Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
snusmumriken

ang gps och strömförbrukning mm

Rekommendera Poster

hejsan jag har en styrpulpetare med en 40 hk evinrude och funderar på att sätta i en gps. försäljaren säger att den drar ca 0,5 amp,nu till min fråga det sitter väl någon typ av generator imotorn som laddar upp batteriet ,hur mycket laddar det,eller skall man  ha ett separat batteri till gpsen ,kan man koppla ihop batterierna så att båda får laddning ,men att det blir ett till gpsen och ett enbart till start....vilket är vettigast att göra kom gärna med förslag på hur ni gjort..

mvh martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp det är elstart redan,men kör man inte slut på batteriet om man ligger still och fiskar.eller laddas batteriet upp utav motorn,

Senast ändrad av snusmumriken | 02 februari 2009 | 20:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle förvåna mig mkt om inte din motor laddar batteriet. Och då behöver du inget extrabatteri för din GPS. GPSen använder du ju dessutom inte när motorn är avstängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du idag har elstart och ett batteri kopplat som du inte har problem att starta med efter några gånger så har du förmodligen (säkerligen) laddning från motorn.

Testa med en voltmätare (finns billiga eller låna av en kompis) och se hur många volt batteriet har utan att motorn är på. Sen startar du och kollar igen. Har du högre volt på mätaren så laddas batteriet av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Jag kör både GPS och ekolod(GPS'en o ekolodet kan jag dessutom använda i timtal när jag fiskar med liten extramotor som inte laddar batteriet) så, dock med 70 hk motor. Men borde inte vara några problem för dig heller.

En del GPS'er visar dessutom hur mkt laddning du har i batteriet, köp ett sånt så vet du ju hela tiden status. Mitt ekolod visar spänningen på batteriet(Garmin 140).

Senast ändrad av Yadis | 02 februari 2009 | 20:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det borde det göra.

0,5 A och tas det tex från ett 60Ah batteri som är någorlunda friskt kan du lugnt ha GPSen på 10 timmar utan att det behöver störa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har sneglat på modellerna garmin 525s och eagle 642 fish båda har inbyggt ekolod...skriv gärna några rader om för och nackdelar..

mvh martin

Senast ändrad av snusmumriken | 02 februari 2009 | 21:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

525 hade nåt hw-problem i början, så dom fick skickas in för reparation eller byte, men det borde väl vara löst nu. Jag har en 172c, och är mycket nöjd med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du rädd för elslukre så leta reda på en begagnad garmin tex 172 eller 292. Lite sämre grafik men väldigt låg förbrukning. Vi hade en 292 och var väldigt nöjda med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...