Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
lstadig

kina motor

Rekommendera Poster

Det är faktiskt så att en båt med en motor av fabrikat som inte är VP eller Yanmar har lägre värde. Det säger båtmäklare, motorleverantörer (även en som säljet Vetus). Men det beror givetvis på ålder, typ och storlek/pris på båten.  Det har inget med driftsäkerhet att göra.

Om detta är rätt eller fel är väl samma som att Volvo (bil) har ett högre andrahandsvärde än tex Nissan. Allt handlar inte om förnuft.

Att VP /Yanmar skulle vara bättre än tex Nanni, Vetus mfl tror jag inte alls men efter som det är orginalmotor i de flesta i Sverige förekommande märken så blir det lite pirat del. Löjligt men så är det.

Sen kan man ju dra nästa debatt: varför detta forum hoppar på Volvo penta hela tiden. Kan det vara för att de sitter i Bavaria??? Drar det ner ryktet?  Inte vet jag.

Ang att handla inhemskt var inte vad jag menade utan att allt ska vara det billigaste möjliga hela tiden ofta utan att se vad man får för pengen. Om vi tar matfrågan så finns det billig kyckling file och dyrkykling file. Det visar sig att det är mest vatten i den ena. (gissa vilken).

Våran drivkraft att vi ska ha billiga saker hela tiden och inte är berädda att betala för kvalitet, bra arbetsvilkor, miljövänlig produktion etc.

Ang bil mm så kör jag svensk/amerikanskt SAAB och Mini Cooper diesel (Tysk/engelsk).

Men jag kör inte någon bil som jag köpt för att den är extremt billig.Flört

Men det är upp till var och en att köpa vilken motor man vill och det kan hända att kinakopior blir gängse motor i Sverige om 10-15 år, vem vet. (se tex Koreanska kopior som idag är stora bilmärken idag med egen utveckling).

Det bästa måste ändå vara att segla istället. Skrattande  Jag seglade 4 veckor med en trasig motor i somras (den gick att starta och köra några hundra meter med vid tilläggning) det var helt underbart att ligga och driva i stiltjen istället för att dra igång järngenuan och stressa till hamn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

väl talat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vi får se hur den funkar. kommer hålla er underrättade om nåt händer. och båten  jag skall ha den i kommer kommer jag behålla så länge jag kan, och vad beträffar kina motorn så har aldrig planerna varit att den skall sitta i båten tills den är 30år gammal. vill ha en lite mindre motor i framtiden sen. får se vad ekonomin tillåter om 10år om jag har kvar båten. men förhoppningsvis.

kina motorn är ett bra alt om man inte vill lägga en förmögenhet på dessa gamla dieslar som dess tid snart ändå är ute  förhoppningsvis ``gammal konstruktion´ ´

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket av VP motorerna tillverkas i Sverige tror du ??

Titta på VPs hemsida och förvåna dig över att dom bla har en fabrik, i just det, KINA.

Se på deras hemsida:

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/our_company/production/wuxi/wuxi.htm

Dom tillverkar även båtmotorer i Sverige och USA så om du tror att VP är Svenskt rakt igenom och att det är fel på Kina motorer med automatik för att dom kommer från Kina så har du och några till något att tänka på efter att ni tittat på VPs hemsida.

Ska vi diskvalificera VPs Kina motorer eller är dom bra bara för att det står VP på dom även om dom kommer från Kina.

Allt tjabbel här om att Kina motorer är skräp och att bla VP är mycket bättre bör kanske omvärderas eftersom VP tillverkar vissa av sina modeller t.o.m i Kina.

Per



Senast ändrad av oceanis | 12 januari 2009 | 23:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det verkar, Per, som om jag trampat på en öm tå, det var inte meningen men du har nog missförstått mig lite.

För det första, jag har aldrig sagt att VP motorer är svenska. Min Nya VP står det made in Japan på och är en Perkins i grund och botten. Den är marinkonverterad i Skövde om jag inte misstar mig helt.

Det verkar vara en känslig sak för vissa men faktum kvarstår, det är inte direkt bra för andrahandsvärdet på båten att sätta in en motor som inte är ett känt märke. Byt ut bilmotorn i din bil till en okänd motor från vilket land som helst och prova sälja.

En sådan motor som detta handlar om behöver inte vara sämre oavsett var den tillverkas.

Sen om Kalles mekaniska tillverkar lite motorer (som han fått ritningar på) i en gammal lada utanför Örebro så handlar inte jag av honom heller. Det är inte landet det hänger på.

Jag är inte ,som jag skrev tidigare, inte patriot som bara köper Svenskt men jag är inte den som köper allt som är billigt. Jag har lärt mig att man oftast får vad man betalar för. Men det är mitt val och jag klandrar inte de som provar och tar en risk och köper något okänt för att spara. Tvärt om så hoppas jag verkligen att ni som testar detta blir nöjda och som jag skrev tidigare så jämförde jag med tex några Koreanska bilmärken som idag är väl etablerade på marknaden.

Föresten så var det en penta som 13 år gammal gick sönder i båten innan jag köpte ny. Visserligen pga galvanisk korrosion som ledde till att frostpluggarna åts upp. (förra ägaren låg mycket på landström) så även VP går sönder. Jag får väl återkomma jag med och berätta hur den nya Penta Motorn går om den håller. Man vet aldrig. Ville egentligen haft en Yanmar men den fick inte plats (oops den är Japan).

Men nu är det dags att krama kudden, jobdag i morgon, halka lovad så det blir kö in till Götet.

// J-O



Senast ändrad av PrimeX | 13 januari 2009 | 01:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inga ömma tår här inte !!!

Har varken Kina motor eller Volvo Penta så jag försvarar inget av dom. Har haft Penta tidigare men efter den både Nanni och Yanmar, nu har jag Yanmar. Tycker personligen att Nanni var och än idag är den bästa motor jag haft i en båt och det må vara en lite ovanligare motor men används bla av Swan och Malö samt inom fiske flottan i hela världen. Bygger på en Kobota motor och för dom lite större effekterna en Toyota motorer.

Det jag hänger upp mig på är bla ditt raljerande typ ovan om Kalles mekaniska i ladan

Har du varit i Kina och tittat ?? Det är inte lador med stampat jordgolv som vissa, kanske inte du, men många andra verkar att tro.

Det finns både bra och dåliga saker ifrån Kina. Men som du kan se på min tidigare länk från Volvos hemsida verkar det inte precis vara en lada, eller ??

Sen förstår jag inte hur du kan jämföra att byta ut en bilmotor i en bil till en helt annan än den som skall sitta där. Om du gör det brukar du nog hålla dig i ett segment där det handlar om amatörbygggda eller ombyggda fordon och i de kretsarna hittar nog också den typen av bilar sina köpare.

Jag förstår i princip din liknelse men den passar inte riktigt i båtbranchen eftersom det i många fall går att få lite som man själv vill vad avser motorval vid beställning av ny båt. Så att påstå att det ena eller andra är orginal brukar inte gälla båtar.

I min förra båt fick jag välja precis vilken motor jag ville så där fanns inget som var orginal utan det som valdes av mig blev helt enkelt orginal. Och då kom båten ifrån ett mycket känt segelbåtsvarv, dock ej Bavaria som bara kan leverera VP motorer.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en tid då Yanmar ansågs vara en sämre motor än VP och innebar sämre andrahandsvärde. Och den tiden är förbi nu. 

Och det är möjligt att Nanni, Vetus, Lombardini eller andra ännu innebär något lägre värde på en båt här hemma. Men utanför våra gränser, på kontinenten är det inte så. Så det är bara en tidsfråga.

I slutändan, när vana, lojalitet, nationalism och andra emotionella argument lagt sig brukar driftsäkerhet, servicevänlighet/-nät och underhållskostnader vara fakta som avgör. Där kommer motorerna ovan starkt. Och vi har faktiskt inte en aning om vad framtiden kommer att utvisa för de kinesiska. Det jag ville ha sagt är att det inte är uteslutet att historien upprepar sig. Det fanns en tid när japanska bilar ansågs vara andra klassens produkter. Har exempelvis Toyota verkligen sämre andrahandsvärde idag än Volvo, i procent räknat? Skillnaden är i sådant fall marginell.

Varför jag hoppar på VP (knappast hela tiden, det här är nog första gången jag utryckt min tveksamhet) beror på följande (ingen rangordning):

1. Jag anser VP gjorde bort sig rejält i och med problemen med modellen 2003 och dess drivaxel. Inte nog med att det var en dålig konstruktion, så, vilket var värst, man vägrade utsträcka garantitiden trots att man t.o.m erkände konstruktionsfel. Så där satt 100-tals kunder med obrukbara motorer som ibland var så unga som 2-3 år och som kostade mellan 20-30 tusen att reparera om man gick till en auktoriserad VP-verkstad. En skandal som inte märktes så mycket här hemma då vi i allmänhet kör färre timmar per år. Saken är utagerad nu, men lämnar en bitter eftersmak.

2. VP är märkbart dyrare i inköp. Om det hade återspeglat kvaliten vore det en sak, men så är det ju inte.

3. VP är generellt dyra på reservdelar, ibland hutlöst dyra. Deras idé verkar vara att erbjuda storvarven låga inköpspriser.

4. VP-s fina servicenät är inte alls så imponerande överallt utomlands. Förmodligen inte så viktigt för de flesta.

Vilka motorer som sitter i Bav struntar jag fullkomligt i. Vore det ett argument, vilket i sig är befängt, skulle man ju såga Seldén, Lewmar, Rutgerson, Vetus, ja minsta halva båttillbehörsindustrin. Huruvida Bav är en bra eller dålig båt, vilket många tycks älska att debattera, återspeglar knappast kvalitén på produkterna från deras underleverantörer. stora är inte Bav att de kan kräva speciella bavserier av produkterna.

Däremot håller jag fullständigt med dig om att miljö- och arbetsmiljöfrågor är ett stort bekymmer när man handlar industriprodukter från tredje världen. Men genom en köpbojkott - hur skall förhållandena någonsin kunna förbättras? Det krävs kapital (och påtryckningar) för att genomföra reformer.



Senast ändrad av Eilean | 13 januari 2009 | 09:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Kalles lada var dålig och bilmotorliknelsen haltar men va tusan klockan var ju mitt i natta. Glad

Allt är inte dåligt i Kina, men kopieringsindustrin som är stor i Kina bygger inte på åratal av provande och ingenjörskunskap. Det gjorde den inte i Japan heller för 30 år sedan så det kommer ändra sig. Kineser är inte dummare eller smartare än andra.

 Ang VP och Bavaria så var det ett skämt, kanse dåligt men det var menat som det det var därför jag la till en Glad.

Läste en 2 år gammal Båt nytt i går som jämförde motorer. Enligt BN så var Nanni dyrast på reservdelar, VP var bland de billigaste (gällde vanliga delar som impeller, filter osv) Men den var som sagt 2 år gammal.

Sen framhåller jag inte VP som någon perfekt produkt, tror inte den är bättre eller sämre än andra. Det var inte det mitt inlägg handlade om utan 2:a hands värdet på båten.

Och vinden är fri så segla mer istället. Tungan



Senast ändrad av PrimeX | 13 januari 2009 | 11:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länk till tillverkaren   www.hd-motor.com

Jordgolv ? , nej inte om man är ISO certifierade och har sammarbete med Rollce R, Cattapillar, Perkins m.fl.

Varför är vissa så negativa till att det kommer en lågpris-diesel från kina ?, det är ju kanon bara de ser till att det finns service & delar, De övriga Tillverkarna bygger ju merparten av sina maskiner i samma land !, för att inte tala om vad de får övriga komponenter i från.

Skulle vi ta av oss alla kläder som är tillverkade i sydostasien trojag de flesta fryser om rö...

Mvh. Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm nu börjar vi röra oss väldigt långt ifrån båtmotorer här. Och när man väl har spårat ur såFörvånad. Är d väl klart som fan vi fortsätter i diketOskyldig..

Nåja köper själv mycket prylar från Japan och usa. Kinaprylar har bara hitills givit mig huvudvärk, går ju inte få fram delar när man kört sönder.. Dock hörde jag av en kollega som varit i kina och besökt fabriker att man kan få prylarna väl ihop skruvade om man vill. Och med god tillgång till reservdelar och bra teknik.. Fast då går som bekant priset upp en aning..

Dock verkar d fortfarande vara ett lotteri med kvaliten. Särskilt med mindre grejer för runt 1000ingen osv.. Köpte ett litet elverk, ja man borde väl vid d här laget vara såpas erfaren att man inte kan få ett bra elverk för 2000kr.. Ja mitt rasade ihop på 1 vecka, men kollegan som köpte ett likadant har inte haft ett enda bekymmer än och d har ju haft över ett år på sig nu att bevisa sin tillit. Hmm har numer ett Honda (dyrt) men d funkar ju och så finns d ju reservedelar när (om) d skulle jävlas.. Som sagt ett lotteri..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om ni skaffar en Kina motor som byggts kvalitetsmässigt eller som skitkvalitet, så gör ett försök att hitta en servicefirma som kan ge garanti på utförd service eller reparation (om du överhuvudtaget hittar någon som vill befatta sig med motorn.)

Försök även få garanti på att reservdelshållning finns i minst 10 år, nu blev det jobbigt.

Fundera även på hur ekonomin blir med en billig motor och hur väl specen stämmer, alltså om den lovar att ge x hk och visst vridmoment samt viss bränsleförbrukning.

Och ni som funderar på att välja en av kategorin skitkvalitet (I Kina bygger man även kvalitetsprodukter men nu syftade jag på de andra) Hur beroende i väder och vind i din båt är du av att motorn verkligen fungerar?

Andrahandsvärdet på båtenn hoppar vi över för då blir det rejält jobbigt och vi kan utgå från att du ändå tänkt ha båten för evigt.

 

OBS detta inlägg tog jag inte upp miljö, tillverkarens arbetsmiljö, miljöpeverkan vid tillverkning eller hur ditt val påverkar syselsättningen här. Sådant har vi redan diskuterat och de flesta skiter fullkomligt i detta bara det gynnar deras egen plånbok (kortsiktigt tänk) Försök nu fokusera på det övriga.

 

-Hej alla barn nu är det barnprogram, se vad farbror Frej drar fram...

 

 

post-4060-1394235751,2981_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att det är skitkvalitet. Ingen som skrivit här har någon erfarenhet av dessa motorer ännu.

Det intressanta är, tycker jag, att man kan uttala sig om driftsäkerhet, kvalitet etc utan att ha provat motorn under några säsonger.

Du antar bara något eller.............???

Det spelar inte någon roll vilket fabrikat man har när det är kris man är lika beroenda av att grejorna fungerar.

År 2000 var jag på väg in till Marstrand i styvkuling och hade tagit ner seglen för att gå in och försöka förtöja sent på kvällen/natten så såg jag linfärjan vara på väg över mot Marstrandsön. Jag ville dra ner lite på farten för att gå bakom färjan när backslaget i backmanöver rasade och båten varken gick att köra fram eller bak. Med en hårsmån undvek vi en kollision och lyckades med fendras hjälp undvika större skador när vi gled ner mot den stora stenkajen.

Det var ett Volvo Penta backslag med 23 timmars gångtid. Dvs helt nytt !!!!!!!

Så även guldplätterade VP saker skiter sig.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först delen av inlägget handlar om problemen med att få service på mindre kända fabrikat

Andra delen skrev jag så här

Och ni som funderar på att välja en av kategorin skitkvalitet (I Kina bygger man även kvalitetsprodukter men nu syftade jag på de andra) Hur beroende i väder och vind i din båt är du av att motorn verkligen fungerar?

Där påpekar jag att det även finns kvalitetsprodukter från Kina men väldigt ofta är det skitkvalitet som man försöker sälja här i Sverige. HP bärbara datorer tillverkas i Kina och har hög kvalitet men kostar ändå relativt mycket.

Och jag är fullt medveten om att så kallade kvalitetsprodukter, t.ex. min Volvo V70 innehåller delar av skitkvalitet (gissningsvis från Asien) T.ex. bromsslangar som efter 5 år spricker sönder. Gissa om jag är kritisk till att man skitar ned ett fint varumärke så.

Och vid denna punkt bör man ta sig en funderare på om man vill ta risken (för de som nu köper den som har skitkvalitet) att hanmna i sjönöd pga snålhet (eller ekonomisk dummhet)

 

Och så angående det du kallar antagande.

Med dryga 35 års erfarenhet av tillverkningsindustrin med erfarenhet av motortillverkning (Volvo Lastvagnar och Penta) och nu inom en branch där det förekommer rejält med kopior mm samt erfarenhet från tillverkning i Kina (jag har varit där) så vet jag (gissar inte) att det finns både kvalitetsprodukter från Asien och Kina samt en hel del skitkvalitet.

Vi har givetvis kikat på tillverkningsmaskiner från Asien och de som uppfyller kraven för att kunna tillverka kvalitetsriktiga produkter med kostar nästan lika mycket som maskiner som tillverkas t.ex. i Tyskland. De enda maskiner vi hittat och funnit vara lämpliga med den kvalitetsnivå vi vill ha kommer från Japan.

Givetvis genomför vi Benchmarking med allt från produkter till detaljer tillverkade i lågkostnadsländer. De som kan mäta sig med rätt kvalitetsnivåer har maskiner med hög nivå, välutbildad personal, använder rätt materialkvalitéer, har rutiner för kvalitetsarbete, välutbyggda mätsystem för att validera kvalitetsnivån och har givetvis ritningar där grundkonstruktionens mått och toleranser som är beräknade och validerade i labb. De som endast kopierar kommer aldrig till denna nivå och har man inte övriga förutsättningar så kan det aldrig bli riktig kvalitet. 

Just skitkvaliten är vanligt förekommande här i väst då vinsten blir större för de som säljer till dig som kund. Att tillverka kvalitetsprodukter i Asien ger inte de enormt låga priserna som är vanliga då det gäller gäller produkter med lägre kvalitetsnivå.

Alltså, Per, gissar jag inte utan har ganska bra grepp på hur det fungerar och behöver därför inte testa allt utan man kommer rätt långt på en teoretisk analys.

Tråkigt nog är det inte guld allt som glimmar.

Den dag någon kan bevisa motsatsen, alltså att det med enkla medel går att framställa kvalitet så kommer jag gärna ändra uppfattning och medge att jag haft fel.

Tänk bara vilken möjlighet det då vore att kunna tillverka hög kvalitet här i Sverige utan att det kostar speciellt mycket. 

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 15 januari 2009 | 07:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland

Jag betvivlar inte dina erfarenheter och kunskaper men jag ifrågasätter att du kan hävda att en motor som kommer från Kina med automatik är skit. Ingen vet idag om den motor som debatterats här är det eller inte eftersom ingen som hitintills skrivit här har en längre erfarenhet av den. Därför är det lite förmätet av dig att i dina inlägg frankt påstå att den omdiskuterade motorn är skit.

Jag har i 25 år jobbat med tillverkande industri och med jobb i Asien, därav min icke så negativa inställning till saker därifrån. Det är en lång väg att gå för dessa länder och det tar tid att i vissa fall komma dit vi är, men det är faktiskt så att man i vissa länder är långt före oss. Och vad gäller Kina så flåsar dom oss i nacken och kommar med största sannolikhet att passera oss snart, mycket snart.

Ditt påstående om att de enda tillverkningsmaskinerna som kan prestera kommer från Japan, verkar lite av en överdrift. Jag vet att tex SKF har maskiner från Taiwan och SKFs produkter är av världsklass. Titta gärna på nätet, vad avser svenska kända industrier, så kommer du att bli förvånad hur många som har tillverkningen lagd i Asien och framförallt Kina idag. Du hittar även VP som gör en del av sina marina motorer där.

Visst är Kina känt för att ha den största frekvensen av kopierade varor, vilket man jobbar oerhört hårt med för att få bort från deras myndigheters sida. Man är medveten om att detta stör deras rykte i världen. Men att raljera om kopierade saker, vilket du måste mena att motorn är, är att tala utan att veta. Man köper ofta tillverkningsunderlag för äldre produktmodeller med tex en royalty fee per tillverkad enhet alternativt ett fast pris för att få tillverka på dessa ritningar. Och varför skulle detta då vara sämre än den maskin som tillverkades 10 år tidigare i Europa. Snarare tvärtom eftersom detta då bygger på en väl prövad modell där alla brister är tillrättade.

Jag har jobbat med svenskutvecklade produkter som vi sålt tillverkningsunderlag till Japan och dom har också haft ryktet om sig om att kopiera men dom betalade för detta och vi var nöjda. Problemet var att dom vidareutvecklade och förbättrade sin modell när vi la ner den.

Problemet med att tillverka kvalitet och till vilken kostnad är inte bara metoden det beror på utan i allra högsta grad en personalkostnad. Att en kines skulle ha mindre förutsättningar än vi, som människa, hoppas jag vi kan vara överens om att så inte är fallet. Han är minst lika klok och förståndig, skillnaden är nog i att han jobbar mer, sliter mer, har inga semesterdagar och kostar en bråkdel av vad vi kostar i produktion. Och så har han inte klämdagar och halva dagar före helgdagar. Du har samma månadslön oavsett om ditt juluppehåll är 14 dagar eller 1 dag. Kinesen har inget juluppehåll. Möjligen kan det finnas en koppling till pris även där och inte enbart i metoden som produkten tas fram.

Jag är idag inblandad i en produkt som den svenska firman är världsbäst på och vi har varit i Kina och tittat på liknande produkter och vi vet att i princip så är deras lika bra förutom på en punkt och det är slitstyrkan. Men detta sitter i legeringens utformning vilket dom snart också kommer att lösa. Dom har inte på något sätt kopierat utan tar fram liknande produkter till sitt inhemska behov med i övrigt oerhört fin kvalitet. Till en kostnad som är en 10 del av vår produkt. Vägskälet blir att antingen köra vidare och hoppas att dom inte löser vår hemlighet eller att gå samman och sammarbeta. Men tro inte att dom inte löser detta deras utbildningsnivå ligger i vissa fall ljuslängder före vår.

Slutligen: Som jag skrev i mitt förra inlägg så var jag inte så glad i svår vind när mitt backslag rasade, vilket inte berode på dåligt underhåll utan tillverkningsfel. Och det var Volvo Penta så ditt raljerande om att prylarna måste fungera når det är överhandsväder stämmer. Men vilka garantier har jag att en Volvo Penta gör det, undrar jag????

Ha det !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köper man kina motorn så räknar iaf jag med att man får fixa ev fel m.m själv. det är större risk m.m. men jag grejar med motorer på fritiden så det är bara kul om den pajar och man frå riva isär o kolla den.  men det verkar bra hittills  iaf. den känns  gedigen och väl intrimmad. startar lätt och känns rapp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är en fråga för plånboken. Jag är övertygad om att Kinamotorn är precis lika lättservad som de mer bekanta märkena. Speciellt om man rör sig i andra länder än de nordiska. För motorköparen handlar det om trettiotusen alternativt sextiotusen. Vikten är väl det enda som kan väga till nackdel för Kinamotorn. Ekonomin väger definitivt över mot Kinamotorn. För trettiotusen till kan man köpa en ny motor, plus att man kan köpa en till i reserv och ställa på ett säkert ställe. Mina erfarenheter av motorer, (dock utanför marin miljö), visar att då man följer manualen, så brukar maskineriet fungera rätt så bra. Som tidigare nämnts har ju den asiatiska maskinparken alltid fått på skallen vid de tillfällen den introducerats i europa. Jag tror att försök till att rädda arbetstillfällen är en grundläggande orsak till hysterin. Majoriteten av EU-moppar som säljs i dag, är kinesiska eller från något annat land i asien, exklusive Japan. Dessa repareras med fördel i Sverige och jag tror att klagomålen är ganska fåSkrattande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Kina motor och lär er själva.

Angående mopeder så har jag en del erfarenheter.

Jag har en Indisk kopia med namn Hero Winner, har fått den och skulle aldrig köpa en sådan. Har skruvat en hel del i den och dottern åker en del på den.

T.ex. motorblock ser ut som vanligt och är av någon aluminiumlegering, sprött som kex.

Men var köper man reservdelar?  Firman i Göteborg som importerade dem har upphört med verksamheten. Vad gör övriga som har sådanna moppar i Sverige? Och om man lämnar in den för reparation så får man kommentaren att de inte jobbar med detta fabrikat.

Har även en Kymco Fever, (även denna dotterns moppe) Skruvat en hel del i denna och bättre kvalitet än Indiska moppen. Denna Kymco tillverkas i Taiwan och betydligt bättre kvalitet än Kina moppar. Men inte i nivå med riktig kvalitet. Till denna finns det gott om reservdelar och det behövs.

Japanska och de flesta Europeiska moppar har betydligt högre kvalitet men givetvis varierar en del.

Moppar tillverkade i Kina kan aldrig jämföras med riktig kvalitet. Vissa av dem går än så länge att köpa reservdelar till och det behövs verkligen.

Hur vet jag allt detta? Jo förutom att jag skruvar i mina tonnåringars moppar så är jag medlem på ett moppe forum där det skruvas och skrivs en hel del och kina moppar står inte högt i kurs där.

Grabben har en Derbi crossmodell och där är kvalitetsnivån betydligt bättre men även priset som är betydligt högre. Derbi tillverkas i Spanien inte Kina.

Hade själv en Push Dakota när jag var 15 och en del av er hade säker Zündap eller Cresent Compact. Jag kan garantera att kvalitetsnivån mellan dessa och dagens Kina-moppar är astronomisk.

Så åter till Marin motorn från Kina, var köper du reservdelar och hur ser det ut med garantier om reservdelshålling i minst 10 år?

mvh Roland

ps om någon vet var jag hittar reservdelar till Hero Winner moppen är jag intresserad.



Senast ändrad av Ringhede | 17 januari 2009 | 07:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaaaaaaaaaaaaa du Roland. NUUUU kryper det fram. Familjen har alltså en del miljöbovar i sin ägo? Åk till återvinningen med grejorna omgående!!

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv intreserad av en kinamotor framförallt nu när de säljs av en maskinfirma (verkstad samt resdel i lager)i stället för importfirmor som bara verkar existera i en postbox.

Har forskat lite på nätet , motorerna sitter i livbåtar elverk brandsprutor mm har svårt att tro att kvaliten skall vara så katastrofalt usel som en del gör gällande.

Nämda motorer säljs av seriösa handlare runt om i Europa till varierande priser ex en 58hkr 4a vill den svenske agenten ha 31 000:- moms för samma motor bjuds ut i Norge för

590960:- Nkr

Är ganska övertygad av att motorn är ett licens/ripoff av en känd Japansk tillverkare , lyckas man identifiera ursprungsmotorn är ju även resdelstillgången tryggad.

Själv har jag idag en BMC diesel från 61 men jag har fått tag i delar med namn som Ford Nuffield Massey Ferguson mm man får foska lite.

Sedan vill jag nog påstå att ett pris på en vara har inte så mycket att göra med tillverkningskostnaden som man vill påskina.

Pris är sätts ofta efter vad man kan få ut för en vara.

Ex elpris eller när skoda återintroducerades på svensk marknad ,kanonpris tills folk kom på att det var en bra bil då gick priserna upp.

Tillbaka till ursprungsfrågan : finns det någon som har kört en sådan här motor en säsong och har några synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den ser ju mycket fin ut att titta på. Men håller den ihop??? Ja den frågan kanske återstår o se. Dock är d svårt att misslyckas med att bygga små dieselar. Nästan alla tillverkare som försökt har lyckats.. Dock har jag efter lite efterforskning fått lite mer förtroende för lombardinis små dieselmaskiner. Ganska prisvärda dom med, och framför allt lätta..

Nåja den verkar iaf hyffsat genomtänkt ur mekarsynpunkt förutsatt att d finns gott om utrymme runt maskinen.. Jag hoppas och tror att d kommer funka fint. Samt att eventuella tester blir presenterade här.. Själv har jag fått nog av kinaprylar för ett tag. Väntar nog några år på en jämnare kvalitet..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mm den ser faktiskt riktigt bra ut. denna modell verkar bättre än min. min är lite äldre tror jag. för denna hade nog passat bättre. här sitter generatorn lite bättre. plus att den klumpiga  värme växlaren eller vad det heter (limpan)  är lite smidigare och bättre placerad. den verkar vara i jämn höjd med ventil kåpan med.  så kineserna har tänkt till lite mer.

 

ja lombardini hade varit mitt förstahands val tills jag tittade närmare i plånboken,Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pris: 26 364:- Typ: Motor & Propeller Krokom: Visa var eas?camp=12427;cre=img;ord=1232485367

 

Kinesiska diesel motorer av mkt hög kvalitet.

Vi har sålt närmare 400 st av detta motormärke, inga som helst problem med dessa.

Denna marina version konstrueras för att stå upp till de höga kraven som gäller inom Scandinavien.

Priser:

27 hk 3 cyl 26364:- komplett backslag/instrument.

37 hk 4 cyl 27960:- komplett / ovan.

49 hk 4 cyl 29520:-

58 hk 4 cyl 31680:-

Priser ovan gäller tillsvidare.

Se mer: www.polarprod.se

Frakt o moms tillkommer

 

 

 

 

 

tagit från annonsen från firman som säljer dessa kina motorer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja priserna lockar ju, d kan jag förstå även jag skulle faktiskt vara sugen på o få testa en dylik.. Nu rör jag mig inte riktigt i dessa maskinstorlekar men om soppan börjar kosta mycket så är d ju ett alternativ i en mindre båt.. Ok lite svårt att se på bilderna men Kineserna måste iaf ha en Eloge för finishen på grejern. Spridar rör och annat brukar ju åla sig som taggtrådar runt maskinerna.. Men dessa har dom faktiskt fått till riktigt bra, och jag tror nog att om dom fortsätter i rätt spår så att säga. Så får vi nog snart se Kinesika Volvo och Saab bilar. Samt en kinesisk Honda osv. Tids nog kommer dom i kapp med kvaliten, och steget är nog inte långt borta från Japankvalisort.. 5 år eller så kan jag tänka mig d kommer ta men jag tror nog att dom tillslut lyckas att få fram bra kvalite till konkurenskraftiga priser..

Genom att köpa upp äldre fungerande koncept kommer dom aldrig att ligga längst fram i utvecklingen men dom kommer tillslut att ha den tillförlitligaste tekniken.. D sägs ju att grejerna är alltid på topp när dom läggs ner. och d stämmer många gånger faktiskt.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundering, beteder detta att man genom att sätta dit en ej CE-märkt motor upphäver båtens CE-märkning?

Då får man problem när man ska sälja båten.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen men hur ska myndigheter kunna bevisa vem som skruvade i den motorn i den båten. Och när gjordes d?? Chansen att åka fast i d läget får ju ses som minimal. Ska dom sätta åt någon så måste d göras på stubben och inte 10 år senare då bevisen har bleknat och hela grejen är mer eller mindre preskiberat.. Om jag skulle byta maskin så hade jag ju först kollat usamarknaden. Där kan man säker nu köpa en fabriksny Mercrusier med förgasare precis en sån jag har idag för små pengar.. Vem kan om 5 år se med blotta ögat om maskinen är 15 eller 5 år gammal??? När skruvades den i är d båtens orginalmotor eller??

Ja eftersom frågeteknen är lika många som myndigheterna just nu så lär d ju knappast bli någon förändring på d planet.. Givetvis köper man ju inte samma gammla skit som man redan har. Utan byter mot något nyare när man endå är igång. Men detta skulle ju knappast hindra någon från att gå i dom banorna. Ungefär som kompisen som importerade delarna och byggde sig en maskin. Vem kollar vad den tar vägen?? Ja ni ser 0 koll som vanligt i detta land då..

jag säger bara EU påhitt = Dynga.. Brysselkolarna bestämmer snart vad man ska ha på smörgåsen hmm vill vi verkligen ha de så??? I Mitt tycker gick Sverige under redan när vi gick in i EU. Sen dess har d aldrig varit sig likt i detta land.. Några enstaka bra förslag har väl klubbats men 90% är skit..

!!!MVH REXCO!!! Oj nu blev d en politiskt debatt igen.. SorrySkäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...