snyggt och mindre risk för att materialet samlar fukt. Ett anna tips för att dämpa ljudet ytterligare är att rulla eller spruta ytorna med Noice Killer före skivorna. Denna produkt omvandlar ljudet till värme på något märkligt sätt. Fungerar kanon och har en låg vikt och bygger bara 1-2mm ytterligare. Goola på produkten för att hitta ett inköpsställe eller hör med en större bilstereobutik.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänkte bara höra, doppet i såpa/vatten funkar det bra även på cellplast vet du det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag isolerade idag, det gick bra med vanlig brytkniv dvs typ mattkniv som man köper på byggmax. Först skar jag snittet, sedan ställde jag skivorna och sågade med mattkniven, det gick bra för mig ialla fall.

blev lite grinig nu bara när jag läste om detta sk noice killer , kanske man skulle haft det först... :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...