Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
erikhj

Lätta sandwitchmaterial för plana ytor

Rekommendera Poster

Hallå alla!

Har följt ett par diskussioner här inne om sandwichmaterial. Många verkar tampas med frågor om fuktkänslighet och hållfasthet i krökta ytor.

Jag letar istället efter ett lätt och styvt material som skall användas för plana ytor. Det skall användas till en skiva som skall fungera som ett lock ovanpå ett ihåligt utrymme, där man skall ex. skall kunna förvara grejer. Skivan ha helt okej ljuddämpande egenskaper och bör i viss mån vara resistent mot fukt i form av spillda vattenflaskor och liknande men inte mer än så. Den skall ersätta en ca 1 cm tjock plywoodskiva som används i dagsläget.

Jag undrar om det är någon som har koll på några lämpliga skal och fyllningar till ett sådant sandwichmaterial. Jag försöker hitta något med så hög styvhet&hållbarhet/vikt-ratio som möjligt. Jag är inte intresserade av endast billiga alternativ utan jag vill bara veta vad som finns.

Jag har försökte använda internet för att få någon sorts överblick över sandwichkombinationer och dess egenskaper men det känns som en djungel.

Detta har jag kommit fram till på egen hand:

Vanliga fyllnadstyper är trä, skumplast eller honeycomb-strukturer. Några vanliga fyllningar: Balsa/trä, polystyren, vinylcellplast, polyuretan, akryl, fenolplast. Skalet är ofta ett glasfiberlaminat.

Om någon sitter inne med denna kunskap och kan ge några råd får de gärna dela med sig! Glad

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ganska lätt att göra ett sandwichmaterial själv. Du skaffar PVC foam (Airex) i lämplig tjocklek och laminerar glas eller kolfiber (beroende på krav på hållfasthet och vikt) på bägge sidor med epoxy. Om du tänker pröva själv kan jag ge dig några tips.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha det absolut lättaste/starkaste så är det hynocomb i alu med ytskickt i epoxy men det kommer att Kösta...

Blir det för dyrt kör då Dywnicell/Airex/Motsv och epoxy på det, kolla Nils malmgrens sida http://www.nilsmalmgren.se/

eller denna, som jag tror är lite billigare:

http://www.kompositfabriken.com/index.html hmm föräldrar ledig....

Anledningen till att du skall välja epoxy framför polyester är att epoxy är starkare och därmed kan du använda mindre material och då blir det lättare.

NM har en bra liten bok som täcker det mesta man behöver veta om epoxy laminat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxy eller polyester har inte så mycket med styrkan att göra, det är nog mängden fiber som avgör det. Laminatet blir något lättare med epoxy och framför allt vattentätt (vilket inte är fallet med polyester).

Här lite trevliga bilder från ett projekt jag delvis varit inblandad i

http://www.catsailor.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=130505&page=1

Det går bra att göra utan vacuum, det blir en aning tyngre och man har lite större risk för luftbubblor. Däremot är peel ply väldigt trevligt, man får en yta som är ren från det vax som kommer från epoxyn och som går att ytbehandla utan en massa slipning och tvättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...