jalmar 0 Postad 8 Mars , 2009 Jepp då vad det gjort,motorn o drevet borta och hämtat av köpare så nu finns det ingen återvändå. Någon som vet ang.motorbädden,går det bra att flytta den eller är det speciellt förstäkt just där den är byggd från början? Mattias Senast ändrad av jalmar | 08 mars 2009 | 20:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 8 Mars , 2009 Hej Mattis, ang förstärkning ring Peter MMS AB. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 9 Mars , 2009 Ingen aning, jag tog bort kassetten och var tvungen att få tag i en fixtur för att få rätt höjd. Men jag förstärkte skrovet med 5 lager i botten för säkerhets skull. (skadar väl inte, förutom vikten.) hur får du fram rätt höjd på din? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 9 Mars , 2009 Vet inte,tänkte svetsa ihop ett platt järn med rätt vinkel mot skölden och sedan se var jag hamnar. problemet är tråget som kanske tar i den nuvarande motorbädden om är så får man väl göra om den. Skickar med än länk till ett tokigt motorlyft i helgen. http://www.youtube.com/watch?v=K1c1IOudsyk Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 9 Mars , 2009 kul film. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 10 Mars , 2009 Du borde ha lagt in en låt (Bolero?) för att dramatisera något he, he Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 10 Mars , 2009 Ikväll blev det ihopsvetsning av utblås från efterkylaren. Jag får redigera filmen o lägga på lite musik hehe Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 11 Mars , 2009 Hur gör du med kondensbildningen????!!!!!! Du har ju ingen avrinning?? Senast ändrad av Orris27 | 11 mars 2009 | 20:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 12 Mars , 2009 Hmmmm Förstår inte riktigt vad du menar, men kan det vara som så att du menar att det blir kondens inuti värmeväxlarn?Avrinning?Tacksam för sunpunkter medans det fortfarande går hyfsat enkelt att bygga om. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 14 Mars , 2009 Retas bara, du är så himla duktig, så jag kunde inte låta bli :-) Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 15 Mars , 2009 Satan du får inte hålla på så där jag höll ju på att fladdra ur textilerna av nervositet. Förresten när är du på väg till syrran på kalas? skickar ett mail i din sjöbod med mitt nr. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 15 Mars , 2009 Hej Har skickat mina uppgifter till dig, troligen åker vi ned på fredagen den 24/2 på morgonen och hem igen den 26/4 ja, jag vet, men jag kunde inte låta bli :-) Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 18 Mars , 2009 Nu har även Flipper folket vaknat ur vinterdvalan. Akterruff under renovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 18 Mars , 2009 Flipper 850 är en riktigt fin båt! vet var egentligen den vi /jag) var ute efter, men frugan föll för orrskär. Jag saknar akterruffen... Är du nöjd med ditt ankarspel? Siktar på båten till kommande helg,, men nu pratar man om nordliga vindar, så vi får se om det blir bara prat eller rent av fakta :-) peter Senast ändrad av Orris27 | 18 mars 2009 | 19:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 18 Mars , 2009 Jag har bara provat ankarspelet en gång, jalmar och jag provkörde i dec och då fungerade det bra. Bandankarspel fungerar bra men är lite dyra. Nu väntar jag på ny klädsel till båten ska va klart om 2 veckor och då hoppas jag vara klar i akterruffen. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 19 Mars , 2009 Jo, jag har sett det på blocket några gånger, det jag gillar är att slippa slammret. Låter för jävligt i en liten vik, när folk lägger till och ändå värre när dom skall lämna. Dessutom har jag fått för mig att funktionaliteten är säkrare, för vad jag har sett så är det en hel del problem. Kul att se är när gubben ställer sig på badbryggan 0,5 m från spelet, trycker på sin demonstrativt på sin fjärrkontroll och tittar på när spelet åker upp :-) Varför fjärris, när man ändå står bredvid?? Har för mig att den är till för att hjälpa till när man lägger till, för att sträcka upp båten, har jag fel?? :-) Den dagen jag blir med ankarspel, blir det nog något likande (finns ju två snarlika system, med en intressant historia bakom) Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 21 Mars , 2009 Tjena Orris Verkar inte funka med mailen har i alla fall inte fått nått. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 21 Mars , 2009 Förresten så var jag till v-ås idag å hämtade värmeväxlare och motorkuddar så kanske jag kan provstarta på golvet nästa helg. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 22 Mars , 2009 Hej Mattias Har skickat ett nytt mail, får se om du fick den. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 22 Mars , 2009 Faktiskt har det hänt lite med båten denna helg ;.) - Hydralstyrning på plats (jädra skitjobb, fick såga ut en hel del för att få plats) - Skrovgenomförning för sjövattensystemet installerat och klart, den tar inte vattnet genom drevet. - Instrumenteringen är försänkt och på plats. - Gas och växelvajer är dragen. - Toa åter installerad - 5 kbm ved kluven och travad.. :-( (Har inte med båt att göra, men..) Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 22 Mars , 2009 Det funkade. Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 22 Mars , 2009 Du fick ju en massa gjort med båten i alla fall.Jag lyckades bara hämta kylningen.Å andra sidan fick bil jvn nya skivor fram o nya belägg bak och sedan var det en grävmaskin på sön eftermiddag i arboga. Konstigt att det inte är några fler orrskärägare som skriver här Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokern 0 Postad 24 Mars , 2009 Jag är dålig på att skriva men jag läser med glädje och intresse. jag är mycket imponerad av era besvär och kreativitet, speciellt av det pågående motorbytet (snacka om tusenkonstnär). Min Orrskär ligger under pressen och väntar på våren, jag har väl inge större projekt på gång i vår, det kanske kommer senare. Senast ändrad av Jokern | 24 mars 2009 | 12:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 24 Mars , 2009 Tränger mig på med min Flipper igen, va tvungen att lägga ut en bild på den nya klädseln Daniel Gedin har gjort. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 24 Mars , 2009 Hej på er Kul att läsa att det finns flera som har projekt i båtarna Jag håller på med att byta vibrationsdämpare och gummiduk samt bygga ventilationsshakt från sidorna i stället för hålen i aktern. Dom ska plastas igen. Jag har även gjort ny köksinredning förra-förrra vintern. En annan rolig/bra grej är flödesgivare med förbrukningsmätare så men vet hur många liter diesel som man förbrukat, tankmätarna är ju inte så roliga. Ny Eberspächer d4 blev det förra våren. Det är första gången jag skriver här, men jag kan återkomma med några bilder på vad jag gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 25 Mars , 2009 Snyggt Magnus, blev ju som nytt :-) HenrikNil, om du tar bort hålet i aktern, minskar väl luftlödet genom motorrummet?? Dvs det blir mer tilluft än frånluft=övertryck (Är inget proffs men reagerade rent allmänt) Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 25 Mars , 2009 Hej Peter Det är 4 st hål i akterspegeln för luften till kassetten (diam 75mm totalt 176cm2) dom plastas igen och ersätts med luftintag från sidan. Ett intag på babords sida för insug till motorn, det kommer att bli på cirka 210cm2 och ett utsläpp på styrbords sida med en ventilationsfläkt ( 2x75mm ca 88cm2). Det kan aldrig bli övertryck i motorrummet om du inte har en stark fläkt som trycker in in luft där.När luftintagen sitter på akterspegeln suger den även in avgaser i motorrummet, luftfiltret blir svart ganska fort av det. Båten är en Orrskär 850 från -82. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 25 Mars , 2009 En bild på kassetten som den var när den lyftes ur båten. De 4 hålen är nu igenplastade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 25 Mars , 2009 Tack Peter. Nu ska det bara bli klart med träarbetet i akterruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser