Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
detskaga

Tips o råd önskas

Rekommendera Poster

Hejsan !

Jag skulle behöva lite tips o råd.

Så här är läget.

Jag skall tillsammans med min sambo båsätta oss på en större båt (Ca 50-60 fot katamaran)

och resa dit vi vill, och ta livet som det kommer restan av vårt liv.

Detta kommer att ske om ca 10 år när alla barn är utflugna.(då är vi runt 50 år)

1.Kurser, utbildningar som rekomenderas för att förbereda sig.

(har mkt liten seglarvana) min fru börjar nästa höst att läsa till sjökapten 4 års utbildning.

Men jag är inte så glad för att läsa, så korta intensiva kurser önskas.

Kurser som önskas:

a: Allmän seglings kurs (skillnad på katamaran o vanlig segelbåt?)

b:instrument o navigering

c:Om världshavet tidvatten,dyningar orkansesånger mm

d: säkerhet o utrustning.

e:övriga kurser som behövs eller bra att ha.

 

2. Båt

Kommer att bygga båten själv med hjälp, inte av ekonomiska aspekter utan för att jag vill.

a: båtritningar (någon som är duktig på att skräddasy katamaranbåtar)

b:utrustning vvs vatten avlopp någon som har råd tips erfarenhet av längre färder o vad som krävs och vad som underlättar, vika system finns o fungerar tillfredställande.

b:El, tips och råd önskas  Solpanneler, vind generatorer, släp generatorer mm fördelar nakdelar   (tänkte ha ett batteri pack på 3000ah) batteriladare, lampor osv

c:Matrial till båten Stål aluminium Glasfiber för och nackdelar

d:mast o segel. Masten blir 22-26 m lång finns något ställe att rekomendera  segel som klarar jorden runt segling

e:övrigt tips och erfarenheter av allt möjligt önskas.

 

Är inte ekonomisk oberoende så gvetvis vill man få tag i grejorna till bästa möjliga pris

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ni börjar i helt fel ände.

Du skriver att ni har i princip ingen erfarenhet av segling i allmänhet och långsegling i synnerhet.

Hur kan ni då exempelvis veta att en katamaran är idealet för er? Hur kan ni veta att en båt på 50-60 fot är idealiskt? Det är en jättebåt som kostar skjortan att bygga, underhålla, för att inte tala om att bara segla. Det är möjligt att ni har stora ekonomiska resurser. Men bara att torrsätta och bottenmåla en 60 fots katta kostar lika mycket som många långseglande par har som total budget för 3-4 månaders segling.

Och vad får dig att tro att en båt byggd av en novis på segling skulle bli bättre lämpad för ändamålet än en som är byggd av professionella båtbyggare som baserat konstruktionen på eoner av erfarenhet? Eller är det trots allt frestelsen att spara pengar som spökar?

Vet ni ens att ni passar för långfärdssegling och kan genomföra planerna? Redan på Kanarieöarna kan man hitta mängder av båtar som är till salu pga strandade långseglarplaner, Karibien skall vi inte tala om. Hur kul och lätt är det att försöka sälja en hembyggd 50-60-fots katamaran som man jobbat på i 10 år och som dessutom förmodligen har en massa mysko individuella lösningar gjorda av någon med liten eller ingen erfarenhet. Utbudet av för stora, udda, hembyggda båtar är redan alldeles för stort. Och priserna därefter.

Börja med att skaffa en begagnad normalstor segelbåt, enskrovs eller flerskrovs. Lär er segla, ge er ut på litet längre havsfärder på semestrarna och skaffa er erfarenhet och känn efter hur det verkar. Prova hav i hårt väder - funkar det med sjösjuka, matlagning och sömn? Parallellt kan ni plugga teori och läsa några av alla dessa tusentals långseglingbeskrivningar som finns både som böcker och på nätet.

Sedan kan det vara dags att börja planera för livsresan. Och då är jag övertygad om att de 50-60 katamaranfoten krympt betydligt. Och även om ni fortfarande skulle välja att bygga själva så har ni då skaffat egen kunskap kring vad för båt och hur den skall vara beskaffad. Ni vet vad ni kräver av en båt utifrån era förutsättningar, byggda på erfarenhet, inte på tro.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dit  svar !

Att vi valt en katamaran är till stor del utrymesmässit mm

Kan någon övertyga mej om något annat är jag klart intresserad.

(har åkt både katamaran och vanlig segelbåt)

Storleken på den är som sagt inte bestämd det funkar kanske lika bra med en 40 fotare.

Givetvis är löpandekonomin viktig när man väl kommer iväg.

men om en båt på 15-20 fot större kostar 100 000 tusen mer om året att underhålla så är det ok men kostar det 500 000 mer så känns det inte lika ok.

vill gärna ha tips o råd på hur stor skillnaden är och vad den årliga kostnaden kan bli i underhåll på olika båtar. någon som vet ?

Har ju som sagt inte gjort någon långfärdssegling än men det lilla vi seglat älskade vi.

Detta handlar om så mkt mer att kunna komma i väg på detta sätt, något vi planerat mer eller mindre hela livet så ingen av oss tror att detta blir en kort vistelse.

utan vi stannar nog med stor sannorlekhet på havet så länge som vi kan gå ombord.

Vi trivs inte med att leva med klockor och tider o passa,och allt annat som ett vanligt samhälle kräver.

Och kommer givetvis att testa på det så mkt vi bara kan innan vi ger oss iväg. Tips o råd ?

 

När det gäller byggandet av båten kanske ett förtydligande skall till.

Kommer givetvis att bygga en båt som är välbeprövad inte något hemma bygge med massa konstiga annordningar, och är inte alls nödvändigt att bygga båten själv, det viktiga i detta är för mej är att veta hur allt fungerar så jag vet.

Är själv utbildad motormekaniker som jobbat som svetsare och varit i vvs branchen några år som nu mera jobbar som snikare och har en godutrustad verkstad så givetvis kan o vill jag göra en del själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du kommer att få några råd som passar dig bättre än de Eilean gav dig hur många gånger du än frågar.

Hela ditt inlägg visar på en stor brist på insikt om vad ni håller på att ge er in i. Denna brist går att göra något år och är på intet sätt något dåligt i sig.

Köp en begagnad båt  (ej för stor) och lär er segla. Ta med era ungdomar och ge dom chansen att få göra något kul med sina föräldrar, kan bli mycket bättre än ni tror. Är ni ihärdiga och ute ofta och länge ( gå gärna en seglingskurs för vuxna) så är det bättre än att gå en 4 år lång utbildning till sjökapten.

Strömmar, tidvatten, navigering mm kan ni lära er på kvällskurser under åren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite drömmande måste jag säga, vilket kanske inte är fel men ett uns av realism skadar ju inte...

Jag tänker mest på det här att ni ska ha en stor segelbåt för att kunna resa dit ni vill och ta livet som det kommer...leva utan klocka och tider att passa... låter mer som ni är less på ert nuvarande liv...

Ska ni sälja iväg allt ni äger för att bosätta er på en båt så funkar det nog lika bra att bli pensionärer i en hydda på nån tropisk ö och kanske skaffa en liten segelbåt att nöjessegla med om dagarna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Varför skall någon övertyga dig om vilka val du skall göra? Poängen med det jag skrev var att dina frågor och prioriteringar andas oerfarenhet och okunskap. Och att det första du då bör göra är att skaffa dig en del egen erfarenhet som dina grundläggande beslut kan fattas på. Välj själv. Men klokt.

Vissa svar kan du kanske få på en del forum. Men inte inte på grundläggande frågor som t.ex vilken sort och storlek på båt som passar just dig och din partner. Men tvingar du mig att svara så säjer jag max 40 fot enskrov och 35 fot katamaran. Jag har seglat i över 45 år och gjort en del långfärder. Och avser nu att så småningom sälja min 42 fotare för att den är för stor och satsa på en mindre båt inför nästa resa som förhoppningsvis kommer att vara i flera år. Och katamaran? Det är inte ett självklart val. Skulle jag planera att segla på höga latituder skulle jag vara tveksam. Men det är mitt och min hustrus val utifrån våra kunskaper, erfarenheter och önskemål. Vilket är ditt?

Och när det gäller hembygge (oavsett ritningarnas ursprung) håller jag med Jimmy Cornell, som är dagens förmodligen meste långfärdsseglare. Han säger av egen dyrköpt erfarenhet att man inte har en chans att bygga en bättre båt själv än ett välrenommerat och kunnigt varv. Så han sålde sin stålbåt som han mödosamt byggt med flera decenniers erfarenhet av jordenrunt- och polarsegling. Istället köpte han en Ovni, en standardbåt lämpad för långfärd...

Kliar det vansinnigt i fingrarna, satsa hellre på en risig båt eller ett renoveringsobjekt som du kan lära känna grundligt. Det blir dessutom billigare och tar kortare tid. Utnyttja tidsbesparingen till att segla istället.

Och att svara på om båt x kostar y kronor mer att underhålla än båt z är omöjligt. Det handlar om var ni seglar, om kostnadsläget i olika regioner. Finns det överhuvudtaget resurser att torrsätta en 60 fots katamaran överallt, eller finns det tidvatten att utnyttja gratis.... ? Hur mycket kan du göra själv? Variablerna är oändliga. Likaså ekonomin.

Du talar om att 100.000 om året är OK underhållskostnader. För många som är ute är det fantasibelopp. Det motsvarar 4-5 månaders totalbudget för dem. Samtidigt finns det långseglare som årligen utan att blinka spenderar de summorna bara på golf och hyrbilar under sina seglatser. Berätta gärna vad du tänkt dig för totalbudget per månad eller år, inkluderande allt, uppehälle, underhåll, försäkringar, resor, kommunikation, hamnavgifter, restauranger, hyrbilar...

I övrigt har i alla fall inte jag så mycket att tillföra än att sägadet igen: Börja läs om andras val och erfarenheter först. Det är så dumt att uppfinna hjulet igen. Ta lärdom av andras erferenhter och misstag. Men tänk på att på våra vanliga svenska fora för segling är det max fem personer som kan kallas för erfarna långfärdsseglare som skriver. Här finns inte så mycket att hämta. Eventuellt kan det vara vits att gå med i OSK och läs gärna på en del utländska forum för långseglare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ovanstående inlägg, att ge specifika råd, eller tala om vad och hur någon annan skall lösa en högst personlig fråga är stört omöjligt.

Ta bara mig och Eilean till exempel. Han förespråkar mindre båtar och har (haft :) ) synpunkter på storleken på vår båt då det inte stämmer överens med hans egna önskemål. Men så är det ju, alla kan inte tycka lika och alla har vi olika förutsättningar och bakgrunder.

Mitt tips är att åk runt på båtmässor och titta på båtar, åk då till mässor inte bara i Sverige utan även utomlands. Titta på båtarna och försök hitta vad ni letar efter. Kolla sedan in begagnat marknaden för den modellen/varvet om ni inte kan/vill köpa en ny.

Köp/prenumerera på Båttidningar. Yachting World, Yachting Monthly, Blue Water Sailing, Ocean Navigator osv. De svenska är också bra men letar man båt får man ett större utbud då vissa båtmärken inte finns i Sverige överhuvudtaget. Dessutom får du info om mässor.

Ofta finns det forum ute på nätet för specifika båtmodeller där man kan få tag på mycket info och råd om just den modellen direkt från ägarna.

När det gäller katamaraner får du nog bäst info från utlandet. Kattor i den storleken du pratar om är gigantiska och finns nog inte i Sverige. Katta marknaden i Sverige är relativt ung.

Oceanseglarna (www.osk.org) är en Stockholmsbaserad klubb för långseglare,
Jorden Runt Segalrna (www.jrsk.org) är en Göteborgsbaserad klubb för långseglare
SXK Medelhavsseglare (www.medelhav.se) Är knuten till Svenska Kryssarklubben.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att sjökaptain kan göra en stor skillnad, med eller utan utbilding segling det är segel och på en katamaran det är inte samma som en gammal 3 mats skepp.

För att veta vad du vill och vad du kan du ska praktisera och inte bara i sverige.

Din eget erfarhenet och oersättligt.

Du ha 10 år på dig och vad vi ska beretta i dag kommer att blir oanvänbara.

Gå och segla med club som kör från england till irland för exemple det är en bra läxa.

FASNET,  vind 35 knop och mott vind, cap 230 degrees, där du förstå mycket.

Läs också det finns massor att lära sig för stål alu glasf. etc

Det är dit liv du spela med, jag tror att du ska lära havet, dina frågor kan kommer efter, kan vi svara till din fråga för en parck batteri på 3000 ah???

Massor av frågorna ska vara botta efter en veckan segling, med en bra skipper.

catamaran ska ha 2 motor, catamaran ska ha en lycka på varje skrov just ovenför vatten lignen (obligatorisk) etc... catamaran some du kör med bara 2 personner ska ha en automatique system för att släppa seglet när du sova och vinden blir för hård, catamaran ska vara i plywood/epoxy eller aluminium because en catamaran ska vara lätt. Stål och plast är inte bra, för tung.

Bygga ett catamaran med plywood ( west system) eller aluminium är inte för samma kompetens.

10 frågor 1000 svar

ett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset för en cata 50 60 fot, hem byggt, ska vara mellan 1 och 2 millionner.

Fråga en marin arkitect, 5 till 10 om de gör jobbet kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar !

Förstår att det var kanske lite för många frågor på en gång Glad

Börjar så här istället.

1.Har kollat lite på olika skolor, fastnade lite för medborgarskolan som har lite kurser man kanske skall börja med. någon som gått dessa kurser, bra dåligt ?

Tar tacksamt i mot allternativ.

(frugan har i många år jobbat på sjön så att hon vill gå kaptensutbildningen är bara vidarutbildning)

2.Båtmässa i Europa som rekomenderas (tänkte hinna med 3 st under sommaren)

3.Finns det något bra forum för om det finns någon som skulle vilja ha med sig 2 halvlandkrabbor i sommar som vill lära sig mer om segling.

4. Bra segelskola som rekomenderas. (Sverige)

Övrigt

Har inte tiden och möjligheten att införskaffa mej en egen båt nu tyvärr.

Renoverar en liten gård tar 80 % av min tid resten går åt till familjen och mitt vaniga arbete.

Ekonomi

Båten får kosta 5-7 miljoner (oavsätt båt)

Tänkte ha 1 miljon i potten när vi reser, till oförutsädda utgifter

båten får kosta i underhåll 100 000 om året

200 -300 000 till allt annat, rimmligt ?

Har hittat ett känt företag i frankrike som kan bygga båten halv klar får inreda allt själv resten gör dom.

Rimmligt att inreda en 60 fotare på hel tid under en 3-4 års tid någon som vet.

Om jag är en drömmare, klart jag är, drömmar är till att förverkligas.

Är en mkt målmedveten och envis person hittils har jag lyckats med det jag tagit mej för.

Nog för denna gång.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns specialister som kan hjälpa dig, architekt etc.. Du ska göra en tur till Lorient Bretagne Frankrike. Där de kan bygga rätt, de bygger catamaran båtar för stor segel rund globen.

Men jag tror att 60 är för mycket, det ta flera timar ensam för att installera segel. det är väldigt svårt.

För att segla från en hamn till en annat som ligger 30 mile distans, du ska aldrigt göra det. Två timmar för att installera de och samma tid för att ställa båten i ordning för att gå in i hamnen, det gå inte, med en 11m segel båt och bra vind jag är säket att jag kommer först och inte tror.

En catamaran i det storlek är farligt på 2 personner, du ha inget idé....

När du kommer i hamnet du få inget plats, då ska du ligger ute på ankare......

13m, mono skrov i aluminium med hydraulik köl för att gå over allt där du få ett bra projekt.

Gör vad du vill men när du ska få din första riktiga storm, då tänke ska kommer till mig, garanterat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla www.cruisersforum.com

Massor av information om långfärdssegling och flerskrovsbåtar.

Jag vill inte måla fan på väggen... Om ni har de ekonomiska resurser som det verkar på inläggen, så hade inte jag väntat i 10 år på att ge mig iväg. Ni vet inte ens om ni lever om tio år, så otroligt mycket kan hända. Jag hade skaffat en mindre båt, mindre budget och gett mig av så snart jag känt mig redo.

Med en båt i 31-35 fotsklassen brukar man räkna från 12000:- i månaden, inklusive allt. Där finns ingen gräns uppåt. Tänk sådan ekonomisk frihet ni hade haft om ni lade 2 miljoner på båten och de övriga 6 i reskassan!

Jag håller med övriga, en katamaran på 60 fot är för stor för två, både ekonomiskt och rent båtmässigt. Även en 60 fots enskrovsbåt är i största laget. Klart din fru ska läsa om hon vill, men sjökaptensutbildningen innehåller väldigt lite som man faktiskt har nytta av som ett långseglande par. Just navigationsbiten är en ganska liten del av utbildningen. I övrigt är det mycket lasthantering, stabilitet, juridik och ekonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovni är en klart intressant långfärdsbåt med sitt koncept med hydralisk köl. Kolla in den innan du börjar på att fundera på ett kattabygge. Den är en av de båtar vi kommer att kolla in när vi närmar oss riktig långsegling om ca 10 år.

Vi har precis börjat bygga en 37-fotare i halvfabrikat enligt samma koncept som du får på det franska varvet. Vi räknad med att det kommer att ta 3000 timmar, dubbelt så lång tid som för ett proffs.

Medborgarskolan har i massor av år haft fritidsmarina utbildningar som är bra.

Seglarskolor finns det flera. I Stockholmsområdet som jag känner till så är väl ABC-skolan störst.

Tänk på att det är lång kö till båtplatser, särskilt med större båtar Vet inte om du tänker ha din båt på hemmaplan för rustning innan ni far( rekommenderas). Är det så bör du redan nu gå med i någon klubb eller ställa dig i kö för en plats på någon marina. En 50-60-fots katamaran kan du nog dock glömma att få plats med någonstans.Jag

Att ge sig iväg utan flerårig seglingserfarenhet i varierande väder brukar straffa sig med spruckna drömmar. Krafterna i ett hav kan vara rejält skrämmande och har men inte genom ofrivillig kognitiv terapi vant sig succesivt slutar det ofta med att någon ombord gör myteri.

Man lär sig också med tiden när det är dags att regera INNAN något händer. Alla som seglat ett tag har vi varit med om otrevligheter och skador på material eller person innan vi kommit dit. Bra om det inte sker på en ocenan utan närmare land.

Jag skulle inte vilja långsegla i en katamaran av en av anledningarna som sagts ovan - har den vält så har den det. En vanlig segelbåt slås ner men reser sig igen, kanske i ett miserabelt skick men man har åtminstonde en båt att vänta på räddningen i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till:

Om du köpt en båt halvbygg för??? 4 millionner och gör resten själv, det betyder att fabrikera möbler och montera dem, vilket dåligt finish det ska blir gemför en proffs.

Vem tror du ska köpa en båt oprofessionnel gjort för 2 millions.......

Lämna till mig pengarna du ska blir glad att ser att en ska väl använda den, Kanske för att öppna en skola i africa, var jag är redan segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär kan man inte generalisera! Jag har sett amatörbyggda båter som har varit betydligt finare än de flesta varvsbyggen. Det handlar helt och hållet om ambitionsnivå och kunskap hos byggaren.Det är som om jag skulle säga till dig att du inte har på sjön att göra, eftersom du ändå aldrig skulle uppnå samma kompetesnivå som en proffessionell seglare. Och det förstår både du och jag att så är det inte.

Om jag inte minns fel så var den här trådstartaren snickare?

Till trådskaparen: Vill nii bygga båten själva så gör det utan att bry er om negativa inlägg, men ta en ordentlig funderare först och besluta om storlek och typ. En klok idé vore att skaffa en mindre segelbåt under tiden och känna lite på, sedan besluta.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sommaren är det inte så många mässor. De flesta är på vår och höst.

Du har en i Düsseldorf i mitten av januari. Parismässan i början av december. Hamburg i oktober november. London, Excel i början av januari. Göteborg januari/februari. Stockholm oktober

US Sailboat Show i Annapolis, USA i oktober.

Medborgarskolans kurser följer NBAs regler och deras kurser är helt OK. Har tagit både förarbevis och Utsjöskepparen hos dem. Kustskepparen läste vi in på distans från Alma Navigation http://www.almanavigation.se/ det funkade bra. Både jag o guben fick examen :)

Även Folkuniversitet har navigationsutbildningar av god kvalitet.

/Lady Annila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en kapsejsad katamaran ligger där den ligger är sant.

Men hur många cruisingkatamaraner har egentligen kapsejsat? Internet, tidningar och TV är fulla av dramatiska bilder på flerskrovsbåtar som en kapsejsar åt sidan, rakt framåt, ligger på rygg eller bryts sönder. Och alla har de en sak gemensamt - de är allihopa extrema kappseglare, byggda för adrenalinsegling och rekordslagning.

Samtidigt är alla hav och kuster är fulla av katamaraner som tryggt tar sin besättning till intressanta platser, rider ut stormar på oceanerna utan att kapsejsa  och många gånger dessutom klarar sig flytande igenom kollisioner.

Cruisingkatamaraner har sina svagheter. De kan slå runt. Men det är ytterst ovanligt att de gör det.

Och många enskrovsbåtar kan resa sig igen efter en kullslagning. Det är dock långt ifrån säkert att de, med få undantag, garanterat gör det.  Rätande moment vid stora krängningsvinklar (>100 grader) är en faktor som man med dagens båtideal inte fäster särskilt stor vikt vid. 

T.ex är en Ovni klart tveksam på den punkten. Med AVS på 105-115 grader är Ovni en båt som är bland de lättare att få på rygg och då är risken stor satt hon förblir där, länge. Och då kommer frågan, hur mycket vatten hinner hon ta in innan en våg slår henne tillbaks? Från upp-och-ner måste hon ju få hjälp att krängas tillbaka sådär 70 grader för att kunna fortsätta tillbaks runt och räta upp sig. Och för varje minut som går på rygg fylls båten med mer och mer vatten som försvårar en upprätning. Och skulle exempelvis nedgångsluckan inte vara helt stängd...

Ändå anses Ovni bland många vara den ultimata långfärdsbåten, särskilt om man seglar på höga latituder eller i andra riktigt tuffa vatten.  Och saken är den - Ovni är i många avseenden en förbaskat fin långseglarbåt och risken för att hon skall slå runt är liten. Om hon seglas väl. Ändå kan jag inte låta bli att undra om inte Ovnins långfärdsgloria mer har att göra med materialets fördelar än själva båttypens goda egenskaper. En oerhört god egenskap s.a.s överskuggar andra, mindre goda. Och Ovni har väldigt litet konkurrens i sin nisch som serietillverkad aluminiumbåt för ett (nåja) hyggligt pris.

Hursomhelst, det är med en Ovni (och massor av andra båtar från de sista decennierna) precis som med en väldesignad långfärdskatta - seglas hon väl av en kompetent besättning är den i de flesta avseenden en utmärkt och säker båt att segla jorden runt i.

Men även om jag anser att en katamaran mycket väl kan vara en utmärkt långfärdsbåt så tycker jag att detskaga är ordentligt ute på drift. Ett katamaranprojekt på 50-60 fot är tveksamt i händerna på den mest rutinerade och vansinnigt i händerna på en okunnig. Och då en självbyggd värre än en färdigköpt.

Men det mina ögon allra största misstaget är att ägna dyrbar erferenhetstid till att renovera en gård. När den första riktiga stormen kommer, allt verkar gå åt h-e känns det nog inte särskilt tryggt att ha ett stort svart hål i huvudet där erfarenheterna från hårdvindssegling borde sitta. Men i gengäld ha massor av kunskap kring fjällpanel och platonmattor.

Jag inser väl att var sak har sin tid och att en långsegling kan ligga långt fram i tiden. Mig tog det 5 år från beslut till att kasta loss. Och nu planeras nästa resa om 8-9 år. Men jag begriper inte att man inte utnyttjar den tiden till att skaffa sig det ultimata hjäplmedlet ute på havet - erfarenhet.

Varför inte bestämma sig om man skall vara bonde eller långfärdsseglare?



Senast ändrad av Eilean | 22 december 2008 | 00:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär kan man inte generalisera!

Jag, ursäkta mig, det var dum, jag är dum ibland.

Det vet jag, exemple min svåger som att klara att bygga en 12m som jag skulle aldrigt göra, Måst ha talamod som jag har inte. Men för en båt med interriör för 2, 3 millionner ska du ha den besta trä, bästa material och som amatör det är inte säket att du få det i ett rimligt pris i liten mäng. Special machine etc...

För Ovni, jag fick ett storm i giscailla vi var mot vind och vi gå inte fram, båten 35 var med 3 ris och en dåligt rullfock, jag tror inte att båten kan gå up och ner, han blir parallel med vatten och vänta att det blir bättre sen flytta sig lite och försök att gå vidare, han flytta sig på sidan med 2 knop ock frame med 4 knop, det är inte bra men det är relativ ok. det var en relativ konfort inne, tillräklig för att fixa pasta i tryk casserolen.(Autocuiseur SEB, fantastik för att inte tappa maten på ducken)

Catamaran är en båt som du köpa med en kort mast, för mycket problem i början.

Vad jag säjer är att 60 catamaran är svårt att kontrolera med 2 personner om du vill ha den best reglage.

post-29954-1394235723,9922_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 60 fot katamaran är inte en 2-mansbåt.

Jag vill också ha en tryckkokare!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 tryckkokare.

En liten och en store. Mitt i havet du kan koka en kykling utan problem.

Ta ett kilo grov salt (fråm havet) lämna 3 cm salt i botten, lämna kykligen på och fylla men salten sidan och toppen, du ska inte ser kyklingen.

Stäng och koka 20 mm i låg tampo.

Fardigt.

Fantastik, bara att fiskar en kykling, det är lättare att fiskar en thon eller en daurade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat på två olika modeller, med två olika typer av lock. Vilka har du?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyr, tyvärr, men en bra investering, jag har köpt 3 båtar och efter 25 år jag har fotfarande mina cocotte minute.

SEB är bra, du kan bytta skruv, packning hantag etc.. alla delar 20 år efter utan problem.

Fantastic vad?

Jag garantera inte att andra märke blligare gör det.

Jag har en 6l och en 10l, för att koka riz när vi är 10 pers det finns inga problen 10 minuter på låg värme bara, du spara tid och gas.

Den att jag har är den klassik på min första bild. Billigast men lagom. Den andra är mer sofistike, mindre plats, och lättare att öppna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske vo går lite off topic... men har du provat att konservera i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag, inte jag mycket men min maman, varje år jag fiskade makrill och conserverade de.

Det kallas sterilisera tror jag då du måste ta den stror model och kolla vilket glas burk som passa, jag tror att vi kunde ta 3 burk varje gång.

Morot, lök, laurier?, peppar, salt, makrill, vit vin och 10 minuter unifär, det gå jätte bra.

Ner du köpt en seb du få en bok med recept för att laga mat i och det finns olika typs för sterilisering.

Om du fiskar en thon fisk, kan du göra det i stället att äta up den i 3 dag i rad. Den är gott första dag men .......

http://www.laredoute.fr/Search/SearchResults.aspx?SearchType=HeaderSearch&Keyword=seb&cod=4114FR401271421104

Jag har 2 modell autantique ( otantik) med tiden de är svårt att öppna med de är lätt att köpa en ny skruv ok att byta den.

När du ska öppna, lämna den under kalt vaten dår det blir kodens i och du slippa varm ånga och tryck som gå ner direct. sedan kan du ta bort den lilla säkuret och öppna.

charles

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...