Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
zacko

Målning & Lagning

Rekommendera Poster

Tjena!

Har köpt en båt som ALDRIG varit bottenmålad för att den har gått i sötvatten, men nu ska den i salt vatten till sommaren, frågan är då om man ska grundmåla den innan man målar med vanlig färg? Vilken grundfär lämpar sig bäst till detta?

Ska även laga ett hål ovanför vattenlinjen, som ej kommer i kontakt med havsvatten ca 4cm brett rakt igenom och även ett lite mindre, funkar de med några av biltemas produkter?

Tacksam för svar// mvh johan //

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att du ska göra en epoxibehandling,den fungerar även som grundfärg sista lagret skall inte torka helt innan du lägger bottenfärgen. Ju fler lager epoxi desto tätare botten.

Kolla med färg butiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du skall använda nån epoxigrundfärg som grund innan bottenmålningen är ju helt klart. Om du använder ren epoxi eller en epoxigrundfärg har inte så stor betydelse. De gånger jag tagit ner bottenfärgen till gelcoaten har jag använt Gelshield.

 

Ovan vattenlinjen skulle jag ABSOLUT INTE använt Epoxi, utan vanlig polyesterplast.


Att jag skulle använt vanlig polyesterplast beror på att då kan jag laga upp ytskiktet med topecoat, vilket du inte kan göra om du lagar med Epoxi.

 

Det är inte helt enkelt att få rätt färgnyans på topecoaten, men det är bättre än att måla om hela skrovet (som blir alternativet om du lagar med epoxi).

 

Jag har aldrig använt Biltemasprodukter innom detta användningsområde, med de duger säkert. För min del är det är alldeles för dyrt att åka de 12 milen till Biltemas närmaste butik för att handla, när det finns ett otal ställen här hemma att köpa polyster- och epoxi-produkter inom ett par kilometer.

 

Att jag skriver med kursiv stil den sista delen av inlägget beror på att jag av misstag fick in det och inte lyckats ta bort det kursiva.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ytslipa botten med exenterslip och grunda med epoxiprimer i minst 4 lager och efter det på med bottenfärg.

Om skitranden finns kvar så använd den som markering när du målar på epoxin, använd maskeringstape av plast så inte färgen kryper under tapen, ett laservattenpass är bra för att få en rak vattenlinje

Det är bra om du är noggran för primern skall sitta i många år.

Det är svårt att ge exakt tillvägagångssätt för hålen i skrovet när man inte sett skadan, förmodligen så skulle jag börja med att slipa skadan från insidan om det går, slipa som ett brett V för att plasten skall få så bra fäste som möjligt, torka med aceton.

Plasta från insidan med glasfiberväv och polyesterplast från tex Biltema i minst 4 lager, efter det så skulle jag spackla upp hålen från utsidan med glasfiberspackel men inte ända ut till gelcoatnivån. Alternativt så slipa & plasta från utsidan med någon platta på insidan som mothåll.

Efter det så slipa med ex. dremel från utsidan så att du har ett V från utsidan, detta för att gelcoatspacklet ska fästa. Försök få tag på rätt nyans på gelcoatspackel, om det är svårt köp några olika nyanser som är närmast din kulör och prova att blanda.

Lägg ganska rikligt med spackel och tryck en plastbit (typ en sådan spackelspade av plast som finns med i spackelburkarna), mot skrovet från utsidan, försök hålla kvar med någon form att stöd till spacklet härdat, efter härdningen så borde ytan vara ganska jämn.

Våtslipa med kloss korn 240, 600, och sist 1200, rubba med rubbing och polera upp med vax.

Biltema har alla produkterna utom möjligtvis rätt nyans på gencoatspacklet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för alla grymma svar Skrattande  Nu e vinterarbetet räddat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...