Lasse-L 341 Postad 9 Februari , 2009 I Båtnytt 2/2009 Fråga: Äger du GPS? Ja, svarade 82 %. Ett troligt svar. Fråga: Kan du hantera en Sextant? Ja, svarade 28 %. Ett helt otroligt osannolikt svar. Hur kan Båtnytt publicera ett så osannolikt svar?? Har dom inte bättre koll på sin läsekrets? Mer än var fjärde skulle kunna navigera med sextant! Har frågat runt i båtklubben, där var det 1 på 18 som kunde konsten för 25 år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Februari , 2009 Ja men dom som svarade menade kanske inte navigations instrumentet sextant utan en sex tant. Och då tycker jag att svaret kanske är mer rätt.............. Senast ändrad av oceanis | 09 februari 2009 | 16:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 9 Februari , 2009 Jo men även det svaret är ju lite felvisande, eller är det inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 9 Februari , 2009 Kanske men utgå ifrån att Båtnytt frågat lika många kvinnor som männ. Då innebär 28 % att mer än hälften av gubbarna kan hantera en sextant. Några gubbar är för gamla och några för unga och en del inte intresserade så 28-30 % borde vara ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sobril 1 Postad 9 Februari , 2009 Ja så måste det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 9 Februari , 2009 Jag har faktiskt ärvt en sextant av min mammas morfar. Innan jag dör ska jag ha provat den iallafall. Mvh Lasse liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 9 Februari , 2009 Ska du prova en sex tant du ärvt av din mammas morfar? Jag förstår att det tar emot.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 10 Februari , 2009 Om hälften av det tillfrågade är kvinnor borde ju %-satsen vara betydligt högre. Dessutom är frågan i så fall ställd till fel person. Sex tanten skulle såklart fått frågan så skulle ett korrekt svar framkomma... Själv kan jag varken hantera sextanten eller sex tanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 Februari , 2009 Vad säger att en gumma inte kan hantera en sextant med eller utan mellanslag. Här gäller det att var openminded Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser