Robban_1985 0 Postad 25 Januari , 2009 Hej! jag undrar vad klaffarna sitter och hur lätt dessa är att byta på ett SX drev från 07. Det slammrar om drevet på tomgång och vet efter lite efterforskningar att det måste vara dessa som gör detta fenomen. Inte långt kvar nu, längtar redan till sjösättning tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 26 Januari , 2009 Såg att du inte fått nåt svar än så jag passar på att fråga vad det är för klaffar du menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 26 Januari , 2009 Avgasklaffarna, dom som förhindrar vattnet att åka in i motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 27 Januari , 2009 Menar du avgasbälgen? I så fall finns det nog lite info här ute redan, eller om det var ett stödlagerbyte...till SX. Testa sökfunktionen. Avgasbälg ger många träffar. Annars kan det ju vara idé att skaffa en rep-handbok som visar allt sånt med både bilder och text. Kanske en sån här? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0893300748 om det nu är rätt modell förstås. Om det nu inte är avgasbälgen du menar, att det även finns klaffar, så vette fasen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 27 Januari , 2009 tack för tipset, men kan någon svara på detta då kanske?: på tomgång så hörs ett rätt kraftigt slammer från drevet, har läst att det är klaffarna som kan göra dessa missljud, för ljudet försvinner helt och hållet så fort man varvar upp motorn. Hade loss hela drevet nu för vinterkonserveringen, plockade av allting, drivaxel m.m. körde motorn på land och lätet var fortfarande kvar, så man kan utesluta nedre delen av drevet. kollade även in i avgasbälgen men såg inte någon slags klaff där, kan stödlager orsaka ett sånt här missljud? Någon som har några tips vad det annars kan vara? tack tack mvh robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Januari , 2009 Vad har du för motor? Om du har plockat bort drevet och drivaxeln, som ju går igenom stödlagret, så låter det inte som att det kan vara stödlagret som väsnas, för det är helt obelastat och stilla när drivaxeln inte är på plats. Varifrån på drevet hörs det kraftiga slamret du beskriver? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 28 Januari , 2009 Klaffarna sitter i toppen av bockhornet där gummibälgensitter alldeles i vattenlinje nivå... är du med?? måste demontera knät, och L röret så hittar du dessa avgasklaffar. Dessa skall hindra att vatten kommer bakvägen in i motorn om det går grov sjö när du ligger vid brygga. PS. har INGET med drevet, avgasbälgar o.d att göra. -Lycka till! /RC Senast ändrad av RCarlsson | 28 januari 2009 | 21:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 29 Januari , 2009 Ah, så det finns klaffar också... de är mekaniska då eller hur kan de slamra? Fälls de undan när man varvar upp motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 29 Januari , 2009 Klaffarna sitter som sagt i bockhornet och öppnar och stängs av avgaspulserna. Orsaken till att de börjar klappra efter en tid är att gummibeläggningen på tätningsytorna slits bort med tiden. Dessa klaffar är främst till för att förhindra reversion, att motorn inte skall dra in vatten på tomgång pga avgaspulserna som uppstår pga att avgasventilen inte hunnit stänga innan kolven vänt. Om de stoppar svall har jag svårt att tänka mig. Däremot är det viktigt att de finns och att de fungerar. Har viss erfarenhet av detta. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 29 Januari , 2009 Hej! tack för ett grymt bra svar! helt sant att det inte kan vara stödlagret iochmed att det inte belastas, enkelt tänkt nu i efterhand. Nu behöver jag lite svar här bara, är bilmekaniker och kan skruva motorer, men båtmotor-termer, bockhorn?, knä? L-rör? förklaring tack vet ju vad limpor osv är, vart alla saker har för funktioner men just benämningen på dessa så man inte skruvar fel! Det med avgasbälgarna, så finns det ju avgasbälgar med och utan klaffar, det var därför jag tänkte att dom måste sitta i avgasbälgen, men man kan tydligen köra dubbla eller ska det bara finnas antingen i avgas-bälgen eller bockhornet?.. PS. Motorn är en Vp 270hk GXi med Sx drev 2002. tack tack! /Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 1 Februari , 2009 .. Enkelt beskrivet; -följ avgasernas väg från limpan - till knät- en bälg till 'L' röret - en bälg till avgasklaffarna som sitter på toppen av bockhornet - som är fäst i drevskölden. OBS!! det är på din motor samma på båda sidor.. 'L' röret är monterat uppochner och blir som ett 'r' //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 21 April , 2009 litet trådlyft, hittade du några klaffar? mig veteligen så finns det inga. jag har åxå samma motorer o drev, men jag har då inte sett några klaffar.. har funderat lite på detta och det borde finnas ju... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 22 April , 2009 Har också ett SX drev och det sitter inga klaffar mellan bälg och eller i 'L' röret (2004 års modell) Ej heller i gummidamasken imellan sköld och drev som annars sitter på t.ex. ett 280 drev. Kan vara möjligt att jag har missat dem om dom sitter i motorutloppet, dvs innan övergången till 'L' röret, men där gör dom ingen nytta för det är över vattenlinjen.. Tips gå in på http://www.marinepartseurope.com och kolla på sprängskissen för din motor och drev, det kanske hjälper dig att kolla om du hittar någor. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 24 April , 2009 Hej! har börjat skruva lite grann men inte fått av allting, har kollat igenom alla spränskisser vad gäller 5,0 Gxi men ja hittar inte nånting nyttigt tyvärr, gör jag detta förgäves kanske.. kan inte tänka mig att det är nåt annat som gör detta oljud.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser