Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
varglarsen

ta tillvara värmen från motorkylsystem

Rekommendera Poster

har funderat på om man kan ta tillvara värmen från motorkylningen. idag pumpas det bara rätt ut i havet och jag antar att kylvattnet håller 60 grader eller mer. ren gissning ej uppmätt. jag har ju vattenburen värme i båten och det värms av en värmepanna men det drar ju en massa bränsle.

skulle vilja hänga en värmeväxlare på motorns kylsystem innan skrovgenomföringen och värma elementvattnet där när det kommer i retur från elementen till pannan. min tanke är att när motorn går kommer det ljuma vattnet i elementkretsen att tillföras extravärme innan det återvänder till pannan så då behöver inte oljebrännaren gå så ofta.

nu till frågorna.

kommer detta att bromsa flödet av kylvatten genom motorn på ett farligt sätt?

kommer det att krävas en rejäl värmeväxlare för att få någon effekt alls?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du har söt- eller saltvattenkylning. Förutsätter att du har inombordare.

Har du sötvattenkylning, dvs en glykolblandning som kyls av havsvatten via en värmeväxlare, så är det bara att leda av lite av vattnet och låta det passera en varmvattenberedare, ett fläktelement eller vad du nu har och sen leda tillbaka det till motorn. Generellt tappar man av vatten någonstans i toppen på motorn där det är som varmast och sen återför man vattnet precis före cirkulationspumpen. Ska vattnet ledas runt i en slinga till radiatorer i båten så kanske du bör komplettera med en cirkulationspump. Du kan också skilja radiatorkretsen från motorns kylkrets genom att ha en värmeväxlare. Billiga sådana säljs av företag som säljer solpaneler till hus.

Har du saltvattenkylning, dvs att sjövattnet kyler motorn direkt, så börja med att komplettera motorn med sötvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, har kollat nu och har tydligen slutet kylsystem med sötvatten. jag trodde det var saltvatten. så då blir det att leda kylvattnet genom en värmeväxlare till då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte värmeväxlaren, men det är väl att föredra. Framförallt ifall radiatorerna sitter högre än motorn, eftersom du annars måste flytta expansionskärlet. Cirkulationspump har du ju redan. Värmeväxlare för 1000 SEK finns på http://www.shoparsite.se/ .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I snipan med 50 hkr diesel kör jag 3 bilvärmare (från: Amazon, Golf och Ford van) och 2 varmvattenberedare (24 40 liter), seriekopplade till motorn utan värmeväxlare. Fick flytta upp expansitionskärlet över högsta värmepaketet. Fungerat ua. i >10 år. Go värme året runt. Fördel värmeväxlare: går något sönder i värmeslingan störs inte motorns kylning. Nackdel växlaren kostar och kan oxå gå sönder, samt att man får två system och kanske måste ha en cirkulationspump för att sätta sprätt på värmen, samt ett expantionskärl till.

post-571-1394235760,4169_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt penta så ska kylvattnet från motorn hålla 65-90 grader. vilket slöseri att inte utnyttja det hehe.

 

tack för tipsen. jag kör nog på värmeväxlare så att jag slipper blanda systemen. då blir motorns kylslinga en egen krets och sen blir slingan genom värmepannans elementkrets en egen krets. hoppas undvika att fel i en krets drabbar hela systemet.

tack än en gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...