Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Speldosan

Naturhamnar Hudiksvall - S:t Anna

Rekommendera Poster

Sommaren 2009 ska jag segla från Hudiksvall till S:t Anna. Det sulle vara roligt att få tips om bra naturhamnar lägs den sträckan. Finns säkert fler som har samma funderingar nu när planeringarna har börjat. Tacksam för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde (kan) inte heller speciellt mycket om sveriges oskust när jag flyttade hit (Stockholms skärgård med omnejd) . Fick och får fortfarande väldigt mycket hjälp av de två böckerna som Hässler/Granath skrivit. Vi har stundtals helt planerat semestrarna efter de böckerna (med mycket gott resultat). Finns väl på de flesta ställena där marint säljs.. Gjorde en sökning på nätet. Hittade då dessa böcker till ett ganska schysst pris på
http://www.bokia.se/arholma-landsort-med-gotland-lars-granath-lars-hassler-9189564413/bok/9789189564411/

och

http://www.bokia.se/landsort-skanor-lars-granath-catharina-soderbergh-jesper-sannel-9189564278/bok/9789189564275/

Senast ändrad av Reine | 25 januari 2009 | 14:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Jag har bägge böckerna och jag tycker dom är suveränt bra. Jag tänkte med mitt inlägg om det finns någon som har tips på naturhamnar som kanske inte är omnämnda i andra samanhang eller i alla fall väldigt okända. Kanske hittat en av en slump och dokumenterat. Kanske är lokalt insatt och vill dela med sig av smultronställena. Har just själv en del från S:t Anna och Gryt (född där). Också från Hudiksvall (bosatt där nu). Det är bara att höra av sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden jag hade en Vigg seglade jag en gång i i hamnen på Kråkön söder om Hudiksvall. Lite trixigt att komma in med en smal ränna mellan grund men en oerhört charmig mycket liten fiskeby med ett litet kapell. Vet inte hur djupt men kan sticka och ändå ta sig in. Det låg en större båt där samtidigt men på den tiden tyckte jag ju att allt över 28 fot var stortSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du har ett djupgående på 1,06 ser jag, och det kan behövas om du vill göra standhugg i de grynniga vattnen mellan Huddik och några mil söder om Gävle.  Men även ditt djupgående försvårar på många håll, så har du en jolle blir du hjälpt.  Jag är själv uppväxt i ett fiskesamhälle norr om Gävle och här kommer mina tips som du sedan kan googla på:

Storjungfrun behöver jag väl knappast kommentera, denna pärla.  Söder om den har du Kusö kalv.  När du passerat Iggön kan du gå ner mot Gållsgrund eller fortsätta en bit till och gå in i Trödjefjärden till den lilla viken vid Finnskärsharen, fint som snus där.  Sundet mellan fastlandet och Eskön tar du dig inte igenom, så det blir till att gå runt.  Ute i havsbandet finns det ett par öar som är värda besök vid bra väder.  Norrskär med sina fantaskiska solklippor och Vitgrund som på grund av landhöjningen förlorat sin naturliga hamn där det för länge sedan fanns ett fiskeläge.  Några husgrunder och en gammal brunn finns längre upp på ön.  Vitgrund har en helt otrolig natur.  Nu närmar du dig mina hemtrakter, men här är det ordentligt grunt så det gäller att ha rätt tunga i mun Flört  Har du bra sjökort och en stor portion mod så rekommenderar jag dig att gå in i Harksärsviken.  Inloppet norr om Storudden är kinkigt, men sedan tar du dig in en bit och kan lägga dig på svaj vid lilla Rödpek eller Rödpekharen som det nog står i sjökortet.  Längst inne i Harkskärsviken mot Sveriges vackraste by Utnora, finns ett sextiotal småöar som du kan ta jollen till, men kör försiktigt, ibland är det för grunt för kanoter.  Det finns leder med meterdjupt vatten, men de är oprickade.  Fina öar här inne är Norra Alderholmen, Rödhällan, Råhällan, Trädgårdsharen och så själva byn Utnora förstås.  Nu är du i närheten av ett par småskaliga fiskare som säljer nyrökt direkt i från rökhuset, vill du ha telefonnummer?  När du passerat Utvalnäs kan du gå in till fiskeläget Bönan, fint där också.    Söder om Gävle sinar mina kunskaper och jag vet inget om kusten förän man kommer ner till Öregrund.  Sedan är det bara att fortsätta med Väddö kanal. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Speldosan!

Har du Karlskronavigg nr 10 så är det just den Vigg som jag seglade med till Kråkön 2003!!!

Min älskade Vigg som jag hade i 10 år och hade såååååå mycket kul med.

Är det hon så kan hon vägen in till hamnen på Kråkön själv. Ta ett  lunchstopp vid N. Ljusgrund också om vinden är bra, där är det jättefint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Stockholm skärgård tycker jag de yttre delarna är finast. När man kommer norr ifrån är Arholma ett måste, särskilt om man gillar bastubad. Björkskär (NO Möja) och Bullerö är toppen om det inte är hårt väder. Huvudskär är också fint. Lite längre in är Träskö-Storö fin hamn med bra bastu.

Längre söderut, utanför Oxelösund, tycker jag Hävringe (gammal lotsstation)är värd att nämna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...