Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Yamma

Vi Båtägares tester!

Rekommendera Poster

Hur mycket litar ni på testerna i VB?

Efter att ha läst Anders Jelvings test av Yamarin 68 dc ( nr 6 2008 )så dalar illafall mitt förtroende för dem.

I testet skrevs att Yamarin 68 gjorde 51,3 knop med Yamaha 250hk medans Finnmaster F 68 med samma motor kom upp i 44 knop.

Då jag har kört en bekants Finnmaster med 250 hk så vet jag att med den motor så toppade den ca 51 gps knop och inga 44 som Anders skrev.

Antagligen var det fel propp eller fel hissning på motorn i testet med Finnmastern.

Jag tycker det är skitdåligt av VB att inte göra rättvisa tester på lika vilkor!

Man undrar om VB är opartiska ialla lägen?

/ Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Har själv en F68 och är mycket nöjd med den. Toppfarten var 46knop med 200hk och sen upgraderade jag motorn till 250hk och nu har jag en toppnotering på 52,2 knop på GPS. Jag har varit i kontackt med vi båtägare ang detta och dom värkar inte veta vad dom håller på med. dom menar att dom gör labratoriemässiga mätningar men det tror jag inte på. det dom skriver värkar mer styras av personliga åsikter och sponsorpengar från vissa leverantörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkligen trist om det är på detta viset, jag vill gärna hoppas och tro att skribenterna är till för oss, det är ju därför som man köper och betalar för tidningen, men det är tydligen som allt annat just nu, man kan inte tro på något som skrivs i tidningar eller på webben. allting verkar redan sålt & köpt .... nåväl det onda har alltid något gott med sig ... på maringuiden får jag reda på sanningen ...... mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brtsett från vissa faktafel som ovan. Så måste jag faktiskt försvara ViB, tidningen som helhet har blivit mycket bättre sen den delvis nya redaktionen började för nåt år sen. Tycker kvaliteten på artklar mm är på en helt annan nivå nu. innan köpte jag mest tidningen i brist på annat. Nu köper jag den för att den faktiskt är bra. ngn som håller med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att VB är en bra tidning. Flört

Men poängen är ju att VB som ledande tidning måste utföra korekta och oberoende tester. Väldigt många båtspekulanter använder ju tidningen som riktmedel vid eventuella båtköp. Det kan ju tänkas att folk väljer bort båtar pga deras tester sågar en båtmodell, och det är väl inte tanken? 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ska fakta alltid dubbelkollas och vara rätt. när det gäller sågningar/omdömen etc så är det väl som alla andra tidningar. reportern/redaktionens personliga smak slår alltid igenom lite. T ex Automotorsport hyllar alltid de tyska bilarna, speciellt BMW. Teknikens värld gillar inte alls BMW lika mycket och ger nästan alltid Volvo högre bertyg/bättre omdöme än vad AMS ger. typ.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har prenumererat på VB ett par år nu och kommer fortsätta att göra det (700 kr va de visst) så det är inte det att det är en dålig tidning, tycker det är mysigt att sitta i fotöljen på vintern framför brasan och drömma om båtsäsongen .... det kanske är kommentarer som denna från Mathias som når så många båtälskare, som gör att dom på VB tidningen skärper till sig lite extra till näst test, sanningen kommer alltid fram och till sist så dödar man alltid myten med fakta .... mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej faktiskt inte.

Nog har den blivit bättre sedan herr Genberg slutate som chefredaktör, men bra är den inte. Mina synpunkter:

1. Språket. Läser man tidningen från början till slut så får man känslan av att den är skriven av idioter för idioter. Svenskan är måhända korrekt, men i sin jakt att göra tidningen mer lättläst, och försök att skapa underhållande (läs rolig) läsning, så används det onödiga förenklingar och löjliga jämförelser. Se ledaren i senaste numret där ett dB-test vill jämföras med att skaka en kakburk full med makadam. Det ger ett oseriöst intryck och jag tror att journalisterna egentligen kan bättre.

2. Bilder. Det är alldeles för få bilder i båt-testerna. i 9 av 10 fall inleds ett test med en bild över ett uppslag på hur båten ser ut under gång (gärna när den svänger eller hoppar i en våg). Detta kanske är häftiga bilder men visar egentligen inte hur båten ser ut. Borde kompletteras med en bild på båten i profil. Stillaliggande. Sedan brukar det vara en bild från sittbrunnen, en på förarplatsen samt en på motorrummet. Det borde vara fler detaljbilder och fler bilder inifrån ruffen. Antalet bilder har ökat de senaste åren, men det är fortfarande snålt med dem.

3. Träbåtar. En kulturskatt, javisst. Många av dem är riktigt fina. Men Jag tycker det skrivs för mycket om dem. Eller rättare sagt, de artiklar som är känns väldigt tråkiga att läsa eftersom det oftast bara handlar om hur någon har renoverat sin båt, samt någon bakgrundshistoria om en i sverige helt okänd modell.


Vad som är bra är bl.a. att:

x Det är en mångsidig tidning som berör många olika områden.

x Testerna åtföljs av data och tydliga tabeller där man kan se bränsleförbrukning och fart vid olika varvtal och belastning.

x Omvärderingen är rolig att läsa, även om de omvärderat några av båtarna tidigare, ex.vis Utrtern 690


Jag prenumererar på både Båtnytt, Vi Båtägare och Praktiskt Båtägande, och tycker nog att den sistnämnda är mest lärorik och intressant.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni inte lägga in era egna tester och erfarenheter här. Det torde väl bli utan sponsorpropaganda Flört
Kanske en egen kategori med testade motorer eller nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en chans att en så erfaren testare är köpt. Allt för ofta förekommer det konspirationsteorier om olika tester är köpta. Men det säger sig självt att en tidning måste stå fri från marknaden. Sedan kan man ha invändingar emot hur testet har gjorts eller om fakta är fel. Den som tror att svenska journalister är köpta har dålig koll. Men som det heter som man känner sig själv känner man andra.

Lasse K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl rätt allt som står i tidningarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för visat intresse.

Först vill jag som testare av den aktuella båten säga, jag är inte köpt! Båten  jag testade den molniga dagen i  september gjorde sina knappa 45 knop.
Även jag vet att den borde presterat bättre, men det var inte vad vår mycket exakta GPS visade.
Det finns ett antal parametrar som kan varit inblandade. Inte sällan råkar jag ut för så kallade hookade skrov. Det innebär att bottnen efter gjutningen fått en något konkav form i bottnen, Oftast beror det på att de plockats ur gjutpluggen för tidigt. Vid den efterhärdning som sker drar skrovet ihop sig något. Blir därmed lite bågnad i bottnen. Det resulterar sedan i att skrovet suger fast i vattnet.
Om, och jag säger inte att den båt vi testade var av den avarten, ändå var beskaffad med denna lilla deffekt,kan det mycket väl ha bidragit till den något reducerade toppfarten. Hur som. Båten vi testade var utrustad med en 250 hästars Yamaha. Toppfarten landade på 45 knop. Punkt.
Vidare kan jag för intresserade säga att den båten borde inte göra mycket mer. Redan vid 40 knop kännns den instabil. Vid 45 rent obehaglig. Vid 52, som någon ägare lyckats notera, vill jag inte ens åka med.

Anders Jelving / Vi Båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu båten var hookad borde inte det då påverka stabiliteten på båten? Att då i samma andetag säga att båten vid 4o knop känns instabil verkar konstigt.

Om nu hookade skrov är så pass vanligt som du säger varför inte då göra ett repotage om denna extremt viktiga detalj för alla båtköpare?

I ett mail från VB så säger ni att ni testar båthastigheten i labratoriska tester. Hur går dessa tester till?

Se länk nedan för att se Yamahas uppmätta hastigheter.

http://interboat.se/....

/Mathias



Senast ändrad av Yamma | 04 februari 2009 | 16:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag Har haft min finmaster i en hel sommar med 250hk och jag känner inte igen Anders Jelvings beskrivning av hur båten går i sjön. Jag har varit både i skärgården och till havs en hel del och även ricktigt blåsiga dagar och jag känner mig tyrygg i båten. den går som på räls även i 50 plus knop och känns inte mera ostabil en den Yamarin68dc som jag har provat tidigare.

Jag åkte mellan nynäshamn och nåtarö när hela havet låg på innåt i 25 sekundmeter enl väderprognåsen och då gick det inga 50 knop men det känndes hyfsat säkert.

Om nu båten du provade ev var hookad i botten och det var det som var den bidragande orsaken hur kan du då säga att du inte ens törs åka med i båten om du inte vet hur den går med ett rakt skrov där den toppar minst 50?

Och hur kommer det sig att Yamahas körfakta talar imot din test? är det Yamarinen som är hookad i det testet kanske?

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant debatt!

Om det nu är så pass vanligt med hookade skrov borde då inte en seriös båttidning ha som standard att mäta upp båtarna innan provkörning?

Sedan skrivs det att båtarna testades med samma motorer. Var det då fysiskt samma motorer? Dvs, flyttades motorn mellan de båda båtarna, eller var det bara motorer av samma typ/fabrikat? Av erfarenhet vet jag att det kan skilja väldigt mycket i produktionen på motorer, faktiskt ända upp till 10-15%. I sådana fall är det ju mer ett test av två olika båtmotorer än av två olika båtar...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nummer 6 2008 borde rimligtvis ha utkommit i Juni 2008. Du skriver att du provat båten i september, fanns båten sep 2007 eller var det en prototyp?

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man kunnig på sitt område så kanske en varningsklocka hade ringt under den utförda testen !?!?!?!  

Ska man inte då avbryta och diskutera med tillverkare om noterade avvikelse?

Att utföra en test / jämförelse  så måste man utgå från att  ''allt är som det ska''  annars blir effekten   ''en frisk och en hallt'' i samma springtävling !?!?!?!?!

( undra vem som vinner då ...  :-o

  

- Vill vi läsa om tester utförda på fel grunder ????  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag vill läsa något i testväg nuförtiden.. D enda sättet att bli säker är att prova själv. Alla är vi så olika, något som vissa tycker är skit kan ju i andras ögon värderas mkt högt.. Det är inte så lätt att testa något och sedan värdera det till allas trevnad. Alltid blir d någon missnöjd.. Så många diskusioner om vad som är bäst och alla med en egen vilja. Ja d kan inte annat än sluta i kaos..

Detta är inte på någotvis unikt för båtar, detta återfinns i alla läger, bilar båtar motorcyklar etc.. Påtalade förr dessa tidningars totala avsaknad på respekt för jänkebåtar. Dessa utmålades som skräp och d absolut värsta skrotet som någonsin flytigt runt på havet..

Jivetvis hade dom fel, men en nordisk tidning försvarar i första hand nordiska märken. Så har d alltid varigt och så kommer d nog att förbli.. I Englands motsvarighet till tidningen Entrepenad, utsågs Jcb till den bästa grävlastaren för några/något årsedan. Jcb är Engelsk och dom har förmodligen aldrig hört talas om Huddig eller dylik. Dom väljer precis vad dom vill ha med och skriver precis som dom vill.. Kan vara helt fel men skrivs likförbannat ner..

Så ta tester som ovan med en nypa salt, d ska vara vägledande men inte missvisande .. Detta är gränsfall.. Men d finns värre klavertramp att hänvisa till. Dock brukar dessa tystas ner ganska fort och rinna ut i sanden.. Men d borde helt klart regleras så att d blir mindre tyckande och mer fakta..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var just inne och läste en tysk test av F68an och dom skriver att båten gör 45 knop redan med 200hk vilket jag kan intyga då jag köpte min med just 200 först och i ett senare skede upgraderat till 250hk. det står även att den går bra i sjön och att den känns säker.

Läste även en norsk test, och samma där den fick 4 av 5 möjliga på sjöegenskaper och rätt så bra kritik på resten med förutom sovplatsen men det är ju ganska vanligt att DC båtar är trånga i ruffen. även här testades båten med 200hk och med fyra personer i båten fick dom upp den i en god bit över 40 stod det i testet.

Finska testerna har jag inte läst för jag förstår inte finska. Dessa tester finns som länk från Finnmaster.fi

Konstigt att det kan skilja så mycket på vem som testar och framförallt är det tråkigt när båtarna får dras med ett dåligt ryckte bara för att en Branchledande reporter ev har provkört en hookad båt och verderat den därefter.

Jag anser att om det finns felakigheter i skrovet som gjort att den gick 5 knop saktare samt känts instabil i sjögången så är det tillräkligt allvarligt för att en erfaren båttestare borde kollat upp detta och antingen testat en båt utan defekter eller skrivit att båten betedde sig underligt på grund av defekterna.

Många mäniskor litar på dessa tester och köper båtar därefter. Detta gör att vissa tillvärkare får sälja mindre båtar samt att vissa får sälja mer.  Jag tror inte att en reporter får betalt i fickan för att skriva nått specielt. därimot tror jag att vissa reportrar är mera tjenis med vissa leverantörer på grund av olika saker och att det därav kan bli en vinklad bild av verkligheten

sen är det ju tråkigt att andrahandsvärdet på båtarna sjuker på grund av felaktig fakta i testerna.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testerna i VB läser jag sällan numera. Jag har sett för mycket bakom kulisserna för att lita på dem (och de flesta andra tester också). Men just tester i VB har jag exceptionellt dåligt förtroende för.

VB slutade jag prenumerera på efter att ha haft en del skriftväxling med dåvarande redaktionen om just tester och (fullständigt felaktiga) långtgående slutsatser. Så småningom kunde ibland Mr Genberg hålla med om att det kanske var fel i testet, men man tog aldrig in någon rättelse (se länkar till andra trådar i tråden nedan).

Bl.a. minns jag när man testade tre olika drivlinor med samma motor och båt, och lyckades få förbrukningssiffror som vida översteg vad motorn teoretiskt kunde dra. Inga varningsklockor ringde där inte. Jag vet vad de gjorde för fel, men de var så inkörda på sin tokkalibrerade utrustning (och att försvara den) så man insåg inte att man kanske bör fundera på hur man kopplar in den också.....

Just nämnda testare har blottat sin okunskap förr. En av de mest anmärkningsvärda artiklarna av honom var i VB nr 3/2005. En artikel som dels visade sig till stor del vara plankad, dessutom innehöll felaktigheter som redan den med bara elementära elektronikkunskaper bör reagera på. Ingen rättelse eller tillrättaläggande infördes heller. En debatt (en av dem som inte censurerats av webbmastern) om just denna osedvanligt dåliga artikel av Anders Jelving kan läsas här: http://klotterplanket.marinan.com/...

Vad gäller det där med att båtjournalisterna på glasstidningarna inte är köpta är ungefär lika sant som att man skall tro på allt vad en bilsäljare säger. Men man kan vara köpt på olika sätt, så det är klart att de själva inte upplever sig som det. Mycket vanligt är dock att testet omgärdas av lite evenemang och annat så att journalisterna skall trivas. Och jag (med erfarenhet av det, fast från båt/prylföretagets sida) kan ju säga att journalisterna inte alltid är mest intresserade av det de skall testa. Försiktigt uttryckt....Förvånad . Omvänt så blir båtjournalisterna ofta rätt sura och aviga om dessa små bonusar från båt/motorleverantören saknas, vilket brukar synas i testresultatet och omdömen. Mänskligt och i vissa fall kanske inte ens medvetet, visst. Men det är så det går till.

Som exempel kan jag nämna ett test där journalisten (skall inte nämna namnet här !) var så bakfull att allt för honom var en enda pina. Motorbåten - som i grannländernas tidningar hyllades - sågades och fick omdömet möjligen ok för ett lomhört pensionärspar. Nu säger jag inte att det alltid är så, men det förekommer bevisligen. I Sverige, när flera av de ledande tidningarna gör tester. Tyvärr.



Senast ändrad av IngemarE | 05 februari 2009 | 13:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta trådar du länkade till!

Väntar med tålamod på att Anders Jelving ska utveckla sin teori om att testbåten hade hookad botten och varför detta inte nämndes i testen.

Jag är helt med på att mycket av kritiken är upp till testpersonen eget tycke och smak, men förbrukning,fart mm borde ju vara uppgifter man SKA kunna lita på!

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När ny fakta kommer upp borde det vara extra intressant  att ta del av den , annars blir effekten att man med hjälp av både spikskor och isdobbar ned borrade i marken och med all sin tjurighet bromsar en normal utveckling !?!?!?!?   -Vem vill det ?   

 

Klart , är man kung i sitt egna lilla land så vill man kanske bara hör ,ja tack , ja tack  hela tiden !  -Jag bara gissar  !!!!!

 

-Jag gillar folk som förstår varför man föds med 2 öron och bara 1 mun .......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske beror på att det inte var solklart till vem Ditt inlägg var riktat och vad Du avsåg med det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så många gånger är d alltid känsligt att ifrågasätta och ha synpunkter på experters utlåtande.. Det är svårt att i dagens samhälle anse sig själv som expert och allvetare inom området för d finns för många av den varan..

Förr var detta enklare, då var d mer rent mjöl i påsen (även om d fuskades, mutades mycket även då). Men på någotvis mer rent spel än dagens tester.. Då fanns inte heller så många tillverkare av samma produkt.. D fanns inte heller någon större konkurans från andra världsdelar.. Våran produktion hotas idag av en ständig motvind i så gott som alla områden som har med tillverkning och export att göra.. Alla länder mer eller mindre gör sina prylar både bättre och billigare än vi kan göra här så varför ska dom köpa något dyrt av oss när dom kan själva..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag väntar fortfarande på Att Jelving skall svara ang det hookade skrovet samt varför hans test skiljer sig så mycket från verkligheten samt andra tester. Men han värkar ha gått under jorden. Det ser jag som ett tecken på att det kanske inte finns rent mjöl i påsen.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen kom ditt svar Jocke, som jag har väntat.  Själv fattade jag vad du skrev och det var som sagt klockrent.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nu är jag med, efter att ha sett vad du skrev i ett tidigare inlägg. Läst inläggen men tittar sällan på vem som skriver dem Tyst

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...