Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
zacko

Vågar man?

Rekommendera Poster

Tjena!

Tänkte sätta in 2 basar i båten, har en bayliner 2052 -96a, började borra hål i boxarna (lådorna) under mina back to back stolar och det visade sig va fyllt med nåt skum Rynkar.

Frågan e då om det spelar någon roll om man karvar ut en del av skummet så högtalarna får lite spelrum eller är det flyt kuddar för båten som man inte ska röra?

Kan detta påverka försäkringen mm?

mvh//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att skummet sannolikt har slutna celler och att dina basar behöver en viss luftvolym att jobba emot för att resonansfrekvensen inte skall bli för hög. Det innebär nog att ganska mycket skum måste bort om du skall få en hyggligt jämn frekvensgång som går djupt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur seriöst är bygget? Är det bra saker du sätter i så du behöver en viss lådvolym eller är det nonameprylar och lådorna var bästa/enklaste stället att montera dem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill bara få lite dunk, högtalarma är 2st 8 or, finns inte så sycket andra ställen att placera dom, tänkte sätta en på varje sida. Hur mycket space behöver en 8 a ungefär? Vågar man riva ut en massa skum?

mvh//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ens säkert att du behöver sätta högtalarna i en låda, det viktigaste är att du får en tillräckligt stor baffel så du inte får interferent utsläckning av dom lägsta frekvenserna.

Kan du inte sätta dom i sidopaneler eller liknande?

 

Roger ( gammalhi-finörd )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du talar om exakt vad det är för element det är eller har datablad där uppgifterna för resonsanfrekvens, VAS och QTS står kan jag ge dig en uppgift på hur många liter utrymmet bör vara.

Angående skummet så bör du antingen ställa frågan till någon kunnig som känner till/kan se båten eller kanske du skall maila tillverkaren. Jag gissar att det går bra men vågar inte rekommendera något. Jag vet inte ens hur båten ser ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga ut några bilder på hur du tänkt och hur det ser ut idag så vi kan få spåna lite fritt om olika förslag? Cool

Rent spontant känns det ok att ta bort skum men tveksamt att ha basarna i spark- och stänkhöjd vid stolarna, men det beror förstås på hur det ser ut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en kompis som har samma båt och han har satt 2st 6x9 i sidopanelerna samt monterat in 2st 8 i bakre stuvfacket under dynorna och har fått ett mycket bra ljud med mycket bas!

Har även sett en 1952a som har tagit bort allt skum och tagit upp hål med luckor och använder nu detta som stuvutrymme, båten sjunker ju inte för det...

http://www.baylinerownersclub.org/gallery/album24

 

Mvh

Persk 



Senast ändrad av Persk | 14 januari 2009 | 13:45

post-6674-1394235750,9122_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir till att rensa ut allt skum tror ja och kanske även göra ett förvarings utrymme med en lucka.

Tack så mycket för alla bra svar grabbar, ska se om ja kan skicka upp några bilder när jag e klar.

mvh//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med hifi i båtar ! Om jag förstår dig rätt så har du bara borrat i en av lådorna ?

Om så är fallet hade jag gjort en bandpasslåda med endast en öppenport och gjort någon typ dränerningsventil i nederkant för att få bukt med ev fukt/vatten i den portade delen. Med denna lösningen kan du gå ner i lådvolym och ev göra ett puch/pull i lådan= motmonterade basar där den ena är fasvänd !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du!

Detta låter intressant, men förstår inte riktigt hur man ska göra detta, du har ingen bild eller skiss på hur du hade tänkt?

Har borrat hål i mitten av den ena lådan änsålänge.

mvh//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan !

Kul att du napade på idén ! Nä tyvärr så har jag inga bilder på min tid som hifi byggare fanns det ingen digitalkamera läs 1992 svenskmästare i ljud i bil. Tycker att du skall kontakta butiken där du köpt basarna och få hjälp där. FS, VAS och QTS är parametrar styr hur lådan bör utformas. De kan med säkerhet hjälpa dig om det inte är typ ÖB eller Harald Nyborg som är din leverantör. Tänk på att du själv kan justera basegenskaperna med bas porten´ s längd på utgående rör. För att du skall få en uppfattning på hur lådan kan se ut så är de flesta Sublådor till hembiopaket med bandpasslådor. Typ Canton,Bose,Yamaha mfl.

Principen bygger på att basen spelar i en slutenlåda som är ganska liten. Utrymmet dvs konenes framsida på basen spelar i en annan låda denna låda släpper ut ljudet genom ett rör på ca100mm med koniska portar på rörändarna för att undvika blåsljud i basporten.

En bra utformad baslåda av sk bandpasstyp spelar bäst mellan 18-120hz

Hoppas att du blev nöjd med detta svar och lycka till med ditt byggeri.

PS ! satsa på en kraftiglåda gärna stagad inuti med typ rundstav edl. Glöm inte att behandla lådan på insidan så den inte sväller av ev fukt.

/Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...