Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Edd1e

Nya fönster och ramar?

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en magnifik midget i ganska risigt skick. ett av dom mindre problemen är att fönstrena är redigt slitna. hon är från 1969 aå kan anta att dom fått sitt på sjön.

Är det svårt att byta dewssa själva? är normalhändig men vad ska man tänka på, plexi eller vad finns ngt annat som är bättre? ngn som kan proserna på detta?

tacksam för tipps.

Mvh Emma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emma !

Din lokala glasmästare kan hjälpa dig med nya rutor. Bästa valet är att välja Lexan som klarar solljuset bra utan att krackilera.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag bytte ut fönstrena i min magnifik förra sommaren. Det var helt klart lite knepigt men eftersom jag vid samma tillfälle målade överbyggnaden (gelcoaten var bortom räddning) så var det möjligt att spackla igen de gamla hålen med glasfiberförstärkt spackel och sen göra nya fina hål för skruvarna. Jag använde korta självgängande skruv med icke försänkt tunn torx-skalle (försänkt skruv i ett försänkt hål gör att plexirutan spricker med tiden). Du skulle ju kunna använda genomgående skruv med mutter, men då kommer den antagligen sticka ut en del på insidan.

Jag måttade upp mina fönster och gjorde en ritning som jag tog till ett företag som fräser ut det från stora skivor. Tror dom tog en 1000kr för paret. Dom borrade upp hålen samtidigt och fasade kanterna så det var sen bara att skriva på plats. Jag tätade med vit sikaflex mellan plasten och fönstret och sen skrapade bort överflödet. Ganska trixigt och kladdigt. Men slutresultatet blev mycket fint.

Jag har kvar ritningen som jag skickade till verkstaden, så om du vill ha så kan jag skicka. Min mail är olsson.emil at gmail.com. Jag vet inte om alla magnifik har exakt samma storlek på fönster och du kommer inte att ha samma hålmönster eftersom jag placerade ut helt nya hål. Ett alternativ för dig är att ge verkstaden ditt gamla fönster så kan dom använda den som mall när dom skär till ett nytt. Men då finns risk för att det inte blir lika rakt och fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...