Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
sjgp

CE-Märkning i efterhand ???

Rekommendera Poster

Är det ngn som har ett klokt svar om jag köper en båt som är införd efter -98. Den som tog in den struntade i att ce-m . Och då han säljer påstår att det går bra att ce-m den nu i efterhand är det så ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det går att CE märka i efterhand, men frågan är varför man vill göra det?

Betala flera tusen för en blå liten lapp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl sant men många har ju som argument den är sååååå svår att sälja sen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det har skrivits speltmeter om detta stora bedrägeri, ge upp!!

tryck upp en egen klisterlapp, så, alla e glada...

detta tramsande kan jag likna lite till när bilimporten blev lätt runt -90. då kom staten på att alla importerade bilar skulle märkas med ett P som första bokstav i regnumret, som en jude-stjärna.. alla skulle minnsan se att just du var en sån där som inte betalade och gjorde rätt för dig som alla andra svenskar. alla skulle kunna peka på dig när du kom i din bil o utropa där e en såndär import! en såndär ful-en.

Alla handlare sa givetvis att p-märkta bilar ville dom inte ta i med tång äns, men det gick givetvis alldeles utmärkt att importera själva via en bulvan, för ty, där fanns pengar att tjäna...

kommer ihåg när min kompis inte fick handla ett luftfilter av BMW i solna med motiveringen att bilen var importerad, till en sketen 520.

bil-sverige har lärt sig en del sen dess, tack o lov...

Lite så e det med CE, import e fult!!!  sluta med det!!  sluta kunna köpa det du vill!! för du måste väl inse att det e bara dom märkta båtarna som är renrasiga.. resten e bara patrask... och måste bekämpas!!

 

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen inte ekonomiskt försvarbart att göra det.

Om en sådan båt skall få ett hederligt CE - märke utan fusk inblandat så krävs att motorn skall uppfylla dagens avgasutsläppskrav (inte tillverkningstillfällets).

Detta innebär att antingen skall den som vill genomföra detta måste bekosta en typprovning av motorexemplaret vilket är dyrare än en motor, eller att man byter till en motor som uppfyller dagens krav. Båda dessa alternativ gör det hela ekonomiskt ointressant. 

Alla som påstår annat ljuger och fuskar. Och du kan själv drabbas om du köper båten, ifall den du så småningom säljer den till gör sak av det hela.

Som sagt tidigare, jag tycker hela cirkusen är beklämmande. Men så är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, knystar man i fel ände om att man framför en icke Ce-märkt båt som är importerad efter hysterin och som ska vara Märkt enligt lag. Ja då slänger man sig själv till lejonen i tron om att man gör d rätta.. Har väl myndigheter fått upp ögonen och ser en chans till o klämma åt någon för att statuera ett exempel så gör dom det.. Om d sedan är en stackars oskyldig godtrogen sate d gör dom ingen skilnad på..

laglydiga medborgare ska straffas hårt. Dom laglösa hyllas till skyarna, så länge lagenslånga arm inte kan göra skilnad på hederligt folk och bedragare så tror inte jag på något bättre samhälle..

Just nu tycker staten att alla ska starta eget och försöker med allehanda bidrag att få dom stackars arbetslösa att bilda företag.. Givetvis så vet vi alla som driver egna företag att så lätt e d inte i början. D tar många år innan man bildat sig ett bra namn i branschen och kan leva på sitt företag.. Just nu är läget allvarligt och jag skulle inte rekomendera min värsta fiende till o försöka leva på en egen nystartad firma...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TimS skrev bl.a.

Alla som påstår annat ljuger och fuskar. Och du kan själv drabbas om du köper båten, ifall den du så småningom säljer den till gör sak av det hela.

 

Nja, så är det väl ändå inte? Som privatperson är det väl vad jag vet inte förbjudet att sälja sin icke CE-märkta båt till en annan privatperson. Det är ju när det är i näringssyfte man kan bli ålagd att fixa detta...


EDIT: Och även om det skulle vara så, så kan ju TS iofs köpa båten, och sen göra egen sak av det....



Senast ändrad av KillerBoo | 25 januari 2009 | 00:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha Sten !

Jag tycker du har gett mig ett klokt svar med länken jag fick. Jag kommer nog att vara reserverad vad gäller icke CE-m båtar. Jag är själv näringsi. fast inte i båtbranschen och håller mig hela tiden inom ramarna vad gäller kontakt med myndigheter och det man nu har läst på den här länken så är det inte bara trycka upp en egen blå skylt och sedan bara köra på.Men om jag nu köper en båt som ej är CE-m har jag väldigt bra bevis när man ska pruta .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkningen ger oss en del huvudbry nu när vi ska bygga båt. Varvet CE-märker skrovet och hållbarheten i det arbete de gör men alla installationer av motor/ el mm blir inte CE-märkt genom dom. Det finns en regel om att man efter 5 års seglande i en självbyggd båt inte behöver ha den CE-märkt då den bevisat sig hålla. Men då måste man bygga allt själv vilket inte vi göt ( vi köper 150 timmar av varvet).

Skönt att höra att försäkringsbolagen inte bryr sig om CE-märkningen i alla fall

Det är ju en märkning som bara är viktig i en begränsad del av världen så blir det knepigt senare får man väl försäkra i ett internationellt bolag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska roande att läsa trådar angående CE-märkning där man tydligt kan se vilka som äger båtar som inte är märkta och vilka som följer gällande regler. Någon säger att skit i CE-märkning, fixa en egen lapp och klistra fast i förhoppning att presumtiva båtköpare ska övertygas om att det inte har någon betydelse och någon tror helt allvarligt att en båt utan ordentlig märkning betingar samma pris som en med märkning. Reglerna om CE-märkning av båtar kan man ju naturligtvis ha helt olika uppfattningar om men det är ganska ointressant då de gäller likväl. Det räcker med en sådan här diskussion så drar nog de flesta båtköpare som har ett uns av sjäjvbevarelsedrift öronen åt sig och förstår att det definitivt är prutläge.

MVH/Ice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att CE-märkning av båtar är samma sak som CE-märkning av vilken processutrustning som helst. Isåfall kan man antagligen anlita ett företag som går igenom reglerna kring CE-märkningen av båten och kontrollerar samtliga paragrafer och således kan utfärda CE-märkning. Det är dyrt naturligtvis. Dyrt inte bara pga själva arbetet, den som CE-märker något tar på sig ett ganska strikt ansvar som man normalt har ganska dyra försäkringar för att täcka. Jag skulle vilja starkt avråda från att klistra dit ett eget märke... Inte bara för att det är brottsligt förfarande, bedrägeri utan dessutom att man rent utav potentiellt kan utsätta medmänniskor för fara. Dessutom kan man vid en senare rättstvist antagligen få betala avsevärda skadestånd.

För processutrustning så finns det ofta klausuler som bestämmer vad användaren får göra med utrustningen utan att CE-märkningen slutar gälla. I princip endast mycket begränsade åtgärder, kanske inte ens installation av prober för mätning etc. Någon som vet vad man får modifiera på sin båt utan att CE-märkningen slutar gälla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade INTE  CEmärkt i efterhand !  Det är importören(privatperson eller företag) som fortfarande har ansvaret ,även efter att den sålts vidare ett par gånger!

Mao ,finns ingen vinst med CEmärka efter åt .

( finns EN nackdel , vid en rättslig process så backar man ansaret så långt tillbaka som möjligt ,finns inte importören så är det näste man i kön som ´ ´ åker dit´ ´ ..)

//JCC 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja Jocke, inte enligt transportstyrelsen, vilka är de som har ansvaret för det hela.

Jag har ringt och pratat med dem, finns en separat tråd om detta här ute, där de svarade att det finns inget register där man ser importören och det enda sättet de har att hitta importören om man själv inte vet vem det är, är att backa steg för steg. Hittar de inte importören kunde de inte agera enligt tjänstemannen jag pratade med.

Poängen var just att man som privatperson som inte importerat båten, inte skulle kunna bli lidande.

Det är också så att de inte har kontroller om vilka båtar som är märkta utan det är ett arbete som sker förebyggande, t ex när en ny modell kommer ut på en mässa. Om de ska kontrollera en privatpersons båt så är det efter tips, dvs om din granne är avundsjuk eller nåt och tipsar dem att båten är omärkt och farlig. Endast vid ett sånt tillfälle kontrollerar de enskilda båtar.

Sen faller ju hela CE-märkningen på sin egen orimlighet så länge det inte finns årlig eller återkommande besiktning av båtar. Bara för att en båtmodell är CE-godkänd en gång för 10 år sedan betyder det inte att den båten är säker nu...den kan ha modifierats flera gånger vad gäller elsystem osv. Hur vanligt är det inte att man sätter i flera batterier t ex?

När jag pratade med en tillverkare i USA så nämnde han att båtarna som går till Europa får t ex rätt brandsläckare osv för att klara CE-märkningens krav, men det är ju ingen som kontrollerar att den släckaren är kvar när man säljer båten vidare, vilket då egentligen gör att märkningen inte har något värde alls jämfört med en USA-såld båt av samma modell som ej är CE-märkt.

CE-märkningen är en skrivbordsprodukt iordningsställd åt båtbranschen i Europa, så man kan behålla pengarna här. Den skulle kunna vara riktigt bra om man som med bilar har återkommande besiktning. Men hur många vill dit?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara på din grundfråga: Ja det går att märka den i efterhand. Om du vill göra det så är det han som är importör som kommer få stå för notan. (finns uppgifter på att det kostar 30-60 000)

Om CE-märkning är viktigt för dig så tycker jag du ska kika på en annan båt istället.

Om det inte spelar nån roll för dig så innebär det att du kan få tag i en båt som är några tusenlappar billigare än motsvarande svensksåld (och därmed CE-märkt) båt. Men alla båtar är inte billigare bara för att de inte är CE-märkta, sen kan vissa tycka att det är illa, men marknaden styr priset...finns det köpare så är priset rätt...

Försäkringsmässigt är det ingen skillnad, t ex IF skriver på sin hemsida att försäkringen är exakt lika för märkta och icke-märkta båtar.

Huvudsaken är väl att du gör ett val som du kan leva med. =)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla vill väl till bilprovningen hehe. Kan säga att jag darrade av skräck varje gång jag o farsan skulle peta lastbilarna o släpen igenom nålsögat, trots nästan nya bilar hittades ofta mindre läckage, ojämna bromsar på släpen osv.. Ja några 10 000kr fakturor senare var d dags igen.. Man kan lungt säga att d är som ett lotteri på bilbesiktingen. Får man fel gubbe så är d kört hur ny o hel grejerna än är, han hittar fel endå..  

Rätt gubbe dvs byrokaternas motsvarighet vet hur svårt d är att tjäna hederliga pengar därför har han överseende med småsaker.. Så går d till på bilbesiktningen, kan säga att d finns bättre o sämre folk runt om i landet. Och d står ju alla fritt o välja, så jag besiktar mina prylar på en station som normalt ligger några mil längre bort. konstigt nog så är d sällan samma gubbar som arbetar där ser nästan varje år nytt folk. Och jovisst d finns alltid en mini hitler som gör allt för att få in grejena på efterkontroll gäller bara att se upp så man inte får han hehe..

Frågan är då vill vi verkligen ha en motsvarande båtbesiktning årligen?? Jag vetifan om jag vill d iaf..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här är ju rena rama idiotin!!
Enl Transportstyrelsen kan man ju inte ens importera en redan riktigt CE godkänd båt:

Även om en båt redan är CE-märkt av en tillverkare utanför EU/EES så är det du som importör som är ansvarig för att båten är korrekt CE-märkt. Kontrollera därför noga att CE-märkningen är korrekt och var väl insatt i de regler som gäller. Du som importör ska också kunna, på anmodan av den marknadsövervakande myndigheten som i Sverige är Transportstyrelsen, uppvisa hela den tekniska dokumentationen som ligger till grund för och visar att båten uppfyller kraven för CE-märkning, med testresultat och allt.

Detta betyder i praktiken att det som privatperson inte går att importera en av tillverkaren CE-märkt båt, då få tillverkare är beredda att släppa ifrån sig den tekniska dokumentationen. Enda möjligheten blir då att importera båten som om den inte vore CE-märkt och göra en så kallad efterkontroll

Frågan är också om man ens vågar köpa en några år gammal europeisk CE märkt båt, eftersom man kan råka ut för en efterkontroll när som helst om misstankar finns om att det inte står rätt till.

Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden.
Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades. Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande upprustning som kan bli kostsam för att klara kraven.

De e nog bäst att ge fan i båtlivet. Bäst å sälja direkt, men de e ju klart, man kan ju åka dit ändå om några år. Kanske gräva ner båten i trädgårn o ha den som pool. Undra hur CE- reglerna är för pooler?

En annan konstig notering är:
Båtar under 2,5 meter omfattas inte av direktivet och får inte CE-märkas!
Dvs båtar under 2,5 m får tydligen vara hur livsfarliga som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror man ska läsa det så här:

Båtar under 2,5 meter omfattas inte av direktivet pga att importen inte är så omfattande i denna storleksklass. Vilket i förlängningen betyder att handlarna inte förlorar lika mycket pengar på privatimport av dessa båtar.

Vi ska nog inte vara så blåögda att vi blandar in säkerhet i CE-märkningen av importbåtar. Det är en ren skrivbordsprodukt för att tjäna pengar åt handlarna i europa.

Jag tycker det framgår med all önskvärd tydlighet att det inte är den personliga säkerheten man värnar om från EUs sida, utan all kraft riktas istället mot att förhindra att man som privatperson ska kunna importera en båt från ett icke-EU-land (i praktiken USA).

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är också om man ens vågar köpa en några år gammal europeisk CE märkt båt, eftersom man kan råka ut för en efterkontroll när som helst om misstankar finns om att det inte står rätt till.

Detta visar på den största missuppfattningen vad gäller CE-godkännandet. Det är inte klisterlappen med CE som är det viktiga, det är överensstämmelseintyget som alltid skall medfölja vid ägarbyte. Och det är också detta dokumentet som man skall be att få se. Men hur många tänker på det ?  Allt fokus är på klisterlappen med de magiska bokstäverna.

En klisterlapp kan man göra själv, och den är ensamt därför tämligen värdelös. . Men CE-godkännande innebär ju att saker garanteras vara uppfyllda, och för att vara meningsfullt måste det finnas någon person som går i god för att så är fallet. Jmfr en del andra CE-godkända prylar man köper - längst bak i manualen brukar det sitta en kopia av ett underskrivet intyg. Vid köp av en CE-godkänd båt skall man alltså alltid få med intyget på Declaration of Conformity.

Har Du detta intyg så är saken grön för Din del vid en kontroll (om det inte är Ditt eget namn som underskrift på det förstås....). Saknas det så finns inget bevis för att båten är godkänd. Sedan kan givetvis dokumentet vara falskt eller underskrivet av en luftfirma och en målvakt. Men med ett firmanamn och ett namn går det i dessa Internettider ganska snabbt att söka och få i alla fall en känsla för om det är äkta eller ej.



Senast ändrad av IngemarE | 27 januari 2009 | 14:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det roande. Min gamla 70-talare är inte CE-märkt, men jag antar att jag följer gällande regler ändå eftersom CE-märkning inte ens var påtänkt på den tiden. Såväl båten som dess ägare har överlevt ändå konstigt nog.

Tror ändå att de stora förlorarna är de som CE-märker sina båtar och betalar dyrt för den cirkusen. Marknaden är inte villig att betala massor för ingenting, men det är ju ett fritt land så låt var och en göra som dem vill. Vill man betala dyrt för en CE-märkning och känner sig trygg med det, så visst varsågod. Vill man inte betala tiotusentals kronor för en blå alu-skylt så kan man välja det. Tack och lov så har vi fortfarande en någorlunda fri marknad. Det viktigaste är att köpare och säljare är överens och att ingen känner sig lurad. Själv är jag övertygad om att amerikanska myndigheter ställer minst lika höga krav på sjösäkerhet som sina europeiska kollegor. Dvs, är en båt godkänd av amerikanska myndigheter så känner i alla fall jag mig trygg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...