SailingEmotion 0 Postad 12 Januari , 2009 Min båt som jag räknar som relativt ny byggd 2005 och jag har haft det sedan sommaren 2007. Jag har redan sedan 2007 haft problem med att plasten på mantågsvajern blir klibbig. Jag har provat alla knep och bland dom bästa att göra rent är Aceton dock gillar jag inte ångorna så jag kör med vanlig polish medel som jag använder till skrovet. Visst det hjälper ett tag men sedan blir det klibbigt igen med följden av att det samlar lite skit, blir således svart och man skitar ner sina dyra seglarkläder. Nu har jag tröttnat på putseriet och vill lösa problemet. Är det någon här som har erfarenhet av liknande? Är krympplasten som finns i tillbehörsbutikerna (tex.hjertmans 6320-13) nåt att ha, det blir ju en del löpmeter s åjag räknar med 1200:- Alternativ är riktig krympslang av polyoefin men den är dyrare och svår att hitta i längre bitar än 1.2m, jag har hittat på rulle men då är den svart (lite udda med svart mantåg) Sista alternativet är att helt enkelt köra utan plas men jag misstänker att det sliter mer på förseglet så det är inte det första jag tänker på. Tacksam för svar //Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 12 Januari , 2009 Mitt tips. Ta bort skiten. Jag har på mina två senaste båtar inte haft någon plast och inga problem. Har inte märkt något slitage pga detta på seglen. (då kör jag kevlar segel som borde vara mer känsliga) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 12 Januari , 2009 Instämmer med PrimeX. Skär loss plasten (om det inte är parafillina förstås...) med en vass kniv, det är gjort på en kvart och spendera pengarna på litet god mat och vin istället. Jag kör naket de senaste 10 åren och har inte märkt någon nedsmutsning eller slitage på segel eller sjökläder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 12 Januari , 2009 Kul att vi är överens för en gång skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 13 Januari , 2009 Mina var delvis spruckna och gulnade, funderade länge på att lägga på nåt eller köpa nya, tog fram släggan och slog bort de hårda bitarna och kunde sedan skära bort resten. Funkar bra, smutsar inte seglen, en nackdel att de små mantågssegelskyddshjulen inte riktigt passar då vajern blir tunnare. Man skulle kunna byta till en fetare vajer men det har inte blivit av. Kör med tunna tampar som spänner upp mantågen men tycker det slacker efter ett tag vill dock inte sätta små vantskruvar av säkerhetsskäl, har ni nåt tips. Senast ändrad av schvidja | 13 januari 2009 | 11:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Januari , 2009 Jag vet inte det jag! Hur kul vore det om varje ny tråd besvarades med ett enda samstämmigt inlägg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 13 Januari , 2009 Det har du ju rätt i. (nu var vi överens igen) Ang hjulen så kan du prova linda lite vävtejp för att bygga upp rätt storlek sen stoppar du på sidan med tjockare tejp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Januari , 2009 Sluta tyck som jag!!! Har du ingen egen åsikt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Januari , 2009 Jag instämmer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Januari , 2009 En till nickedocka! Hur skall detta sluta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 13 Januari , 2009 Ja hur ska de här sluta? Men jag håller med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Januari , 2009 X 412 är en motorseglare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 13 Januari , 2009 Nä... en day cruiser..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 14 Januari , 2009 Så är ordningen återställd. Skönt. Man vet inte hur det skulle sluta annars.. X-412 är guds gåva till mänskligheten (dvs alla som seglar). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SailingEmotion 0 Postad 14 Januari , 2009 Det verkar som om att jag tar bort plasten då för att instämma. Sätter på ny om jag inte trivs utan. Tack för det enstämmiga svaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PrimeX 0 Postad 15 Januari , 2009 Tycker jag bestämt du ska göra. Och sorry för att vi spårade ut lite i tråden men man måste ta vara på stunderna lit så här i sket tråkiga Januari. Men det är bara 77 dagar kvar till sjösättning så det ser lite ljusare ut. Och båtmässa om 2 veckor.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser