plarsa 0 Postad 11 November , 2008 Vi håller på att rivabort vårat teakdäck. Dels för att det är sunkigt men kanske främst för att balsam lamenatet är fyllt med vatten. Tänkte kolla om det finns någon plast expert här som kan ge oss tummen upp eller ner åt våra planer. Teak däcket river vi bort. När detta är gjort skär vi ut däcket med vinkelkap. Förhoppningen är att vi lätta skall kunna lyfta detta och komma åt laminatet. Balsamet tar vi bort helt och hållet för att sedan plasta dit nytt distans material och lägga tillbaka däcket. Ovan på däcket planerar vi att lägga TBS 21 matta från Ital Nordic. Vilket distans material skall man välja. Divinycell eller Balsam som låg där förut ? Vad tror ni om slutresultatet med denna metod ? Får vi ett stumt och tort fördäck ? mvh / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 November , 2008 Ja du Plarsa, det är tur du gillar pyssel. Hoppas bara du vet vad du gett dig in på. Välj vilket disansmaterial som helst bara detta inte är balsa. På frågan ifall du kommer att få tätt eller ej är upp till dig. För som du vet är det alltid svårare att få tätt upptill i än i botten. Men ordentligt med polyester, glasfiber och sika lär det väl ordna sig. För att få fördäcket stummare bör du nog göra lite förstärkningar. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 12 November , 2008 Nej man vet aldrig vad man ger sig in på och tur är det, för annars är risken stor att man aldrig sätter igång. Det kommer bli ett stort jobb, men det måste göras om vi inte skall bo i ett terarium där framme. Jag har en smygande känsla av att det kommer bli skit bra. Lade upp några fler bilder, tyvärr är dom ganska suddiga. Men det kan vara skoj att kolla på i alla fall: http://wasa55.plars.org Är det någon som har bra litteratur att rekomendera i ämnet ? mvh / Plarsa Senast ändrad av plarsa | 12 november 2008 | 13:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 13 November , 2008 hej .. köp en plf såg luftdriven liten sticksåg typ som man håller i en hand. liten smidig och drar inte mkt luft räcker med en ganska liten kompressor faktiskt. grejen med den är att den kan man precisons såga med ett väldigt tunt snitt och den är hyffsat effektiv. sen är det lätt att känna så att man inte sågar igenom allt. en sådan såg finns på jula biltema m.m tror julas är bäst. en sådan såg är en båtbyggares näst bästa vän efter bosh sticksåg (vanlig) använd dinvycell som är skuret i ruter. och se till att det är torrt innan limmning av dinvycellen mot det undre laminatet. använd mkt söl så att det är så lite luft fickor som möjligt ovan oxå. tror att det kommer gå bra det där. men att såga med vinkelkap går bar men det är lite klumpigt och det dammar samt att det bränner. men skall man såga rakt länge kan det vara ok helt okej faktiskt. men minsta du skall såga runt överbyggnaden eller runt en lucka m.m så är den kass. då märste du ha en plf såg. kostar från 499kr och uppåt. och om du inte har en liten kompressor så köp det.. kostar oxå från 500kr och uppåt. dessa verktyg har du stor användning av i ditt jobb och kanske i framtida grejer. mvh Johannes (båtbyggare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 13 November , 2008 en plf såg kan du såga i grejer och börja rätt på utan att borra ett hål innan för att fösrt få in bladet. man vinklar den bara. och det är just vinklen som du använder för att få mindre såg djup. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 14 November , 2008 Tack för tipset, skall kolla på den nästa gång jag entrar gubbdagiset Jula. Dom verar ha en bra men den verkar tyvärr vara slut. Då vi skall riva allt under morgonddagen är det vinkelkapen som får tjänstgöra. Det är mestadels raka snitt. Fortsättning följer... trevligt helg / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 27 November , 2008 Jag gör nästan samma sak, jag vänta vår för att plasta. Jag ska använda gelcoat , och sedan tänker jag lima teck-it-easy falks teak. de ha ett nytt typ av finish som är best tror jag. www.teck-it-easy.com Men inte fore att vara säket att allt är bra, jag ska seglar ett år utan finish. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 29 November , 2008 hm intressant den där teak grejen. hur går det med renovering av däcket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 November , 2008 Någon lär ju ha myntat uttrycket; Att lägga teak på däcket är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck. Vi tänker ju olika, och alla sätt är ju bra - utom dom dåliga. Jag skulle nog kasserat den överdelen av däcket du sågar loss. Enligt en båtbyggare jag talade med behöver divinycell ett rätt stort tryck när det limmas fast (han föredrog balsa - och han hade motiveringar för detta). Jag anser inte att Epoxy är alena saligörande och använder det i stort sett aldrig över vattenlinjen, när det gäller laminering på båtens plastdelar. Men Epoxyn har ju bättre limegenskaper än polyester. Hur hade det varit att använda Epoxi till att lima fast den nya divinycellen till underlaget? Jag skulle blanda Epoxin med ett fyllnadsmedel till limkonsistens och dessutom penslat på ett lager ren epoxi både på underlaget och divinicellen, för att mätta ytorna. När jag lagt skivorna på plats skulle jag belastat dom med mycket tyngder. Sandsäckar, stenar eller vad tungt jag kunnat få tag på. Över divinicellen skulle jag laminerat upp ett nytt ytlager av glasfiber och polyester. Det luriga är att få en snygg övergång mellan det nya däcket och ruffen/skrovet. Det behöver ju finnas ett upplag på ca 10 cm där man laminerar ihop det hela. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunnaro 0 Postad 30 November , 2008 Hej! Här är en bra sida om renovering av ett sunkit plastdäck http://www.kielschwein.se/index.php/site/artikel/nytt_teakdaeck/ Mvh gunnaro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jeppovich 0 Postad 16 December , 2008 torka ut däcket kan ta ett bra tag innan du kan plasta, plastar du och lägger distans på minsta fuktiga kan du börja om igen. Du får plasta upp lite på relingen också kan tänka mig att du får spruta lite där med det blir ett sjuhelsikes jobb om du skall spruta om hela vägen har inte sett några bilder men kan tänka mig ta det bara vackert och plasta inte föränn det är urtorkat, men det skall nog inte vara några problem om du har mkt tid, och använd en luftdriven kristallkap som skär i plasta så lägger du den lite på kan eller så gör du som jag gjorde när jag kapa innerlinern på min tejpade runt om precis innan skärskivan så att den bara skärde max 1 cm vilket räckte till innelinern och inte skada det skrovet, det är nog smartast gick väldigt smigigt:) och är det fuktigt kommer det lossa på nolltid jag förstod inte riktigt hur man kom in på bilderna har du lust att förklara ? jesper Mvh jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser