Orris27 1 Postad 22 Juni , 2009 Installerade nya instrumetnet idag och nu fungerar det sóm det skall (åtminstonne instrumentet) nu fick jag istället Engine failure.. service soon. Att det aldrig kan ta slut.. :-( Nej vädret har inte tillåtit någon tur ännu, och får jag inte bukt på allt strul så står det snart Till Salu för nu börjar tålamodet att tryta :-( Får se till helgen om jag får energi att se över tänkbara lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 6 Juli , 2009 Tja Orris Nu har snart halva sommarn gåtttänkte höra hur det går för dig.Har du sålt båten (he he) eller samlade du dig och löste problemet.Mitt projekt funkar relativt bra skall göra några ändringar när båten kommer hem i vinter, men nu får det flyta på så länge . Fick ett mms från nyfiken och det var en bild från waxholmsfjärden de anlände dit ikväll. Ha de gott Hälsn jalmar Skickar med en bild från vättern det är en ö som heter stora rökna och innehar en kanon sandstrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 6 Juli , 2009 Halloy Jalmar Båten ligger där den ligger :-( Har fått tid på Lindströms Båtvarv (Dalarö) under v30, sedan får vi se vad han säger, massa systemmeddelanden... Allt har sitt pris, får jag ett anständigt bud, då är båten såld... Semestern börjar v29, sedan har jag 5 veckor på raken! Sommaren har precis börjat! Jaha nyfiken är i Stockholm? Peter Senast ändrad av Orris27 | 06 juli 2009 | 19:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 12 Juli , 2009 Tråkigt att det strular med motorn, vi ligger nu på Möja. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 30 Juli , 2009 Tjena Orris Hoppas det har löst sig med motoren Vi ligger just nu i Karlsborg och motoren funkar jippi Provade och ringa dig men det var bara mobilsvar hör av dig. Mvh jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 31 Juli , 2009 Hej Passerade Örebro för en vecka sedan men det var ingen som svarade, Var hos Lindströms båtvarv och dom körde VODIA som visade att VNT ventilen kärvade (Turbo) dessutom var det fel på bränslenivågivaren. Han återställde felkoderrna, men jag skall lämna in den efter semestern så gör dom iordning allt. Riktigt nöjd med Lindströms båtvarv, bra bemötande och kompetenta. Nu väntar vi in vädret och sen åker vi ut :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 31 Juli , 2009 Kanon att det verkar ordna upp sig. om du ringer igen så slå 31 på slutet av numret jag misstänker att du kan ha, jobbnumret som slutar på 24. Vi ligger just nu i Karlsborg och just i detta skrivande blåser det och regnar vi ligger här tills det lättat och solen kommer fram,kanske blir kvar till årets slut om man ska vänta på solen jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 1 Augusti , 2009 ok,, trist att ni har regn, tittade precis på termometern 15 garder,, Var under båten igår och jag tror att jag skall inrikta mig på snäckodling istället, hela skrovet täckt varför betalar man flera tusen i bottenfärg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 1 Augusti , 2009 Tja man kan ju undra båtägarna slabbar säkert på tre ggr så mycket botten färg som förr och vart tar den vägen,den kan ju inte vara helt miljövänlig heller. Det ä gött o ligga i grodvatten i det anseendet fast ni har en sagolik skärgård enl Nyfiken Min båt var tydligen målad med någon riktig färg enl förra ägaren riktigt vad nämner jag inte här /jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 12 Augusti , 2009 Då fick jag svar från varvet idag.. trasig turbo och byte av flamskydd... med arbete ca 25 000 kr, fan vad trött man blir... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 17 Augusti , 2009 Nu faan lider jag med dig, men nu måste du köpa en lott för all otur måste ju vara slut. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 30 Augusti , 2009 Var iväg igår och köpte en ny propeller 15,5/15 så det skall bli kul att se om det blir någon skillnad. Tro det eller ej, fick byta in min kontrollpanel som jag initialt trodde var orsaken till instrumentfelet. Så man kan säga att propellern fick jag gratis (hade inte räknat med att få tillbaka något.. så lite glad blev man.. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 30 September , 2009 Så, propellern testades=ok, inga fler felmeddelande och igår kväll kl 21.00 fick båten sin plats på tomten igen. Får se vilka projekt som blir aktuella i vinter :-) varmvatten och troligen en värmare är väl dets om står på facit... (Min webasto la av i sommar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefin 0 Postad 4 November , 2009 Hej alla Orrskär ägare har fått en bild på vår nyinköpta Orrskär 27 tyvärr inne från vinter förvaringen men åndå... Senast ändrad av Stefin | 04 november 2009 | 17:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 4 November , 2009 Var har du bilden på din Orrskär 27? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefin 0 Postad 5 November , 2009 Nu kommer bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 5 November , 2009 Ser kanonbra ut. jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 5 November , 2009 Ser ut att vara en fin båt med bra bestyckning(41), är du från åland? Vi har planer på att gå dit nästa sommar. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefin 0 Postad 6 November , 2009 Ja jag bor på åland ni är välkomna hit det finns mycket fin skärgård här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 6 November , 2009 Trevligt att få lite tips på vikar i Ålands skärgård, jag har en bekant som har stuga vid marsundet där jag varit ett par gånger. Vi bor vid Hjälmaren men åker ut i skärgården på sommrarna. Om du är sugen på en annorlunda tur genom mälaren och Hjälmare kanal så är du välkommen till Hjälmaren. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 28 December , 2009 Kul Orris med detta inlägg, Att kunna gå in och kika lite på bilder och få ideer. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 7 Januari , 2010 Någon mailade till mig om EMCOSTAR, skicka din mailadress, annars blir det svårt att avara :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claesb2008 0 Postad 13 Augusti , 2010 Har precis köpt en Orrskär 27 men dessvärre gick en ventil på ena motorn på premiärturen så vi har haltat hem till Vänern och hemmahamn på en motor. Fick en härlig bild att delge från när jag hade två motorer. /Claes Senast ändrad av claesb2008 | 13 augusti 2010 | 13:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefin 0 Postad 1 September , 2010 Hej alla orrskär ägare vi har haft en underbar sommar i våran orrskär !! vi har kört en del ca 1300 nm och är väldigt nöjda med båten förutom en sak om man har kapellet nere och men öppet bakåt drar det in massor med vatten stänk har ni samma problem i era båtar ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 28 September , 2010 Hej! Hoppas det är OK om jag ställer ett par frågor här, kanske någon som kan hjälpa mig med detta? *Ser Orrskär 27an lika ut i skrovet under hela tillverkningstiden? *När fick den motorkasetten? *Ändrar den utseende i förruffen genom åren? Tacksam för svar! Take care! //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robford 0 Postad 15 Maj , 2011 Åååå uuupppp! Jag försöker mej på att lyfta tråden då jag precis köpt mej en Orrskär 27. Jag måste ha ett nytt kapell omgående och behöver tips och idéer på vart jag skall vända mej. Kom igen nu allihop och hjälp en nybliven Orrisägare. Med vänlig hälsning R Jonasson Miss Avarie Senast ändrad av Robford | 15 maj 2011 | 21:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claesb2008 0 Postad 15 Maj , 2011 Det beror på var du bor. Gå med i Orrskärsklubben så får du kontakt med medlemmar över hela Sverige som kan hjälpa dig. Min båt ligger i Vänern men kapellet är sytt i Varberg. Mycket rutor... http://www.orrskarklubben.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robford 0 Postad 26 Maj , 2011 Hur har ni löst det med länspump på era båtar? Jag menar har ni en i kassetten under motorn och en mellan kassett och skrov på nåt vis? Det sitter ingen alls i båten nu så jag har inget gammalt att gå på i mina funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 26 Maj , 2011 Hej Robford Kasetten ska vara vattentät så om du har ett hål i framkanten i din kasett så skall det tillslutas på nåt vis, jag har plastat igen det i min båt i samband med att kasetten var urtagen ur båten. I kasetten är det bra om du har en länspump, det kan komma in vatten, tex från sjövattenfiltret eller någon brusten slang osv då kan du pumpa ur detta, kompettera gärna med ett larm eller en automatisk nivåbrytare till pumpen. Om det kommer in vatten mellan kasett och skrovet så blir det kvar där, det är ett slutet utrymme om det inte är gjort några nya hål som sitter så lågt att vattennivån kan gå över där. Det är bara några cm utrymme mellan skrovet och kasetten så det blir inte några stora mängder vatten som får plats där. Men har du kvar hålet i framkanten på kasetten då fylls antagligen större delen av motorrummet med vatten och det är ju inte så bra. Jag ska bifoga nån bild på hur det ser ut under kasetten Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 26 Maj , 2011 Så här ser det ut där kasetten ligger, det svarta som syns är gummikuddarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser