Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
kicken

Dubbel styrning

Rekommendera Poster

Är de möjligen någon som kan (vet) hur jag lämpligast monterar dubbel styrning på min akterruffade plastsnipa. I hytten har ja teleflexstyrning med ratt. Jag skulle alltså vilja ha en ratt på utsidan också,så att jag kan sitta ute vid fint väder,vid fiske mm.Är det någon som har en bra lösning på mitt problem vore jag mycket tacksam.

Trolling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autopilot med handkontroll kanske? Glad

Eller heter det fjärr?

Senast ändrad av Sobril | 06 februari 2009 | 15:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

På en tidigare ägd båt hade jag dubbla styrplatser med Teleflexstyrning. Från styrsnäckan på förarplatsen gick det ut en extra Teleflexkabel på en meter till en extra ratt på utsidan av styrhytten. Det verkade inte vara någon hemfixad lösning utan föreföll vara förberett i orginal. Det finns ju två öppningar på styrsnäckan - den ena användes för kabeln till motorn och den andra till extraratten. Båda rattarna rörde sig således vid rattandet. Det bör alltså gå att köpa standardkomponenter för att tillgodose ditt önskemål.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som har erfarenhet av ett sådant arrangemang? Jag är också intresserad och vet att jag har en extraingång!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så enkelt?Jag ska åka ned till båtklubben så fort vädret tillåter.Tackar så mycket för tipset.

Trolling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en båt med två styrplatser. En segelbåt med trasigt underliv alltså en frihängande roder. Ratten i sittbrunen påverkar rodret medelst ett länksystem och ratten i däcksalongen går är ett teleflexsystem som går direkt till kvadranten. Bägge rattarna snurrar när man styr.

Det är ju ett mer komplicerat system, så för din del är nog det vettiga att komletera med telefleksstyrning på bägge rattarna.

personligen hade jag nog föreragit Sobrils lösning, då jag seglat med autopilot  sen början av 1990-talet. En utrustning jag inte kan tänka mig va utan. Autopiloten styr dessutom för det mesta mycket bättre än vad jag själv kan göra och det timme efter timme.

Dessvärre är en autopilot för rattstyrning ganska dyr. Normalpris ca 12 000 kr och ca 10 000 kr som kampanjpris och julrea. Det finns ju ibland begagnade autopiloter till salu på nätet. Jag har sett två för ratt det senaste halvåret för ca 5 000 kr. Den första var såld när jag ringde och den andra fick jag se när precis jag köpt min nya på Hjertmans julrea.

PS. Hjertmans Julrea varade fram till 13/1 och man sålde rattpiloten för 9990 kr. Nu har man kampanjpris tom 15/12 http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=876&artname= detta fick jag se när jag skulle kolla priset på fjärkontrollen. Det är allt lite sjukt att man oftast har nersatt pris på en vara.

Nu är jag kanske inte ledsen för att jag köpte en ny till det dubbla priset. Den är ju mer sofistikerad än den begagnade och jag räknar (även denna gång) att nuvarade båt blir min sista.

Sobril föreslog fjärkontroll. Jag har även funderat på det för egen del, men även den är rätt dyr. 3 990 kr för den enklare och 5 900 kr för den mer avancerade. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=877&artname= Jag tyckte inte att jag hade råd med fjärrkontroll för tillfället så jag monterade manöverpanelen i sittbrunnen aldeles på utsidan dörren till däcksalongen. Jag har haft en liknande montering i det tre båtar jag haft med autopilot med separat manöverpanel för rorkultstyrning och det har fungerat utmärkt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. autopilot och Teleflex:

På min tidigare båt (en snipa 7,75*2,4) satte jag en *pinne* på roderaxeln och sen satte jag en vanlig Raymarine ST-2000 Tiller Pilot på pinnen.

Den hade även (trådbunden) fjärrkontroll..funkade hur bra som helst.

Ratten snurrade när piloten styrde..man kunde sitta på fördäck och styra..man fick manuellt lossa piloten från *pinnen* när man ville styra manuellt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där intresserar mig...

Jag har en cabinbåt med en VP inombordare på 100-drev. Styrningen är otroligt lätt, åtminstone i farter upp till 15-20 knop.

Har funderat en del på autopilot att ha enbart för trollingfisket (=inga påfrestningar alls) men inte fallit till föga just pga av det höga priset. Men, nu har jag möjlighet att köpa en Autohelm 800 (gammal sak, avsedd för rorkultsmontage) och funderar på att sätta den på insidan akterspegeln, för att kunna häkta på och av den vid fisket. Skulle det kunna funka Gunnar?

Det går ju en arm som man med lite god vilja skulle kunna kalla rorkult som styrkabeln är fäst i, samt att styrningen är så lätt så servostyrning mer el mindre framstår som ett skämt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen är väl att knapparna sitter på styrenheten, annars är autopilot toppen. Skulle inte kunna tänka mig att vara utan. Har tom funderat på en liten rorkultspilot till bohusjullen - fast där skall det ju egentligen va en svängd rorkult som man kan sitta på vid tex dörjefiske.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att knapparna sitter på styrenheten är inte hela världen i detta fallet, jag behöver nämligen inte göra kursändringar speciellt ofta eftersom jag mest tänkt använda den vid utlägg/upptag samt vid hugg. I övrigt klarar man ju att styra själv. Dessutom kommer den att sitta ganska lättåtkomligt eftersom det finns en lucka allra längst akterut. Men nog borde det funka i max 2.2 knop? Det bör väl även en liten rorkultspilot (tiller?) orka med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns även med sladd och kontrollen i änden, andra ändan!. Men jag tror att du behöver en något starkare än den där 800 som du sa. De är inte så mycket dyrare att gå upp ett par steg. Och ibland saluförs det begagnade på blocket så som Toaen sa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du tror inte en 800 klarar det? Alltså, på tomgång/trollingfart är det inte tyngre än att jag kan hänga över akterspegeln o styra m.h.a. händerna direkt på drevet...

Och jo, det blir mkt dyrare om jag går upp ett snäpp, iom att jag får köpa 800:an för just... 800:-, komplett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo självklart prisvärt och naturligtvis räcker det då. Sedan får du väl byta upp dig om det behövs. Det kan ju inte vara så svårt att bli av med den där 8 hundran och då utan att förlora på affären Flört Men kolla om det finns sladd till den, du vet vad jag menar. Alla har vi väl haft leksaksbilar med sådana grejar. Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...