Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Robban_1985

Köpa GPS/Plotter tips och råd

Rekommendera Poster

Hej!

Känner att det kan vara smidigt att inhandla en gps till våran DC.

Behöver lite klargörande och tips innan om det är någon som är lite haj på detta Cool

Skillnader på GPS/Plotter?, Vad ska man satsa på för märke? bärbar eller integrerad?, Går det att använda bil gps:er och lägga in sjökartor? fungerar det samma på bil, plugga in i cigg uttag för ström eller behövs det dras sladdar o dylikt?

Har redan fishfinder, vet att de finns kombinerade sådana vad jag förstått.

Tacksam för massa tips :)

Mvh Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

GPS = Global Position System, dvs med hjälp av sateliter fastställs din position.

Plotter = GPS med bildskärm / kartbild...

Jag själv har haft olika modeller och märken på plottrar, och jag gillar GARMIN bäst. Enkla i menyer, bra kvalitet och håller i längden. Visst finns det bil-gpser som går att mata i sjökort i ansluta i 12V-uttaget....

Jag hade tidigare en Garmin 172C (ca 4,5 tum plotter) vilket jag tycker är för liten skärm. Numera kör jag med en Garmin 10 och nu slipper jag zooma in- & ut hela tiden.... Bäst noggranhet tror jag att det blir med en fast antenn på taket, vilket jag har....

Tips: kolla in:  www.garmin.se

Varför inte köpa en lätt beg. större plotter (ca 10) på blocket än att köpa en ny 4-5 plotter? Om man inom 1 mån. efter inköp av en ny Garmin-plotter fyller i en medföljande lapp och skickar till generalagenten, så får man gratis 3 års garanti på Garmin-plottern! (fråga efter detta om du köper en begagnad på blocket...) Även om du köper en beg. plotter så kan man ju alltid uppgradera med nytt sjökort....

Lycka Till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har en lite större båt med doghouse så funkar en laptop jättebra, man får en stor fin skärm och man kan ha datorn till lite annat också.

Då behöver du bara en gps-mottagare (puck) och ett vettigt sjökortsprogram.

Åker man en mindre båt rekomenderar jag en riktig plotter då dessa brukar sitta fastmonerade och tål lite mer väta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Mitt råd är att köpa en speciell till båten. De jag har sett som är kombinerade har inte lika bra synbarhet i solsken. Jag ser plottern som en säkerhetsdetalj och även om jag skulle klara mig med en med inbyggd antenn i mina större båtar så har jag alltid valt en med extern antenn. Det innebär att man behöver dra en sladd mellan antennen och enheten vilket kan vara lite pyssel med att få till men jag ser det som en säkrare lösning än enbart en inbyggd antenn.

Jag har bäst erfarenhet av Garmins plottrar (men man ska veta att alla visar fel någon gång). Bra logik i menyer etc vilket är viktigt anser jag. De modeller som heter något med ett S på slutet (420S, 520S etc) har inbyggt ekolod. Kolla som sagt på deras hemsida.

Lycka till!

PS

Sök gärna här på forumet, det har skrivits en massa svar på precis den fråga du ställer tidigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har använt olika GPS:er óch har mycket goda erfarenheter av Garmin. Även använt Magellan som varit OK. Det är nog mest en smaksak vilket märke man gillar bäst.

Vill dock avråda från att använde Pocket PC (handdator) med GPS puck och Fugawi mjukvara. Använde detta en tid men datorn hängde sig eller tappade kontakten med GPS pucken. Vet inte om det funkar bättre med vanlig PC men personligen tycker jag att PC skärmar inte är någon höjdare i solsken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 tums skärm är nästan minsta modell. Jag har Garmin 420S, alltså typ 4 tum å inbyggt ekolod. Lite liten men smidig å ta med å skruva fast.

Man behöver dra fram ström till hållaren där kontakten oxå finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Eagle Intellimap 642 i GPS; 5'' skärm, 640 x 640 pix, pris under 5000:-, dvs mycket billigare än Garmin. Det är 5'' skärm och för liten för att ha både plotter och ekolod.

Jag tror Garmin har snabbare processor och kanske någon extra funktionalitet, men för mig har 642 visat sig helt tillräcklig.

För mig har GPS plotter betytt ett stort steg, nu vågar jag åka på såna ställen där jag aldrig begav mig med papparsjökort. Men viktigt, sunt förnuft gäller och man skall titta på annat än plotter också och skall vara medeveten om GPS systemets alla begränsningar och tillkommanden. Samt att sjökorten är ofta avritade från SFV dito och vissa detaljer, typ grund, kobbar och skär har ibland missats, i synnerhet på mörkblått vatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som de flesta jag men dvs kör med Garmin. Hade Raymarine A65 förut men den var liten och allmänt kass. Bytte till en Garmin 4008 och den är kanon ! Mitt råd är att köpa den största som får plats i förhållande till din ekonomi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare. Snabb båt = större skärm = lättare att navigera i högre fart plus att inte kartbilden måste ritas om hela tiden.

Jag har en Garmin 2006C i min Flipper 620C. Precis lagom liten för att inte skymma sikten, men ändå tillräckligt stor för att följa med på även när det hoppar och går fort. 

Köpte den gjorde jag på nätet (sportsextreme.com) och sparade på så sätt ca 7.000 om jag inte minns helt fel.

Jag installerade själv. Inte så svårt, men du måste ändå dra kablar till batteriet och pucken på taket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte Yamarin 68C i höstas med Garmin 525s men måste forfarande använda sjökort för att orientere mig i främmande vatten. Bytte sen till 5012 med touch screen och numera har kortet bara som backup. Den stora skärmen med 1024x768 yta är härlig!!!

Juha från Lojo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste rekomendera Lowrance jag har en Lcx-37c och är tok nöjd, trivs bra med menyupplägget. Jag hade tidigare en Navman 5500? Som satt fabriksmonerad i min båt men jag trivdes inte alls med menyerna och den ganska begränsade skärmen. Nu kan jag köra delad skärm med ekolod när jag fiskar eller går sakta in mot okända ställen och fullskärm navigation när jag åker fort.

Senast ändrad av All_to_slow | 25 november 2008 | 20:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...