Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
FlipperLasse

Motorstyrka-vikt på Flipper 510 HT ??

Rekommendera Poster

Tjena! Håller på att reka lite inför säsongen på lämplig motor till min Flipper 510 HT 1982:a. Båten är utan motor så jag har inga egna erfarenheter att förlita mig på på denna modell.

Rekomenderad styrka 1982 enligt typintyg är 55 hk. Hade tänkt mig Mercury 60 tvåtakt(ej insprutning ty den blir för tung). Tvåtakt-förgasar-60:an väger 99 kg 2006:a ny 44000 kr prutat med garanti. Alternativt Yamaha 60 fyrtakt 113 kg nypris 2009 oprutat ca 72000 eller varför inte en 75 Mercury (förgasare) som väger 138 kg 2006:a ny med prutat pris 52900 kr. Risken med 75 hk är väl möjligen vikten(båten ligger lågt i hamn) samt att motorkåpan eventuellt tar i när man tiltar upp men det är ju ett överkomligt problem. Driftsekonomin vid marschfart torde ju bli riktigt bra med 75 hk. Har haft en JOFA 435 HT för många år sedan och den hade vi en 40 hk Mercury tvåtakt på och den den var aningen seg(speciellt vid vattenskidåkning eller 3-4 vuxna pers). En 50 Mercury hade varit lämpligare på den. Min fråga alltså. Bortsett från försäkringssvårigheter och/elller att kåpan tar i skulle en Mercury 2takt  75 hkpå 138 kg på Flippern HT 510  med båtvikt ca 390 kg bli helt åt fanders fel eller bara lite fel eller kanske rentutav helt ok. Någon som tror något om detta eller har egen erfarenhet. Har själv sett en 510 på bild med en 115 V4 Jonnsson tror jag. Såg något baktung men kanske funkade riktigt bra ?? Sett till insatsen pengar på motor ger ju Mercury 75 hästarn mest bang för pengarna ??  Eller ??

Glada båthälsningar FlipperLasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hade en FLipper 510 HT årsmodell 1986, och den var godkänd för 60 Hk. Jag hade en Yamaha 60 Hk, 2-takt vilket var helt lagom viktmässigt sätt. Om jag inte missminner mig så vägde den strax under 100 kg.

Med ovanstående motor var det inga problem att åka vattenskidor efter båten, detta med 2 vuxna i båten och en vuxen på skidorna.

Risken med en tyngre motor är att det kan skölja in vatten i motorutymmet om det går lite vågor bär båten är förtöjd. Jag tror också att du skulle få problem att fälla upp motorn då kåpan troligen skulle ta i med en större motor. Mercury 7 har jhu ganska biffig kåpa jämfört med 55/60 hk motorer från 80-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare haft en Flipper 575, när det blev dags för motorbyte stog valet mellan en Mercury 90:a el. 75:a. Valet blev 90:an då det är samma motor i grunden som 75:an (Trimmad 75:a) Mer motor än så har enligt mig ingen nytta då full gas endast tillåts på plattvatten om man inte har njurbälte och inte är rädd om båten.

I ditt fall handlar det om att gå upp ett steg i motorstorlek. ca 40 kg, vilket är 40% av 60:ans hela vikt eller 10% av båtvikten. 

Ställ en gubbe på 140 pannor på kofongaren fram på bilen, någon skillnad?!

Jag skulle satsa på Mercury 60 Hk, tror den passar båten perfekt, Har för mig att 575:an är specad för 50-70 Hk så 510: är väl något mindre.

Den 40 hästaren som du tidigare hade motsvaras säkert idag av en 30-35 hästare då man idag mäter motorstyrkan på propelleraxeln och inte som tidigare på svänghjulet.

Lycka till med ditt motorbyte 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående, ingen vits att övermotorisera Flipperbåtarna FÖR mycket. Det finns en maxfart där skrovet överplanar och suger sig fast i vattnet. Efter den gränsen får du bara högre varvtal med samma fart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...