Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
detskaga

Tips o råd önskas

Rekommendera Poster

He he he... Som alltid många åsikter om vad som är bra och vad som är dåligt.

Jag tycker att du har börjat i HELT RÄTT ände. Du har ju börjat planera något som ligger 10 år fram i tiden! Skitbra! Sen att vissa idéer kanske inte var/är lämplliga, det är en annan sak. Det viktiga är att du har börjat tänka till.

 

Kör på för f*n! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar !

Ja jag lägger ju ut frågor här för att få kommentererSkrattande

Har fått en del tips o ideer och har förståt att katamaraner inte är så vanliga i Sverige.

men är helt inne på det fortfarande.(kanske inte 60 fot)Flört

Kommer med all sanolighet köpa båt att öva på snarast (inom ett år)

Någon som vet någon vindsnurra som faktiskt genererar ström och inte väsnas för mkt.

Behöver åxo få tag i en båt plats i skåne regionen verkar inte vara det lättaste tips ?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak att du kan köpa nu, det är en bra sextan, då du kan öva hemma, du ta alla document som behövers och med en tallrik full med vatten som simulera horizonten, du kan ta höjden från solen och kalkulera din position kl: 12 varje dag.

Det övning är bra att göra, på havet jag blir inte bättre än 40 mil distans, dålig sextan, vågor, men det vara bra, om GPS eller ström fatas ombord, det är en viktig sak som du ska kunna. Du ta tiden som på en båt på radio, för att reglera ditt klocka.

Med kärnor och annat det blir mer kompliserad men solen kl:12 varje dag det kan hjälpa till att forsätta resan med en marginal säkuret.

Det är roligt, och gör en steg till värkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat Poppea!

Menar du på fullaste allvar att du idag, 2009 fortfarande anser att en långfärdsseglare skall ha med och behärska en sextant?

Nog är jag en person som tror på beprövade lösningar och många och goda backup-system. Men en sextant idag känns litet som att ha med sig nubb för att strö på däcket så att de barfotade infödingarna inte tar sig ombord....

Vår stackars frågeställare har tydligt många och stora beslut att fatta och mycken kunskap och erfarenhet att hämta in. En sextant hamnar långt, långt ner på prioriteringslistan. Eller snarare, enligt min mening, skall den inte ens finnas med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Hej

Ligger i Trinidad nu och hörde häromdan att en fransk katamaran med 2 vuxna o 2 barn gått under en bit bort när de var på väg till Venezuela,en våg slog in o gjorde ett hål i skrovet..

KATAMARAN E VÄL INGET ATT REK VID LÅÅÅNGA SEGLINGAR!

(klena i skrovet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha.

Häromdagen avled en person i en krock i en Volvo. Alltså är Volvo...

Ok, ett dåligt skämt åsido. Under årens lopp har tusentals fritidsbåtar sjunkit av olika anledningar, ibland med tragisk utgång. De allra flesta av dem var enskrovsbåtar. Inte för att de är farligare, utan för att de är dominerande på haven. Det finns dåliga (ur ett sjövärdighetsperspektiv) enskrovsbåtar och det finns bättre. Vissa bör överhuvudtaget inte seglas, vissa bör hålla sig inom synhåll från land. Och vissa kan anses lämpliga att korsa oceaner med.

Samma sak är det med katamaraner. Många är taniga fartkonstruktioner som inte bör seglas på öppet vatten. En del är tveksamma amatörbyggen. Vissa är byggda för oceansegling och tar tryggt sina besättningar runt jorden år efter år och har bevisat sin sjövärdighet i många stormar.

Så ditt inlägg tillför absolut ingenting. En okänd typ av katamaran förolyckas av okänd anledning. Jaså. Och du drar alltså slutsatsen att den (de) är klena i skrovet. Ja, många är det. Precis som många enskrovsbåtar.

Skall man tillföra diskussionen något bör man dels veta något om båttypen, om förhållandena olyckan skedde i och exakt vad som brast och fick båten att sjunka. Allt annat är bara löjliga spekulationer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sextant är ett otroligt fint precisionsinstrument och astronav är snudd på en konstform som vore synd om den gick förlorad. Jag har själv en sextant, bara för att det är kul, men jag håller med. Det är inget som bör finnas på en prioriteringslista. För priset av en sextant med tabeller så får man ca 10 stycken handhållna GPSer som man kan stoppa tillsammans med gott om extrabatterier i förseglade burkar på strategiska ställen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Haahahahaha...kom med mitt lilla svar för med stor sannorlikhet kommer ni inte iväg nånstans,sådana planer och förutsättningar.Skrattretande.

Börja med att köp en egen båt och lär er ta hand om den och segla den,efter det och div upplevelser till sjöss kan ni avgöra om ni vill,klarar av att ge er iväg.

Har träffat på massa övergivna båten där folk givit upp så att höra era planer 10 år framåt i en 50-60 fot låter löjligt ju.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår rätt gick ni över till Brasilien och är nu i Trinidad.

Sedan då? Vart och hur länge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Vi planerar inget för det blir aldrig så ändå det dyker upp problem med båten osv.... så länge vi trivs och dit vi känner för för stunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wave - de där övergivnabåtarna - finns det pärlor bland dom?

Funderar på om det kan löna sig att köpa en längfärdsbåt söderut om/när det blir aktuellt med långsegling. Vore ju bra om det var en som är hyfsta uppdaterad och långseglingsoptimerad från början så man bara behöver lära sig båten och lägga till ev saker som just vi vill ha (har en gubbe som är säkerhetsfreak).

Var finns det största utbudet av avbrutna-seglingar-båtar. Du kanske inte vet det ännu då du nyss kommit över men vi har ju andra erfarna härFlört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrade mest om ni tänkte fortsätta västerut, ev. gå varvet runt och hur länge ni tänkt vara borta/ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wave

Ja det lönar sig ofta att köpa båt här visst kan det vara lite fix på dem men det kan få på vilken båt man än köper om man har osis ju.Här i Trinidad ligger lite båtar till salu leta upp Power boat marina och maila dem o fråga.Går säkert o luska reda på dem via internet med.

Blir inget varv vi tar mjölkrundan då vi fått barnbarn och upptäckt att vi vill inte missa hennes uppväxt så ev drar vi igen när hon tröttnat på mormor o morfar o har annat för sig i livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sextant är inte ett prioritet, du har kanske rätt, men jag tror att efter 1 och halv månad i havet, det blir kul att ha någonting att göra, du gör ett tävling, dem kan best, det är bra med lite matematik också, GPS är så deprimerande.

När jag har köpt min firsta sextant, började jag med solen och en tallrik med vatten eller horizon som jag ser från min fronstret, jag hade räkna höjden och testade mina läxa, på vinter det hjälpa det jag att dröma på min futur resa.

Mitt i atlanten du kan känna penasis eller annat och följa de till målet utan GSP.

GPS är bra närmare kosten, men för att vara så nära så möjligt naturen, vi hade lära oss att använda natur signalen, och remarkable point.

Att leva lång från kusten kräver att leva i armoni med naturen för att inte blir irriterad med en GSP som tappa kontakten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sven Yrvind hade en liten ficksextant som han själv hade kontruerat om jag inte minns fel. Som Poppe skriver så kan det vara trevlig syssla istället för den eviga läsningen och fia mm. När man har GPS:en kan man träna och har ju facit hela tiden. Man kan ju också skriva ner solhöjd ocj stjärnors läge och med de noggranna klockor all har numera ska det inte vara så svårt att få ungefär position.

Vill man ha tabeller borde det finnas på internätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tabellet har jag på datoren, en special programm.

En litet sextan kan göra stor fel, det best om man vill inte köpa en 6000 kr typ, köpa en sextant i plast typ plastimo, det fongera bra, naturigvist inte precis, men det räker for att hitta engelska kanalen när du kommer från karaibien, efter det, närmare kosten du kan använda fyrarna för att dra dig hem. Fyr, en sak som ska försvinner i framtiden, jag kan berätta till mina barnbarn att i dessa tiden morfar kollade på en fyr i horizonten.....

( Tyvärr de är bara intresserad men dator och datorspel, var kan vi göra med de?????)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Second picture, Phare de la Jumen ( Föl Fyr).

När de frågade den kille som var på bilden:

Varför var du där, det var farligt?

Oj! Det jag är van med, jag var att stända där ine när jag örde en Helikopter ljud, då öppnade jag dörren för att ser jag det var på gång!!!!

post-29954-1394235738,5032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst - en sextant som tidfördriv och hobby är ju en annan sak. Men har man tabellerna på datorn förlorar man ju sextantens främsta (enda?) fördel - oberoendet av ström och elektronik.

Hursomhelst - en nybörjare som skall planera allt - båtköp, träning och seglingskunnande har nog annat att prioritera....

 

Chanel du Four såg litet annorlunda (lyckligtvis) när vi passerade där!

post-14806-1394235738,8155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart roligt att läsa dina frågor och ännu roligare att ta del av synpunkter. Det är så det börjar för alla. En dröm och sedan planeringen. Jag tog tidigt kontakt med Jordenruntseglarklubben (OSK duger säkert lika bra) Där fick jag rådet att sätta en avseglardatum. Efter det kunde planeringen börja på allvar, då var det inte bara flummiga tankar. Mycket bra förslag och det gav kontakt med många likasinnade. Där finns kunskapen och erfarenheten.

Beträffande båt så gäller nog fortfarande liten båt-små problem, stor båt .... Idag ligger långseglarsnittet på 40 fot och enskrov. Vi har en Najad på 34 fot. Det räckte mer än väl, gästhytten var oftast tom. Men skall ni vara ute resten av livet så fundera mer över vilka funktioner och ytor ni behöver. Samtidigt så kostar allt mer för en större båt, i hamnar bl.a.

Många är händiga till tusen, använd gärna det till att rusta upp en båt som varit ute tidigare. Ni tjänar massor av tid o erfarenhet på det sättet. Och pengar... Någon skrev köp en båt för 2 milj o använd resten av pengarna till resan. Instämmer helt! Ni får en fantastisk båt och en fantastisk upplevelse. Hälsn Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriver från egen erfarenhet

 

2005 bestämde jag och tjejen att vi ska iväg och långsegla (vi var då 24 resp. 22 år). Katamaran runt 46 fot hette det då. Vi skulle bygga själva. Tidsplanen var att spara pengar i 6 år och sen ge oss av till Australien där vi tänkte bygga den. Kikade på bland annat Schionning design. Beställde översiktplaner. Flyttade till Oslo för att få en bra lön vilket jag oxå fick...Började inse att vi kanske skulle sänka ambitionsnivån. Började kika på stålbåtar från 58ft (o-inredd men fullt seglingsbar) till andra stålare 40-50ft. Dumpade dem planerna och började kika på plastbåtar 40ft....gick ner till 32 ft.nära att köpa en men ngn annan hann före...gick ner till 27ft Allegro....nära att köpa en men fick kalla fötter. Såg en katamaran 30ft till salu i Panama. Byggd 1992 (kändes ny jämfört med en allegro från 1970). Åkte ner och köpte den....blev i Panama 6 månader...installerade lite utrustning och seglade runt där...efter 6 månader kastade vi loss och efter 7 månader hade vi nått Australien. 

 

Vi älskar katamaran och kommer aldrig i hela världen att köpa oss en enkelskrovare att långsegla med. Jag hade dock inte velat ha en katta i svenska vatten. Kom hem från äventyret för ca 2 månader sedan. 

Skit i att bygga en egen! Det finns allt för många avstannade projekt. Köp dig en begagnad 50 fotare. Det räcker LÅNGT. har vart ombord på några vi träffat på....

kika in på 

www.7hav.se

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...